Start > Körkortsforum > Uppkörning trots kuggning på t…

Uppkörning trots kuggning på teorin?

sarah 2010-04-28 18:04 ! Citera #
Man är ju garanterad en tid om man kuggar på nån av delarna, inom 2 månader. Men skulle man kugga igen så är det ganska kört och mest troligt får man ta om bägge delarna igen.
boije 2010-05-05 11:26 ! Citera #
Du får köra upp även om du har kuggat teorin.

Klarar du då uppkörningen har du 2 veckor på dig att göra om och klara teorin. annars måste du göra om allt igen.
Gäst 2010-05-05 18:12 ! Citera #
boije
Du får köra upp även om du har kuggat teorin.

Klarar du då uppkörningen har du 2 veckor på dig att göra om och klara teorin. annars måste du göra om allt igen.


Fel! Teoriprovet och uppkörningen är giltigt i två månader. Skulle du kugga teorin men klara uppkörningen, måste du klara teorin inom två månader, annars får du göra om båda proven.
Phywe 2010-05-17 09:09 ! Citera #
Hu, jag blir mer skrämd av den här tidsgränsen än av all kunskap som måste pressas in på kort tid. Jag undrar hur jag skall klara av att fixa allt under den här korta tiden. Det är ju faktiskt inte så att ens vanliga liv står still under tiden. Jag måste fortfarande jobba och ta hand om om mina 3 barn. tidsbrist=javisst
Björn He 2024-04-02 02:57 ! Citera #
En viktig uppdatering: Sedan 2019 tror jag måste man ha blivit godkänd på teoriprovet för att få avlägga (det praktiska) förarprovet, efter en lagändring av den regel som tidigare var att teoriprovet skall göras först, men även om man blir kuggad på teoriprovet så skall man avlägga körprovet, och skulle ett av delproven bli godkänt så måste man avklara det andra delprovet senast efter två månader eljest måste båda delproven göras om. Numera kan man såvitt jag vet inte boka uppkörning utan godkänt teoriprov.
Gäst 2024-04-02 11:58 ! Citera #
Björn He 2024-04-02
En viktig uppdatering: Sedan 2019 tror jag måste man ha blivit godkänd på teoriprovet för att få avlägga (det praktiska) förarprovet, efter en lagändring av den regel som tidigare var att teoriprovet skall göras först, men även om man blir kuggad på teoriprovet så skall man avlägga körprovet, och skulle ett av delproven bli godkänt så måste man avklara det andra delprovet senast efter två månader eljest måste båda delproven göras om. Numera kan man såvitt jag vet inte boka uppkörning utan godkänt teoriprov.
Boka uppkörning får man göra, men den kan inte genomföras om du inte har ett godkänt resultat från teoriprovet.
Båda proven brukar bokas samtidigt.
Det är inte nödvändigtvis samma datum för genomförandet, men själva bokningen görs ofta samtidigt.
Björn He 2024-04-06 04:48 ! Citera #
Gäst 2024-04-02
Boka uppkörning får man göra, men den kan inte genomföras om du inte har ett godkänt resultat från teoriprovet.
Båda proven brukar bokas samtidigt.
Det är inte nödvändigtvis samma datum för genomförandet, men själva bokningen görs ofta samtidigt.
När jag tog körkort höstterminen 2013 (jag fyllde 18 år 10 augusti då) så gällde gamla regeln att teoriprovet skall göras först men körprovet skall göras även om man blir kuggad på teoriprovet, och jag hade bokat teoriprov i Eskilstuna fredagen den 27 september och uppkörning i Västerås nästa dag, jag glömde tänka på att läsa på Körkortsboken innan teoriprovet och blev främst därför kuggad, men fick i alla fall 45 poäng av 65 möjliga (9/13 rätt) och det var relativt bra för att skriva teoriprov utan att ha läst på Körkortsboken, men jag måste ha haft 52 av 65 för att bli godkänd. När jag köpte hem en körkortsbok och läste på så noga som jag bara kunde och bokade nytt prov så klarade jag teorin på andra försöket, med 52 rätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor