Start > Körkortsforum > Inte blinka in till vägkanten …

Inte blinka in till vägkanten & lägga sig till höger vid vänstersväng??

Gäst 2016-07-30 01:50 ! Citera #
Ska vara handledare för min son och blev lite förbryllad över följande två saker:

* På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten. Är det förbjudet eller är det bara en rekommendation?

Det måste väl ändå vara betydligt säkrare att blinka för att tala om att man ska sakta än att plötsligt bara bromsa in och stanna tycker jag...

* Vid vänstersväng på en landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet, men bara om det INTE finns några fordon bakom. Finns det fordon bakom åker man istället in till högerkanten, utan att blinka (!) för att släppa förbi fordonen. När åkt förbi tittar man sig om, blinkar och svänger.

Stämmer verkligen detta?? Risken är ju att man aldrig kommer över vägen då!? Har då aldrig varit med om att någon bilist stannat till på höger sida för att man vill svänga till vänster!

Tacksam för svar så jag kan lära honom rätt från början.
Gäst 2016-07-30 11:35 ! Citera #
Nu är jag inte trafiklärare utan håller på att ta körkort själv, och har kommit ganska långt i min utbildning (uppkörning om några veckor).

* På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten. Är det förbjudet eller är det bara en rekommendation?

Har inte hört detta förut, och jag har grävt mig igenom alla möjliga källor (elevcentralen, kortkortonline.se, och annat) under mitt teoriplugg.

* Vid vänstersväng på en landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet, men bara om det INTE finns några fordon bakom. Finns det fordon bakom åker man istället in till högerkanten, utan att blinka (!) för att släppa förbi fordonen. När åkt förbi tittar man sig om, blinkar och svänger.

Huvudregeln är ju att man inte ska svänga vänster på landsväg om man har mycket trafik bakom eller måste stanna innan man kan utföra vänstersvängen på grund av mötande trafik. Så den metoden du beskriver tror jag inte är vedertagen, har inte sett den användas själv och har inte heller läst om den. Däremot brukar det i teorin föreslås att man kan släppa förbi bilar bakom en bit innan vänstersvängen genom att köra in på en parkeringsficka eller genom att gå ut i vägrenen för att underlätta omkörning för bakomvarande bilar, på så vis tömmer man trafik bakom och därmed blir den kommande vänstersvängen säkrare.

En annan metod är att fortsätta framåt och ta en avfart åt höger om man vid vänstersvängen märker att man inte kan genomföra den på ett säkert sätt. Då är det bara att vända och köra ut på landsvägen igen, då får man möjligheten att utföra en mycket säkrare högersväng in på den ursprungliga vägen du skulle in på.

Det viktigaste vid landsvägskörning kan läsas om här: https://korkortonline.se/teori/landsvag/. Annars rekommenderar jag att du läser i körkortsboken som ges ut av Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR).
Gäst 2016-07-30 21:16 ! Citera #
Tack för ditt svar! :)
Gäst 2016-08-02 01:47 ! Citera #
Hittade faktiskt ett gammalt svar angående blinka när man ska stanna in till kanten:

Johan:
Min körskolelärare vill att jag alltid ska blinka till höger när jag ska köra in och ställa mig vid vägkanten. Men när man läser teorin, så förstår jag det som att man inte ska blinka eftersom andra bilar kan tro att man ska svänga. Kan jag bli underkänd på en uppkörning om jag ska köra in mot vägkanten och blinkar till höger, där det även finns en väg till höger i närheten?

Rune Wåhlin, tidigare förarprövare:
Hej Johan! Om jag satt bredvid, så skulle jag inte klanka ner på om du ”blinkade” in till kanten. När det sedan gäller samspelet med andra trafikanter (som det exempel du nämner) så bedöms detta från fall till fall, eftersom varje läge är unikt. Du är ansvarig förare under körprovet och krav ställs på dig att du, på ett självständigt sätt, ska kunna avgöra ditt agerande i olika trafiksituationer.
Stefan 2016-08-02 12:10 ! Citera #
Det är inget krav på att man måste blinka när man ska svänga in till en vägkant.
Men det underlättar för alla som eventuellt ligger bakom att veta dina manövrar i trafiken.

Jag fick lära mig att blinka när jag gick på körskolan, men dom sa just det att det inte var nått krav.
Man ska ju underlätta för varandra i trafiken, så lär din son att blinka även om han inte behöver..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo