Start > Körkortsforum > Vad man ska göra vid sladd?

Vad man ska göra vid sladd?

Gäst 2016-12-02 15:50 ! Citera #
Tror jag läste det på denna sidan men man ska trycka ner kopplingen, släppa gasen, bromsa INTE. Och ha hjulen lite vända mot kurvan och inte i sladden riktning som man brukade få höra stt man skulle göra.

Då är frågan varför trycka ner kopplingen? Är det för att få behålla fart? Så när du får väggrepp igen så rör du snabbare på dig..? För annars motorbromsas man lite.

Skulle tro att det gick igenom det på halkbanan men icke.
Vi körde i en kurva med halt väglag och kände på hur det kändes. Jag panikbromsade då och bilen åkte som tusan åt sidan, när jag väl fick väggrepp igen så vänds sig bilen något våldsamt då jag hade väl vridit ratten för mycket.
Sen fick vi åka kurvan igen men ”ändra på något” så att det skulle gå bättre. Men läraren talade aldrig om vad man faktiskt skulle köra.
Gäst 2016-12-02 17:13 ! Citera #
Gäst 2016-12-02
Tror jag läste det på denna sidan men man ska trycka ner kopplingen, släppa gasen, bromsa INTE. Och ha hjulen lite vända mot kurvan och inte i sladden riktning som man brukade få höra stt man skulle göra.

Då är frågan varför trycka ner kopplingen? Är det för att få behålla fart? Så när du får väggrepp igen så rör du snabbare på dig..? För annars motorbromsas man lite.

Skulle tro att det gick igenom det på halkbanan men icke.
Vi körde i en kurva med halt väglag och kände på hur det kändes. Jag panikbromsade då och bilen åkte som tusan åt sidan, när jag väl fick väggrepp igen så vänds sig bilen något våldsamt då jag hade väl vridit ratten för mycket.
Sen fick vi åka kurvan igen men ”ändra på något” så att det skulle gå bättre. Men läraren talade aldrig om vad man faktiskt skulle köra.
För att annars spinner hjulen. Personligen så har jag alltid gasat vid sladd. :)
Gäst 2016-12-02 18:09 ! Citera #
Stämmer följande påstående?
Om man endast släppte på gasen så skulle det ha förts in bränsle som kommer att få hjulen att rulla(även om det kanske bara är lite), men om du trycker ned kopplingen direkt så kan den ju inte påverka hjulen.

Och det är därför man vill trycka ned kopplingen? För annars förs det lite kraft till hjulen och även om det bara förhindrar liite kraft så är det bättre än inget? Samt kanske att man.. jag vet inte.. råkar ha foten kvar lite på gasen och då gör det inget om kopplingen är nere..

Om det inte är orsaken så förstår jag inte riktigt.
Gäst 2016-12-02 18:17 ! Citera #
Hittar inget när jag söker hjulspinn men hittade följande på engelska

”A wheelspin occurs when the force delivered to the tire tread exceeds that of available tread-to-surface friction and one or more tires lose traction.”

Men om du tycker om att gasa, borde du inte få mer hjulspinn. Och när du får väggreppet tillbaka så ökar farten snabbt/blir lite ryckigt?

Och om man vill ha mindre kraft/spin i hjulen borde man lämna kopplingen uppe och låta motorn motorbromsa medan man släpper gasen?

Förlåt om jag låter efterbliven men uppskattar om nån kan hjälpa mig förstå
Gäst 2016-12-02 19:05 ! Citera #
Har hört att det bara är på fyrhjulsbilar man ska gasa. Vet ej varför eller hur mycket det stämmer. Men frågade mina föräldrar om sladd av exakt samma anledning - att vi inte fick lära oss ett dyft om det på halkbanan. Och de sa som du säger, att man ska frikoppla och lugnt försöka parera typ. Vi körde inte ens i en kurva på halkbanan, vi gjorde bara inbromsningar på torr asfalt och sen halt väglag, sedan styra undan för ett ”hinder” på halt väglag, samtidigt som vi skulle bromsa, för att ”ta reda på om bilen går att styra när man bromsar med ABS”
Jag fick i det momentet världens sladd, men dick inte heller något bra svar på vad man kunde göra åt det eller ens varför det blev så. Jag var den enda det hände för och gjorde ingenting annorlunda mot någon annan, vad jag vet. Kan inte berott på bilen eftersom jag delade bil med en annan det inte hände för.
Skulle ju ha känts relevant att faktiskt få testa att göra en sladd och få hantera den, så man vet hur man ska bete sig.
Gäst 2016-12-02 19:06 ! Citera #
Gäst 2016-12-02
Har hört att det bara är på fyrhjulsbilar man ska gasa. Vet ej varför eller hur mycket det stämmer. Men frågade mina föräldrar om sladd av exakt samma anledning - att vi inte fick lära oss ett dyft om det på halkbanan. Och de sa som du säger, att man ska frikoppla och lugnt försöka parera typ. Vi körde inte ens i en kurva på halkbanan, vi gjorde bara inbromsningar på torr asfalt och sen halt väglag, sedan styra undan för ett ”hinder” på halt väglag, samtidigt som vi skulle bromsa, för att ”ta reda på om bilen går att styra när man bromsar med ABS”
Jag fick i det momentet världens sladd, men dick inte heller något bra svar på vad man kunde göra åt det eller ens varför det blev så. Jag var den enda det hände för och gjorde ingenting annorlunda mot någon annan, vad jag vet. Kan inte berott på bilen eftersom jag delade bil med en annan det inte hände för.
Skulle ju ha känts relevant att faktiskt få testa att göra en sladd och få hantera den, så man vet hur man ska bete sig.
Anledningen till att man ska frikoppla är att då får däcken 100% av greppet tillgängligt. Gasar man så kräver gasen x antal procent av greppet. Typ så fungerar det.
Gäst 2016-12-02 19:23 ! Citera #
Hänger inte riktigt med hur gasen kräver en del av väggreppet?
Gäst 2016-12-02 19:40 ! Citera #
Gäst 2016-12-02
Hänger inte riktigt med hur gasen kräver en del av väggreppet?
Ja, däcket har 100% normalt. Sedan kan ju gasen använda en del av greppet. Det vet du ju själv när du trycker gasen i botten på grusväg och det inte svänger när du svänger. Släpper du däremot gasen så återfår du styrning. Typ likadant angående sladd. Allt grepp behövs, därför ska du inte gasa. :)
Gäst 2016-12-02 23:11 ! Citera #
Man ska frikoppla för att släppa drivningen på däcken..
Om man inte frikopplar så driver fortfarande bilen framåt när det är en växel i, och det gör det svårare att styra. Men om man frikopplar så går det lättare att styra, samt att man minimerar chansen till att vända runt..
Gäst 2017-03-20 22:13 ! Citera #
Vid sladd, ska man både frikoppla och behålla nuvarande växel eller ska man lägga den i friläge?

Tacksam för svar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor