Start > Körkortsforum > Avboka körprov?

Avboka körprov?

Gäst 2016-10-22 05:09 ! Citera #
Hej!

Det är så att jag inte klarade inte kunskapsprovet. Jag skulle köra upp en vecka efter, men mådde så dåligt och var så nervös att jag bokade om körprovet till nästa månad. Nu känner jag verkligen inte för att köra upp och vill ta paus från körningen lite. Vad händer om jag avbokar körprovet? Kommer jag senare vara tvungen köra upp för att få ny tid för det sammanhållna förarprovet? Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jag vill alltså avboka körprovet och när jag känner mig redo igen boka om förarprovet (kunskapsprov + körprov). Är detta möjligt eller är jag tvungen att köra upp för att kunna boka ny tid för förarprovet?
Gäst 2016-10-22 08:57 ! Citera #
Jag förstår att du känner dig frustrerad för att du inte klarade teoriprovet.

Här gäller två saker:

1. Hur bered du känner dig på att kunna klara förarprov. Är du en duktig försre som klarar alla momenten under övningskörning så borde du göra förarprov. Om du klarar det kommer du att bli mer motiverad att jobba på delarna som du inte klarade i teorin, då har du två månader på dig för att plugga ordentligt.

2. Om du inte är beredd för föraprov Avboka den.

Jag skulle föreslå dig att inte ge upp och vänta länge för att börja allt igen.

Nu är du med ”varm motor” ang utbildning. Så det gäller bara att fortsätta.

Själv tycker att det svåraste är att börja om men man måste göra det som känns rätt framför allt.
Det är bara du som vet hur bra eller dålig bered är du till uppkörning.

Lycka till!
Gäst 2016-10-22 12:38 ! Citera #
Tack för ditt svar! :)

Jag känner mig inte längre redo helt enkelt efter att ha varit med om en hemsk upplevelse med en förnedrande, kränkande, arg och stressande körlärare på körskolan. Självsäkerheten är på lägsta nivå just nu, när det kommer till körning. Jag mår så dåligt att jag verkligen behöver lite tid. Jag undrar bara vad som händer ifall jag avbokar mitt körprov.

Jag har läst att om man inte klarar teorin och lyckas med att köra upp max 2 veckor efter kunskapsprovet, så kommer man garanterat få en chans att göra om kunskapsprovet inom 2 månader. I mitt fall har tiden gått över 2 veckor, och körprovet är bokat till nästa månad som sagt. Finns det någon chans för mig? :)

Om jag avbokar körprovet, kommer jag vara tvungen att göra den först innan jag kan få ny tid för förarprov?
Förarprövaren 2016-10-22 12:43 ! Citera #
Gäst 2016-10-22
Tack för ditt svar! :)

Jag känner mig inte längre redo helt enkelt efter att ha varit med om en hemsk upplevelse med en förnedrande, kränkande, arg och stressande körlärare på körskolan. Självsäkerheten är på lägsta nivå just nu, när det kommer till körning. Jag mår så dåligt att jag verkligen behöver lite tid. Jag undrar bara vad som händer ifall jag avbokar mitt körprov.

Jag har läst att om man inte klarar teorin och lyckas med att köra upp max 2 veckor efter kunskapsprovet, så kommer man garanterat få en chans att göra om kunskapsprovet inom 2 månader. I mitt fall har tiden gått över 2 veckor, och körprovet är bokat till nästa månad som sagt. Finns det någon chans för mig? :)

Om jag avbokar körprovet, kommer jag vara tvungen att göra den först innan jag kan få ny tid för förarprov?
Ja, har du ett ogjort prov måste det göras innan du kan boka ett nytt sammanhållet prov.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-10-22 12:43 ! Citera #
Skulle rekommendera att hålla igång även om du inte tänkt övningsköra så aktivt. Slutar du köra helt så kommer du halka långt bakåt efter en månad
Gäst 2016-10-22 13:04 ! Citera #
Ja precis! Jag tänker övningsköra med föräldrarna under tiden.. Men det känns ändå som att jag inte är redo för uppkörning längre :) Vad hade ni gjort i min situation?
Gäst 2016-10-22 13:23 ! Citera #
Gäst 2016-10-22
Ja precis! Jag tänker övningsköra med föräldrarna under tiden.. Men det känns ändå som att jag inte är redo för uppkörning längre :) Vad hade ni gjort i min situation?
Vad är det du känner dig osäker på när det gäller körningen?
Gäst 2016-10-22 13:40 ! Citera #
Efter ett par körlektioner som jag hade med en väldigt förnedrande, arg och stressande körlärare har jag känt att jag är oduglig och kan inte köra.

Jag har några brister faktiskt och det är att jag glömmer att kolla ordentligt på döda vinkeln, planerar lite sent ibland (till exempel att jag ibland inte tar första luckan i cirkulationsplatser, utan låter en bil köra förbi) och sen behöver jag träna lite mer på motorväg.. Annars kör jag helt ok.
Gäst 2016-10-22 15:37 ! Citera #
Kör. I värsta fall kuggar du och förlorar förstagångsprioriteten. Men om du klarar dig kan du fokusera på kunskapsprovet och sen är körkortet ditt.
Gäst 2016-10-22 15:49 ! Citera #
Hade bara kört på och fortsatt kämpa 100%. Om du har en dålig trafikskolelärare så byt direkt. Enda sättet att komma förbi rädslan är att möta den direkt. Att vänta kommer inte göra saken bättre.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest