Hejsan!
När jag övningskör privat så kör jag en Audi A4 och i trafikskolan så kör jag en Polo. Båda bilarna är mycket bekväma att köra med men det går bättre med Audi:n då den har starkare motor. Jag tycker att det är bra att man får köra lite olika bilar så att man får se skillnaden mellan motorerna.
Just nu kör jag med en bensin snål Renault Clio, inte just den på bilden, men samma modell.
Vi har även en Volvo S80, jäklar vilken motoskillnad det är mellan dessa 2 fordon! Jag o pappa var nyss ute o övningskörde i den... vet inte om det är intressant eller inte, men kommer skriva lite allmän information jag plockat upp som skillnader mellan dessa 2 fordon.
Renault Clio (Bra i början):
+ Liten, smidig bil, lätt parkerad, snabb i svängar etc tack vare den lilla ytan bilen tar upp. Favorit bil som första övningskörnings bil.
+ Bra
- Lite kraft i motorn. Exempel: Lägg i 3 på motorväg och tvingas byta till 4 innan man ens når hastigheten 65km/h.
- Tack vare att bilen är så liten, kan det ibland vara svårt på motorväg (100km/h) att känna att man har 100% kontroll över ratten. Den lilla bilen har lätt för att inte hålla sig rakt, och det kan kännas vingligt vid tillfällen.
+ Mycket kontroll
Volvo S80 (Mycket skönare när man känner sig säker på vägen):
++ Mycket stabil körning, lätt att hålla rakt på vägen, samt stadig ratt...
+ Mycket motor, vilket är otroligt uppskattat på tex motorväg!
- Kan vara lite för mycket kraft i motorn ibland, som tex i rondeller... det som kändes stabilt i Clio’n, den hastigheten var inte fungerarbar i Volvo S80’n!
+ Mycket kontroll, men mindre än Clio’n.
Hoppas någon tyckte det var användbart...
Mvh
Simon Eriksson
Hemma kör jag en Rover, får trycka lagom på både gas, broms o koppling tycker jag. Det kan vara för att det är den första bilen jag kört.
på körskolan kör jag en nyare volvo disel. Jag tycker det är extremt stor skillnad på dem, men jag har äntligen börjat lära mig båda.
Om man jämför volvon med rovern, så räcker det med att man bara nuddar bromsen så nitar den, medans man får trycka lite mer på rovern (inte lika känslig). När det gäller varvtalet så är ddet självklart stor skillnad också, då volvon är disel och rovern bensin. kopplingen är lika så, man får trycka lite mer på rovern än på volvon.
Troligtvis är det sånhär skillnad på de flesta nya och gamla bilar. Fler som tycker samma sak?
På körskolan är det en Volvo v50 och hemma brummar jag runt i en gammal Opel Vectra!
På körskolan kör jag Volvo av något slag, ingen aning om vad för modell men ganska ny. Hemma kör jag min Volvo v40 tdi en 98 så det är stor skillnad mellan dem. På bilen hemma når jag knappt ner till pedalerna
Jag övningkörde bara på trafikskolan. då körde jag med en audi A3 ganska lite och bra. sen på uppkörningen lånade jag deras bil och det gick jättebra och klarade den
MHV/Emran
Jag körde med en hederlig golf!
När jag körde med trafikskolan så körde jag ford focus 1,6 miljödiesel. Men när jag övningskörde hemma så använde jag Vovlo S70. jag hatar dieselbilar så jag har vant mig vid min pappas volvo bil när jag kör själv på gatorna.
lycka till!
Hemma kör jag med en volvo v70 medan på körskolan har de volva s40. skönt att köra med samma bilmärke både hemma och på skolan.
Jag kör med en saab 9 5 hemma, och en Volkswagen golf på körskolan.
Jag tycker det är bra att man kör en lite mindre bil, man tar inte så mycket plats på vägen och den accelererar snabbt så i statstrafik kommer man aldrig efter