Start > Körkortsforum > Ska man låna bil vid uppkörnin…

Ska man låna bil vid uppkörning

Björn He 2023-09-21 00:51 ! Citera #
Ska man låna bil för uppkörning så är det kanske enklast att vända sig till någon trafikskola för att be om att få låna bil (gratis eller mot en låneavgift). Annars brukar privatister normalt erbjudas att få låna bil för uppkörning hos Trafikverket, som faktiskt har lånebilar med dubbelkommando.
Dock tycker jag personligen att det är ganska onödigt att ha dubbelkommando i uppkörningsbilar, dubbelkommando borde inte behövas om bara köreleven vore tillräckligt förmögen att köra bilen tillräckligt trafiksäkert på egen hand.
Gäst 2023-09-21 23:07 ! Citera #
Björn He 2023-09-21
Ska man låna bil för uppkörning så är det kanske enklast att vända sig till någon trafikskola för att be om att få låna bil (gratis eller mot en låneavgift). Annars brukar privatister normalt erbjudas att få låna bil för uppkörning hos Trafikverket, som faktiskt har lånebilar med dubbelkommando.
Dock tycker jag personligen att det är ganska onödigt att ha dubbelkommando i uppkörningsbilar, dubbelkommando borde inte behövas om bara köreleven vore tillräckligt förmögen att köra bilen tillräckligt trafiksäkert på egen hand.
Med tanke på hur många som kuggas så förstår jag varför det är krav på dubbelkommando!
Man erbjuds inte, man måste själv boka bil för uppkörning.
Björn He 2023-09-23 12:14 ! Citera #
Vid uppkörning för taxikörkort krävs inget dubbelkommando, även om inspektörerna önskar att det hade krävts, med tanke på att elever som kört upp för taxikort ofta gjort trafikfarliga manövrar som exempelvis köra rakt ut på en vägkorsning utan att ens sakta ned före korsningen och utan att först stanna för att ge korsande trafik företräde och fri väg; i något fall har taxieleven kört i vägen för någon fordonsförare från sidan, som tvingats bromsa jättekraftigt för att undvika påkörning, eller t.o.m. varit nära att köra på ett annat fordon som närmar sig från sidan; skulle man göra så på en B-körkortsuppkörning så skulle inspektören utan tvekan ingripa genom att bromsa.

Är det vanligt att taxiförare kör ”som idioter”, alltså bara rakt ut på en huvudled utan att ens väja för korsande trafik? Hade det hänt när jag närmar mig en korsning så hade jag säkert krockat med en taxi…
Björn He 2023-09-30 13:00 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Med tanke på hur många som kuggas så förstår jag varför det är krav på dubbelkommando!
Man erbjuds inte, man måste själv boka bil för uppkörning.
Jag skulle väl inte ha behövt boka bil för uppkörning, om nu bara Staffans trafikskola i Älvsjö (där jag bor) hade erbjudit mig att få låna en av deras bilar för uppkörning. Skulle jag mot förmodan råka boka lånebil av Trafikverket så hade väl inspektören kunnat hjälpa mig att avboka bilen.
Jag undrar om inte Staffans trafikskola borde ha erbjudit mig att låna en av deras bilar när jag ändå övningskörde lite hos dem några veckor före första uppkörningsförsöket. Hade de erbjudit mig att låna en av deras bilar då jag har uppkörning så hade jag inte bara fått slippa köra Trafikverkets idiotbilar, utan jag hade väl också haft betydligt större chans att få godkänt på första försöket; en av deras körlärare hade väl i så fall följt med mig till Västerås, där jag bokade uppkörning, och då kunnat förbereda mig genom att låta mig ta en övningskörningstur inom staden för att lära känna vägarna ordentligt, innan uppkörningen började.
De flesta körelever hos Staffans trafikskola brukar antagligen köra upp i Farsta, men jag antar att det vore lättare att klara uppkörningen i Västerås, med tanke på hur många som kuggas i Farsta eller ens Stockholm.

Staffans trafikskola hade såvitt jag vet en dieselbil, en Volvo V50 tror jag, som dock INTE kunde gasa av sig själv som diesel-Golfen Trafikverket i Västerås hade. Diesel-Golfar suger!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest