Start > Körkortsforum > Vilken halkbana ska man välja?

Vilken halkbana ska man välja?

Gäst 2009-11-02 17:35 ! Citera #
Hej jag har hört att halkbanan utförs på olika sätt i Tullinge i jämförelse med Gillinge.

Själv har jag bokat tid för halkbana i Tullinge där är det mindre med övningar än om man gör den i Gillinge, Varför är det så? Sen har man ingen lärare i bilen i gillinge med i tullinge har man det, stämmer det? ;)

Är det någon som har tips på hur halkbanan går till?
Gäst 2009-11-05 17:58 ! Citera #
Jag ska köra halkan nästa vecka, dock inte i stockholm så jag kan inte svara på tullinge/gillinge-frågan. Men jag ska inte heller ha lärare i bilen (kul att köra ensam för första gången!). Du kommer isåfall att ha en högtalare där du kommer att få instruktioner. av en kompis har jag fått höra att man tex ska väja för uthoppade älg och sådär och då lära sig hur bilen beter sig när det är halt. Det hela handlar egentligen om att genomföra det och kunna följa instruktioner. ett tips är också att låta bli kopplingen så mycket som möjligt då den kan göra så att du får sladd och mindre kontroll på bilen.
typengan 2009-11-07 16:17 ! Citera #
Jag körde halkbanan i Gillinge i onsdags (4:e nov).
Det är sant som du säger. Läraren sitter inte med i bilen, utan man kör två elever i varje bil och läraren pratar till dig genom radio.

Halkbanan gick till så att man börjar med att kolla på några filmer i en lektionssal, sedan får man gå ut till en hall där man t.ex. får testa hur det är att krocka i 7km/h och hamna upp och ner i en bil (övningarna är frivilliga). Sedan går man ut till bilarna och beger sig mot själva halkbanan. Man får testa att bromsa på både halt och strävt väglag i 50km/h och 70km/h. Sen får man även testa att bromsa på halt väglag i 30km/h, 50km/h och 70km/h, fast denna gång ska man försöka undvika ett hinder. Efter detta så ska man bara diskutera med dom andra eleverna om risker i trafiken och sedan är man klar! Det hela tog cirka 4 timmar.
Gäst 2009-11-07 18:23 ! Citera #
Det är ju samma prov så det spelar ingen roll utan ta den som ligger närmast till eller den som har tid när du kan- tänk på att det är för din egen säkerhet inte för vägverkets
Gäst 2009-11-07 18:24 ! Citera #
Jag körde Gilllinge och jag hade ingen lärare i bilen- däremot fick jag hela tiden instruktioner- inga problem alls
iiaa 2009-11-13 13:46 ! Citera #
Jag valde längre mellan tullinge (som är närmare mig)och gillinge men valde gillinge eftersom min körskolärare sa att den var mycket roligare. Gillinge har flera övningar så det var det som lockade mig. Alla jag känner valde gillinge så kan inte säga något om tullinge men det är ju samma pris och det spelar ju egentligen ingen roll vilken man väljer!
jet 2009-11-24 00:31 ! Citera #
Gillinge kan jag varmt rekommendera. Hade en riktigt bra handledare där. Kommer inte ihåg vad han heter, men han var en gammal rallyförare.
loppan 2009-12-01 12:29 ! Citera #
Jag gjorde halkbanan i tullinge det var bra tyckte jag iallafall man är 3 st i bilen och får turas om att genomföra alla momenten... halkbanan var jätterolig!

Lycka till!!! :D
Corrina 2009-12-17 16:59 ! Citera #
Jag gjorde banan i Gillinge och det var roligt. Men man behöver inte sitta in i bilen när annan elev kör - om du vill inte.

En tips - kolla däcken! Du kan få kortare bromsningar om du tar bil med bra däck - om du kan välja bill, (vi hade en bil som alltid har haft 5-20 meter bättre resultat än andra).
Corri
Gäst 2009-12-28 21:59 ! Citera #
Hej,
jag ska boka halkkörning. Vilken ska man välja? Gillinge eller tullinge??
Är det bätre att vara själv i bilen eller ärbet bättre att vara flera så man kan diskutera under tiden??

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest