Inget jag har experimenterat med eller nåt, men skulle nog inte lägga i friläge, då situationen kanske kräver att du måste lägga dig på gasen någon gång under eller direkt efter sladden. Jag kan dessutom inte komma på några anledningar att växla till friläge då motorn och drivaxeln inte är i direkt kontakt när man har kopplat ur, så växeln som ligger i när man kopplar ur har ingen betydelse under tiden man kopplar. Skulle vara att man ville slänga in en annan växel efter sladden då, men man får inget direkt övertag genom att smälla i friläget.
Frikopplar gör du för att befria drivhjulen från vridmoment och därmed öka greppet mot vägbanan. Om du har vridmoment på drivhjulen på halt väglag ökar risken för att däcken slirar och det blir svårare att återfå greppet.
Notera att du inte befriar drivhjulen från vridmoment endast genom att släppa gasen, för då får du motorbromsning vilket ger ett negativt vridmoment på drivhjulen.
Att växla ner ökar bara motorbromsningen (växellådan multiplicerar vridmomentet) så om du av någon anledning inte vill frikoppla är det bättre att lägga i en högre växel.
Det absolut bästa är dock att bromsa och styra i den riktning du vill åka. Moderna bilar klarar av att bromsa utan att tappa styrförmågan, och om du krockar så har du i alla fall hunnit minska hastigheten lite först.
Hej.
Finns det något särskilt att tänka på inför halkbanan?
Vid sladd, ska man både frikoppla och behålla nuvarande växel eller ska man lägga den i friläge?
Tacksam för svar!
Tryck ner kopolingen bara, skit i växeln för du hinner inte......säkerhet först....