Start > Körkortsforum > Uppkörning kuggad

Uppkörning kuggad

Uppkörarn 2017-02-16 14:56 ! Citera #
Hej,

Hade idag min 3e uppkörning som jag så klart kuggade på, allting gick bra tills jag råkade missa en spansksväng som jag skulle in på. Inga konstigheter här, sa att jag missade den och vi svängde höger istället till vid nästa avfart där jag fick vända på bilen inne på en mötesplats mitt i en isig backe. Kör tillbaka mot centrum igen och påväg ut på motorvägen så står jag vid stoppskylten och väntar på ett par bilar som kör förbi. Längst bort kommer en lastbil ca 300 m bort. Gör mig redo för att åka ut när inspektören tvärnitar och vill vänta då hon är rädd för att backen som jag står i är isig och att bilen ska slira vid utfart.

Kommer iväg efter lastbilen har åkt förbi och fortsätter min tur. Svänger en ny vänstersväng som går bra och ut igen på motorvägen. Kommer in mot rondellen i utkanten av stan med en lastbil bakom mig, får stanna då det är bilar i rondellen påväg ut i min körriktning ( jag ska till höger) lastbilen är inte speciellt pigg på att vänta så han gasar på och försöker köra om mig vid utfarten av rondellen. Detta anmärker inspektören på och tycker att JAG måste gasa snabbare för att lastbilen försöker köra om mig på ytterkanten ( detta är en enfilig väg).

Åker sen mot kontoret och hon kuggar mig på precis alla moment då misstagen genomsyrar allt enligt henne. Jag har även råkat kolla på växelspaken vid ett tillfälle då jag ska gå från 4 till 5an och stoppar i 3an istället. Ponera att detta var en helt ny bil för mig som jag aldrig kört innan så att växeln hoppade fel känner jag inte gör speciellt mycket och man bör ha överseende med det då det trots kan ligga till grund för trafikfara. Det var även en dieselbil så jag körde på 2an i 30kmh då dom är så pass lågvarvade och det var inga missljud från motorn överhuvudtaget. Jag har nu gjort mitt yttersta och då det inte är tillräckligt så är jag alltså inte redo för körkortet.

Trots detta så vill jag säga att bedömningen som görs är totalt individuell och faktorer som socialt samspel i bilen, humör och veckodag spelar in huruvida du blir godkänd eller inte.
Gäst 1 2017-02-16 22:23 ! Citera #
Uppkörarn 2017-02-16
Hej,

Hade idag min 3e uppkörning som jag så klart kuggade på, allting gick bra tills jag råkade missa en spansksväng som jag skulle in på. Inga konstigheter här, sa att jag missade den och vi svängde höger istället till vid nästa avfart där jag fick vända på bilen inne på en mötesplats mitt i en isig backe. Kör tillbaka mot centrum igen och påväg ut på motorvägen så står jag vid stoppskylten och väntar på ett par bilar som kör förbi. Längst bort kommer en lastbil ca 300 m bort. Gör mig redo för att åka ut när inspektören tvärnitar och vill vänta då hon är rädd för att backen som jag står i är isig och att bilen ska slira vid utfart.

Kommer iväg efter lastbilen har åkt förbi och fortsätter min tur. Svänger en ny vänstersväng som går bra och ut igen på motorvägen. Kommer in mot rondellen i utkanten av stan med en lastbil bakom mig, får stanna då det är bilar i rondellen påväg ut i min körriktning ( jag ska till höger) lastbilen är inte speciellt pigg på att vänta så han gasar på och försöker köra om mig vid utfarten av rondellen. Detta anmärker inspektören på och tycker att JAG måste gasa snabbare för att lastbilen försöker köra om mig på ytterkanten ( detta är en enfilig väg).

Åker sen mot kontoret och hon kuggar mig på precis alla moment då misstagen genomsyrar allt enligt henne. Jag har även råkat kolla på växelspaken vid ett tillfälle då jag ska gå från 4 till 5an och stoppar i 3an istället. Ponera att detta var en helt ny bil för mig som jag aldrig kört innan så att växeln hoppade fel känner jag inte gör speciellt mycket och man bör ha överseende med det då det trots kan ligga till grund för trafikfara. Det var även en dieselbil så jag körde på 2an i 30kmh då dom är så pass lågvarvade och det var inga missljud från motorn överhuvudtaget. Jag har nu gjort mitt yttersta och då det inte är tillräckligt så är jag alltså inte redo för körkortet.

Trots detta så vill jag säga att bedömningen som görs är totalt individuell och faktorer som socialt samspel i bilen, humör och veckodag spelar in huruvida du blir godkänd eller inte.
Din inspektör gjorde helt rätt i som kuggade dig då du tydligt uppvisar att du inte verkar vara mogen för körkort.
Och att hon kuggade dig när du stod i en isig backe är helt rätt, däremot kan jag tycka att det är lite på gränsen när det kommer till lastbilen vid rondellen..

Att skylla på bilen är bara löjligt, man SKA kunna köra ALLA bilar om man är redo för körkortet, så är det bara.
Och när du kör en dieselbil så kan du med lätthet köra på 3:ans växel när du kör 30 km/h, just för att dom har ett större drivmoment än vad bensinbilar har, men även med en bensinare kan du köra på 3:ans växel när du kör i 30 :)

Att kolla ner på växelspaken under körning ska inte behövas då din växling ska sitta i ryggmärgen om du är helt klar med din körutbildning, det ska ske automatiskt.. Och precis som du själv skriver så kan det vara en trafikfara att släppa blicken från vägen, men ändå tycker du att du skulle blivit godkänd, lite dubbelmoral i det påståendet. Men det kanske du tycker bara för att detta drabbade just dig!

Och din sista kommentar gällande bedömningen är ju bara löjlig, efter alla dina fel så ska du INTE vara godkänd!
Och det har inte ett skit med veckodag eller humör att göra, utan det är helt enkelt din körning som inte är tillräckligt bra!!! Hårda ord nu kanske, men det är faktiskt den bittra sanningen...
Gäst 2017-02-17 06:50 ! Citera #
Jag tycker nog att det verkar som olika bedömning. Läste nyss ett inlägg om någon som blivit godkänd trots en hel del missar. I alla fall är vi många som kämpat och fått göra om uppkörningen ett antal gånger innan kortet... Men kämpa på, du kan bara bli ännu bättre och säkrare i trafiken!
Gäst 2017-02-17 12:23 ! Citera #
Gäst 2017-02-17
Jag tycker nog att det verkar som olika bedömning. Läste nyss ett inlägg om någon som blivit godkänd trots en hel del missar. I alla fall är vi många som kämpat och fått göra om uppkörningen ett antal gånger innan kortet... Men kämpa på, du kan bara bli ännu bättre och säkrare i trafiken!
Men du ska ju inte tro på vad folk sitter och skriver härinne på detta forumet...
När man kuggar så blir man självklart väldigt ledsen och besviken, så då är det nog rätt många som skyller sina fel på inspektören.. ”Jag vart kuggad bara för att dom ville kugga mig”... Jag gjorde inga fel men vart kuggad ändå”.. O.s.v

Men självklart finns det några som har klarat sina uppkörningar fast dom gjort fel, men alla gör fel i trafiken, den enda skillnaden är att vissa gör fel som är trafikfarliga, medans andra gör mindre farliga fel..

Men i stort sett så bedöms det lika från norr till söder i vårt land, av alla uppkörningar som görs så bedöms dom flesta lika till 97% vilket är en VÄLDIGT hög siffra med tanke på hur många uppkörningar som görs..
Gäst 2017-02-17 19:48 ! Citera #
Gäst 1 2017-02-16
Din inspektör gjorde helt rätt i som kuggade dig då du tydligt uppvisar att du inte verkar vara mogen för körkort.
Och att hon kuggade dig när du stod i en isig backe är helt rätt, däremot kan jag tycka att det är lite på gränsen när det kommer till lastbilen vid rondellen..

Att skylla på bilen är bara löjligt, man SKA kunna köra ALLA bilar om man är redo för körkortet, så är det bara.
Och när du kör en dieselbil så kan du med lätthet köra på 3:ans växel när du kör 30 km/h, just för att dom har ett större drivmoment än vad bensinbilar har, men även med en bensinare kan du köra på 3:ans växel när du kör i 30 :)

Att kolla ner på växelspaken under körning ska inte behövas då din växling ska sitta i ryggmärgen om du är helt klar med din körutbildning, det ska ske automatiskt.. Och precis som du själv skriver så kan det vara en trafikfara att släppa blicken från vägen, men ändå tycker du att du skulle blivit godkänd, lite dubbelmoral i det påståendet. Men det kanske du tycker bara för att detta drabbade just dig!

Och din sista kommentar gällande bedömningen är ju bara löjlig, efter alla dina fel så ska du INTE vara godkänd!
Och det har inte ett skit med veckodag eller humör att göra, utan det är helt enkelt din körning som inte är tillräckligt bra!!! Hårda ord nu kanske, men det är faktiskt den bittra sanningen...
Naturligtvis är det körningen som avgör, men alla med körkort eller som övningskör vet att hur man mår påverkar körningen. Även veckodag eller tid på dygnet (kväll, tidig morgon), mörker, osv påverkar körningen, det får man lära sig under körkortsutbildningen. Vet många som fått körkort som gjort flera uppkörningar inom en månads tid och klarat den efter några försök. Om man övningskört i flera år och under en månad gör flera försök, skiljer det sig inte mkt i körförmågan mellan dessa gånger, utan det handlar om hur man gjorde ifrån sig just den dagen man klarade den. Kanske var man utvilad och orkade fokusera eller fick visa upp sånt man kunde bättre än de andra gångerna. Har man visat att man kan köra bra EN gång, spelar det ingen roll för inspektörerna hur dåligt du gjorde ifrån dig förra veckan. Du har fått ditt körkort. Sen hur bra det kommer gå i trafiken, vet man inte, men så går det till när man får körkort, man behöver köra bra en enda gång.
Dafuq dude 2017-02-21 19:03 ! Citera #
Gäst 1 2017-02-16
Din inspektör gjorde helt rätt i som kuggade dig då du tydligt uppvisar att du inte verkar vara mogen för körkort.
Och att hon kuggade dig när du stod i en isig backe är helt rätt, däremot kan jag tycka att det är lite på gränsen när det kommer till lastbilen vid rondellen..

Att skylla på bilen är bara löjligt, man SKA kunna köra ALLA bilar om man är redo för körkortet, så är det bara.
Och när du kör en dieselbil så kan du med lätthet köra på 3:ans växel när du kör 30 km/h, just för att dom har ett större drivmoment än vad bensinbilar har, men även med en bensinare kan du köra på 3:ans växel när du kör i 30 :)

Att kolla ner på växelspaken under körning ska inte behövas då din växling ska sitta i ryggmärgen om du är helt klar med din körutbildning, det ska ske automatiskt.. Och precis som du själv skriver så kan det vara en trafikfara att släppa blicken från vägen, men ändå tycker du att du skulle blivit godkänd, lite dubbelmoral i det påståendet. Men det kanske du tycker bara för att detta drabbade just dig!

Och din sista kommentar gällande bedömningen är ju bara löjlig, efter alla dina fel så ska du INTE vara godkänd!
Och det har inte ett skit med veckodag eller humör att göra, utan det är helt enkelt din körning som inte är tillräckligt bra!!! Hårda ord nu kanske, men det är faktiskt den bittra sanningen...
Man ska kunna köra alla bilar? Är du dum eller?

Du fattar väl att det tar tid att vänja sig vid en ny bil om man aldrig tidigare har kört den förut?

Körde upp i en Volvo S60 2015/2016 och det tog ett tag att vänja sig vid den.

Att säga att man ska kunna köra alla bilar är absurt.
Gäst 2017-02-21 23:04 ! Citera #
Dafuq dude 2017-02-21
Man ska kunna köra alla bilar? Är du dum eller?

Du fattar väl att det tar tid att vänja sig vid en ny bil om man aldrig tidigare har kört den förut?

Körde upp i en Volvo S60 2015/2016 och det tog ett tag att vänja sig vid den.

Att säga att man ska kunna köra alla bilar är absurt.
Att lära sig hur en ny bil beter sig tar bara några få minuter...
Så om du tycker att ”Gäst 1” är dum, så borde du själv tänka efter om det inte är du som är lite trögtänkt..

Att det tar tid att vänja sig vid en ny bil är bara skitsnack!
Ankan 2017-02-23 13:54 ! Citera #
Dafuq dude 2017-02-21
Man ska kunna köra alla bilar? Är du dum eller?

Du fattar väl att det tar tid att vänja sig vid en ny bil om man aldrig tidigare har kört den förut?

Körde upp i en Volvo S60 2015/2016 och det tog ett tag att vänja sig vid den.

Att säga att man ska kunna köra alla bilar är absurt.
Ja. Man ska kunna köra alla bilar.

Sen ska det inte ta en hel uppkörning innan man vänjer sig, utan man vänjer sig inom någon minut. (dvs när man känt av vart man har dragläget i princip)

Jag har kört massa olika bilar, och visst är det skillnad. Men jag har ändå klarat av att köra säkert.

Ändra din attityd. Det var inte bilen som gjorde att du kuggade, och inte heller humöret på inspektören. Om inspektören ingriper (Vilket den gjorde när den bromsade) är man kuggad oavsett humör, eller att man körde bra innan.

Inse att dina kunskaper ännu inte är tillräckliga.

Öva mer, och sluta skyll dina fel på andra faktorer, så ska du se att du snart klarar det.
Ivar 2017-02-27 11:48 ! Citera #
Varför är folk så otrevliga här?
Gäst 2017-05-22 17:20 ! Citera #
Hej,

Jobbar med bilar. Kör säkert hur många bilar som helst, om bilen är i bra skick tar det inte lång tid att känna ok nu kan jag köra bra denna bil (1-2 min), har kört bilar med hög, låg, normal koppling, starka, svaga bilar mm. Klaga när kopplingen tar högt på 22.000 mil fransk bil från 02. Där kan du få tjuvstopp eller svårt starta i 1an.

Alla bilar har sin starka sida och svaga, du ska tänka så här, när du kan köra och då menar att du vet jag kan, så kan du gasa 0-100 på underlag du klarar av och vet kommer kunna klara med bilen ....

(du kanske inte förstår att du tänkte inte längre än aha bilen kommer klara av detta, tänk om den inte gjorde detta, tänk om du hade baby bak och hamna i bilolycka). Dålig underlag eller dåliga däck osv, var ms däck eller dubb du körde med? Var det is eller blött, hade du kört så med din baby eller mor i bilen?

Så här hade jag gjort i isig backe situation, jag tror du har framdriven bil, jag hade sagt, kära instr. jag är inte säker på jag kommer klara gasa och komma ut snabbt pga däck osv eller samma sak i rondell, hade sagt jag kör inte långsamt jag kör normalt (20-30 kmh räcker i 40 zon). Tänk på detta, inte alla bilar har samma sväng radie ;) eller aclr.

Diesel, kan du köra i 2an men går det köra i 3an så gör man detta!!! Tro mig, tänkte som du i början men idag med bensinpriser, jag kör i 6an om det inte dödar motorn! Skämt å sidan, du ska ha tillräckligt med kraft att inte kväva motorn.

Du måste förstå varje situation, du måste kunna hantera en bil. Jag var nervös med men andas lugnt, var utvilad och på g så att säga den dagen du tar din körkort.

När jag sätter mig i en bil, spelar roll vilken (om inte Ferrari el dylikt) så är bilen en del av mig, en sak jag tom har problem med och det är skrott bilar med dålig koppling och fick parkering, där kan instr. nog fatta, om din bil hade skit koppling, säg här, detta är inte kul parkera med denna. Prova parkera med bil med dålig servo och koppling. (detta skall du inte behöva göra heller på en prov). Får du sån sits då kan du klaga.

Öva, öva, öva, öva, bilen skall vara en del av dig, allt, du skall kunna allt, spelar roll vilken bil du kör, alla är mer el mindre lika. Blinkers, pedaler mm. Du får lov titta på växelspak när du skall parkera (var var nu back, säg det högt, för inte alla bilar har samma position på R). Såna saker får du göra, precis som att du skall titta 100x omkring dig mm. Du måste veta sitsen om dig, omkring dig mm.

Kör lugnt, prata högt vad du kommer göra så hon är med, vi kan inte läsa dina tankar, stressa inte, kolla en gång för mycket.

Sista tipset, använder själv denna, gör inget komplicerat, verkligen gör inte det, om det finns enklare sätt, gör det. Så länge lagligt. På parkering, ser du ingen möjlighet att gå back, gå fram, ska du svänga på trafikerad väg, gå och kör runt. Parkera på enkel ställe mm. Gå ut och titta efter parkerat och detta får du göra och säg detta till instr. sen när du är nöjd, säg det. Gör det enkelt för er, ALLA ni snälla gör det enkelt och lycka till.

Klaga inte, hon kanske rädda ditt liv den dagen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo