Start > Körkortsforum > Auto eller manuell?

Auto eller manuell?

Kristina 2016-09-22 15:19 ! Citera #
Jag ger upp håller på med en körskola å ska till å ta manuellt men det går si och så med det.

Fått byta från en bil med 6 växlar som jag varjefall kände mig bekväm med men då vill de jag kör en med 5an....
Känner mig så förvirrad vill lägga i en 6a men de går ej å det blir bara kaos.

Visst var lite kaos innan med men nu gick det verkligen dåligt funserar på auto men då blir det en ny bil och jag har bara bokat manuellt körprov.....

Hjäääälp?
Var ni också nära att ge upp växlaar?

Känner mig så misslyckad eftersom jag så gärna vill ha manuellt men inte riktigt får till det...
Kristina 2016-09-22 15:20 ! Citera #
Skrev lite snabbt men hoppas ni förstår...
Gäst 2016-09-22 16:26 ! Citera #
Skulle rekommendera att ta med manuell. Var helt värdelös med manuell då jag började men till slut gick det och tog körkort på första försöket, alla kan lära sig använda manuell så försätt och nöta.
Gäst 2016-09-22 19:35 ! Citera #
Oroa dig inte, det där är en vanesak och det kommer garanterat släppa!
Gäst 2016-09-23 07:27 ! Citera #
Ta automat. Manuellt är gammalmodigt nu. Automatbilar har redan gått om manuella i statistiken och automatkörkort allt vanligare. Bekvämare och bättre. Varför ska du pyssla med något som bilen kan fixa åt dig...? Det är bara en tidsfråga till automatbilar kostar mindre i drift än manuella också.

Ignorera alla människor som vill att du ska ta manuellt. De är omoderna eller så vill de bara att du ska göra på samma sätt som dem. Dessa människor finns överallt som klankar ner på automat bara för det är ”lättare” och de anser att alla måste ha haft det lika svårt som dem.
Gäst 2016-09-23 11:44 ! Citera #
Gäst 2016-09-23
Ta automat. Manuellt är gammalmodigt nu. Automatbilar har redan gått om manuella i statistiken och automatkörkort allt vanligare. Bekvämare och bättre. Varför ska du pyssla med något som bilen kan fixa åt dig...? Det är bara en tidsfråga till automatbilar kostar mindre i drift än manuella också.

Ignorera alla människor som vill att du ska ta manuellt. De är omoderna eller så vill de bara att du ska göra på samma sätt som dem. Dessa människor finns överallt som klankar ner på automat bara för det är ”lättare” och de anser att alla måste ha haft det lika svårt som dem.
Eller så är de realister som inser att det fortfarande är dumt att ta automat? Om 10 år är de en annan femma. ”Gått om i statistiken”, 51%? 52%, det är dessutom av NYA fordon, många är gamla så auto är fortfarande kanske enbart på 20-30%. Alltså får man inte köra fler än 70% av de fordon som finns ute.

TÄNK OM - TÄNK RÄTT.
Gäst 2016-09-23 12:38 ! Citera #
” Varför ska du pyssla med något som bilen kan fixa åt dig...? ”

För att alla bilar inte kan pyssla det åt en och det känns ju tradigt att ta ett ”halvt” körkort när man lika gärna kan köra några extra turer och få in det där med växlingen?
Gäst 2016-09-23 23:56 ! Citera #
Gäst 2016-09-23
Ta automat. Manuellt är gammalmodigt nu. Automatbilar har redan gått om manuella i statistiken och automatkörkort allt vanligare. Bekvämare och bättre. Varför ska du pyssla med något som bilen kan fixa åt dig...? Det är bara en tidsfråga till automatbilar kostar mindre i drift än manuella också.

Ignorera alla människor som vill att du ska ta manuellt. De är omoderna eller så vill de bara att du ska göra på samma sätt som dem. Dessa människor finns överallt som klankar ner på automat bara för det är ”lättare” och de anser att alla måste ha haft det lika svårt som dem.
Håller med vad du säger , Manuellt är stenålder och borde ha dött ut för länge sen.

Kolla i USA

Automat är det enda rätta, om man inte kör banracing eller liknande med sin kärra.
Skönt & avkopplande, man kan mecka med en massa annat istället för att växla, raka sig, sitta & käka obehindrat, prata mobil, tafsa på kvinnliga passagerare osv. , bara fördelar.

En riktig man kör i hög fart med automatlåda & farthållare.
Gäst 2016-09-24 00:19 ! Citera #
Gäst 2016-09-23
Håller med vad du säger , Manuellt är stenålder och borde ha dött ut för länge sen.

Kolla i USA

Automat är det enda rätta, om man inte kör banracing eller liknande med sin kärra.
Skönt & avkopplande, man kan mecka med en massa annat istället för att växla, raka sig, sitta & käka obehindrat, prata mobil, tafsa på kvinnliga passagerare osv. , bara fördelar.

En riktig man kör i hög fart med automatlåda & farthållare.
Kul att ni med automatkort klappar varandra på ryggen. Varför jämföra med USA? Detta är Sverige, med sina för och nackdelar.

Sanningen är att det alltid är bättre att ha körkort med manuell behörighet. Inget slår den flexibiliteten och mångsidigheten. Det finns fortfarande ett enormt stort antal bilar ute på vägarna som är manuellt växlade som ni med automatkort inte får köra. Jag tror ingen här säger att det är mer avkopplande att köra manuellt växlade bilar, det är inte det viktiga i den här diskussionen. Jag har manuell behörighet men kommer kanske ha en automatväxlad bil i framtiden, automatväxlade bilar är inte sämre på något nämnvärt sätt.

Däremot vill jag kunna köra manuellt växlade bilar om en sådan situation uppkommer. I din perfekta värld där du alltid kör samma bil kanske automatkort är acceptabelt. Vi som har manuell behörighet väljer mångsidighet och att kunna hantera alla möjliga situationer som kan uppstå.
Gäst 2016-09-24 13:49 ! Citera #
Jag går emot strömmen här och säger; gör som du själv vill. Vill du ta till automat istället, så gör det. Det är ju varken mitt eller någon annans körkort - det är ditt, det handlar om. Du bestämmer, men det är nog bra att ge det en vettig chans först. Det handlar ju om övning och inställning. Du KAN lära dig växla vare sig det är 6 växlar vi talar om eller 5, men så ska du också vara övertygad om att du kan lära dig eller så kommer du totalt låsa dig själv vid tanken att det inte går.

Tror du inte att du kan mentalt styra om och övertyga dig själv om att det är dags att ge växlingen en chans så är ju automat ett alternativ men oftast när vi tycker att vi inte kan något och riktar in oss på en viss grej vi ”inte kan lära oss” så är det bara en mental försvarsmekanism och inte sant.

Jag var inte heller en av dem som tyckte att det var lätt att bara lära sig sådär på ett par lektioner. Det kom inte helt naturligt för mig utan jag fick verkligen jobba på att inte låta min frustration och rädsla för att aldrig fatta, komma i vägen. När jag slutade tänka att jag inte kunde så slutade jag också göra fel. Ge inte upp i förtid p.g.a rädsla för att göra fel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo