Start > Körkortsforum > Ska man låna bil vid uppkörnin…

Ska man låna bil vid uppkörning

Gäst 2009-11-02 18:19 ! Citera #
Hej jag har en fråga tycker ni att man ska låna den bil man övningskör eller ska man låna VV bil?
Det är ju smart och kör den bil man övningskör med, i och med att man är ju van med den bilen, men å andra sidan borde man klara av vilken bil som helst? kan någon tipsa om för och nackdelar? :P
Gäst 2009-11-05 18:09 ! Citera #
Jag tycker definitivt att man ska använda körskolans bil då du ju är van vid den. självklart ska man kunna köra alla bilar men är det verkligen läge att testa det på just uppkörningen?
mandoliin 2009-11-05 18:20 ! Citera #
Jag håller med! Jag ska verkligen låna trafikskolans bil även om det kostar 500 kr att hyra den, men det kommer kännas mycket säkrare eftersom man troligtvis kommer att vara så himla nervös dagen som man ska köra upp. Kör man inte på en trafikskola så finns det bilar på vägverket som man kan låna om man inte vill ta sin egna.
Skogsmullen 2009-11-10 15:49 ! Citera #
Mm instämmer vägverkets kosta la ca 400 och körskolornas bara någon hundring mer så det är absolut värt det om man har möjlighet till det. Tror att saker som start i back och sånt kan bli speciellt jobbigare om man lånar vägverkets då man har en ganska dåligt uppfattning om hur stark bilen är på dragläger osv. Sen vet jag inte om inspektörerna har extra överseende men en om man lånar deras bil men dummt och ta risken :P
Gäst 2009-11-19 23:22 ! Citera #
Det är nog bra att köra den man är van vid
Gäst 2009-11-24 19:50 ! Citera #
Visst är du van vid bilen så visst, men kan man köra så lär du dig kopplingen/när bromsarna tar på första draget när du kör iväg, men det är väll olika från person till person. :P
Corrina 2010-01-11 14:53 ! Citera #
Ibland körskolan lånar bilen bara om de bokar provet - då kan man inte boka om de så lätt så om man bokade på nätet. Jag bokade om 4 gånger - lite fröst var tid ledig om 1 månad, sen fick jag en 1 vecka tidigare, och idag bokade om 2 timmar tidigare (då blir det inte mörkt :)

Och motorstopp kan hända i varje bil, men man borde inte kugga på grund av bara motorstopp.

Corri
Petis 2010-01-14 11:08 ! Citera #
Jo visst kan du bli underkänd p.g.a. motorstopp. Får du för många motorstopp uppehåller du trafiken, eller i vissa situationer kan du vara en ren trafikfara. Exempelvis på landsvägskörning, där har du inte råd med ett motorstopp när du gör din vänstersväng.

Så svårt är det ju trots allt inte att hålla bilen vid liv.
Corrina 2010-01-14 15:38 ! Citera #
Jag menade att man kuggar inte BARA för motorstop - om du får många, då är det brist på kunskap hur man ska hantera bilen, men om man får en eller två i början av provet, det är ganska ok.

Jag klarade uppkörning med VV bil (SAAB 9.3), men hon sa i början att ja kan ta det lugnt och känna bilen i början av provet och ska inte stressa att jag aldrig körde Saab förut.
Gäst 2016-11-08 12:18 ! Citera #
Hej !
jag undrar om jag låna en bil typ från Europcar ,hertz eller andra företager kan man göra taxi uppkörning ...........................................................................................................................................................

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov