Nu är jag inte trafiklärare utan håller på att ta körkort själv, och har kommit ganska långt i min utbildning (uppkörning om några veckor).
* På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten. Är det förbjudet eller är det bara en rekommendation?
Har inte hört detta förut, och jag har grävt mig igenom alla möjliga källor (elevcentralen, kortkortonline.se, och annat) under mitt teoriplugg.
* Vid vänstersväng på en landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet, men bara om det INTE finns några fordon bakom. Finns det fordon bakom åker man istället in till högerkanten, utan att blinka (!) för att släppa förbi fordonen. När åkt förbi tittar man sig om, blinkar och svänger.
Huvudregeln är ju att man inte ska svänga vänster på landsväg om man har mycket trafik bakom eller måste stanna innan man kan utföra vänstersvängen på grund av mötande trafik. Så den metoden du beskriver tror jag inte är vedertagen, har inte sett den användas själv och har inte heller läst om den. Däremot brukar det i teorin föreslås att man kan släppa förbi bilar bakom en bit innan vänstersvängen genom att köra in på en parkeringsficka eller genom att gå ut i vägrenen för att underlätta omkörning för bakomvarande bilar, på så vis tömmer man trafik bakom och därmed blir den kommande vänstersvängen säkrare.
En annan metod är att fortsätta framåt och ta en avfart åt höger om man vid vänstersvängen märker att man inte kan genomföra den på ett säkert sätt. Då är det bara att vända och köra ut på landsvägen igen, då får man möjligheten att utföra en mycket säkrare högersväng in på den ursprungliga vägen du skulle in på.
Det viktigaste vid landsvägskörning kan läsas om här:
https://korkortonline.se/teori/landsvag/. Annars rekommenderar jag att du läser i körkortsboken som ges ut av Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR).