Start > Körkortsforum > Svåra teori frågor

Svåra teori frågor

Gäst 2014-06-02 21:59 ! Citera #
Gräset!
krill 2015-12-14 17:50 ! Citera #
Ifall någon annan kommer in och undrar gällande tvätta bilar....

Var ska bilen tvättas?
Det är inte förbjudet att tvätta sin bil på gatan. Det finns dock ett antal generella rekommendationer kring hur biltvätten ska gå till:

Det bästa man kan göra när bilen ska tvättas är att åka till en automatisk biltvätt eller ”gör-det-själv-hall”. Där är avloppet kopplat till en oljeavskiljare/reningsanläggning vilket gör att det miljöfarliga avfallet tas om hand på ett bättre sätt.
Om man ändå vill tvätta bilen hemma bör man göra det på en gräsmatta eller annan yta där vattnet kan infiltreras och sugas upp av vegetationen.
Det är oftast olämpligt att tvätta bilen hemma i det egna garaget. Där finns vanligtvis ingen rening och vattnet leds direkt till avloppsreningsverket. Det förorenade vattnet som biltvätten åstadkommer kan i värsta fall skada reningsverket.
Gäst 2015-12-14 21:35 ! Citera #
krill 2015-12-14
Ifall någon annan kommer in och undrar gällande tvätta bilar....

Var ska bilen tvättas?
Det är inte förbjudet att tvätta sin bil på gatan. Det finns dock ett antal generella rekommendationer kring hur biltvätten ska gå till:

Det bästa man kan göra när bilen ska tvättas är att åka till en automatisk biltvätt eller ”gör-det-själv-hall”. Där är avloppet kopplat till en oljeavskiljare/reningsanläggning vilket gör att det miljöfarliga avfallet tas om hand på ett bättre sätt.
Om man ändå vill tvätta bilen hemma bör man göra det på en gräsmatta eller annan yta där vattnet kan infiltreras och sugas upp av vegetationen.
Det är oftast olämpligt att tvätta bilen hemma i det egna garaget. Där finns vanligtvis ingen rening och vattnet leds direkt till avloppsreningsverket. Det förorenade vattnet som biltvätten åstadkommer kan i värsta fall skada reningsverket.
Det där kan faktiskt skilja sig från kommun till kommun om det är förbjudet att tvätta hemma eller inte.
I min lilla hemort så är det förbjudet, men åker jag till kompisen som bor i grannkommunen så är det fritt fram att tvätta hemma..
Gäst 2018-04-23 17:05 ! Citera #
På gräset så vattnet inte kommer i det kommunala dagvattnet
Japp 2019-11-24 16:32 ! Citera #
Hej, när kan man växla ner till 3an vid korsningar eftersom jag har fattat att man ska växla till 2an vid korsningar och rondeller. Skulle uppskatta om jag fick svar.
Jorvon 2021-10-11 20:09 ! Citera #
Svar: gräset för det bryter ner oljor och annat ner av mikroorganismer samt det filters bättre innan det kommer ut i grund vattnet

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo