Start > Körkortsforum > Härnösand

Härnösand

Sofie 2016-07-27 10:26 ! Citera #
Någon som kört eller kört upp i Härnösand?
Pelle 2016-07-28 22:15 ! Citera #
Hej!
Körde upp i Härnösand idag (första gången), och jag blev godkänd!???? Var så himla nervös. Trodde nervositeten skulle släppa under själva körningen men icke. Var jättenervös inför säkerhetskontrollen men behövde bara kolla så att spolarvätskan fungerade på fram och bakrutan.

Sen så fick jag köra Nybrogatan upp till trafikljusen och svänga av till brunnshusgatan och sen upp mot kastellgatan och in bland villaområdena. Där glömde jag kolla hastighetsskyltar osv för jag var så nervös men chansade att det var 30 (fick hjärnsläpp). Sen så fick jag stanna där och backa runt ett hörn vilket gick bra.

Sen så körde vi mot Willys och ner mot kristinaskolan och vidare mot badhuset och polishuset och där så fick jag köra mot Älandsbro och svänga av E4:an mot saltvik och där var jag så nervös så jag svängde vänster istället för höger som han sa. Så han sa att jag skulle välja lämplig väg att vända på men vid det laget var jag så uppstressad och säker på att jag misslyckats så kunde inte bestämma vart jag skulle vända så han sa åt mig vart jag kunde svänga in och vända.

Sen så körde vi mot bondsjöhöjden in bland villa kvarteren. Också fick jag köra ut där och köra mot mekonomen och Volvo. När jag skulle svänga ut så fick jag kärringstopp vilket jag fått flera gånger innan också. Men efter flera försök kom jag äntligen iväg. Antar att jag var så nervös så jag knappt visste vad jag gjorde haha. Sen så körde vi tillbaka mot Trafikverket.

Kände att hela min körning varit väldigt fumlig och osäker men hade varit noga med att köra säkert vid övergångsställen och hålla bra avstånd och vara uppmärksam och kollat som man ska osv. Också visade jag att jag hade koll på trafikregler, kunde köra i rondeller, trafikljus och byta körfält på ett säkert sätt. Så var pga det jag blev godkänd. Han sa att jag måste öva på själva manövereringen av bilen och få in mer rutin på själva körningen men att det kan jag öva hemma nu när jag fått körkortet. Så tänk bara på att visa att du har bra uppmärksamhet på trafiken och allt runt om dig och att du kör på ett lugnt och riskmedvetet sätt. Och att du söker av på rätt sätt och är beredd att agera om något oväntat skulle dyka upp.
Lycka till!
Sofi 2016-08-11 14:14 ! Citera #
Wow, du ger mig verkligen hopp. Har kört i Härnösand nu i en vecka och det är en mycket svårare stad än Avesta
där jag körde upp en månad sedan och kuggade men på två småfel. Jag tror inte den inspektören skulle nöjt sig med
att åka fel eller inte plats att vända. Läraren är här är mycket bättre och
låter som din inspektör det viktiga är trafiksäkerhet och inte om man råkar missa ett avtag.
Maria 2016-08-11 15:15 ! Citera #
Hej och grattis!

På min andra uppkörning fick jag likadan problem med vändning (jag svängde oxå fel). Men i mitt fall blev jag kuggad eftersom det resulterade i att jag tog så lång tid på mig att vända... Då brast miljö (jag körde längre sträcka än nödvändigt), avsökning (eftersom jag inte identifierade tidigare möjligheter att vända) och självständig körning mot mål. Det var verkligen bara det som sabbade, vi hade ett långt och bra samtal efteråt.

Jag har fått mitt kort nu så jag är inte arg eller bitter men blir frustrerad av att bedömningen skiljer så mellan olika inspektörer...
Sofii 2016-08-12 16:51 ! Citera #
Ja Grattis till båda! Håller med, det sägs
från Trafikverkshållet hela tiden hur likabehandlande och objektiva de ska vara men det tror jag inte på. Det finns inte ens forskning som är helt fri från subjektivitet så varför skulle bilkörning som har många situationer öppna för fler än ett sätt som är rätt gå fri från denna.
Gäst 2016-08-12 17:39 ! Citera #
Sofii!

Umeå universitet har gjort en studie som visar att trafikinspektörerna bedömer lika i 93,7 % av fallen!
Gäst 2016-08-29 18:08 ! Citera #
Jo förvisso men det betyder 6 % som kan vara mer eller mindre perfektionister:-)
Gäst 2016-08-29 21:13 ! Citera #
Nej det betyder det inte! Om det skulle vara 6 % perfektionister som du säger, så skulle det visa sig i den statistik över inspektörerna som förs på varje kontor! Det skulle sättas in åtgärder för att stävja detta. I slutänden hade Transportstyrelsen kommit på tillsyn om saken inte rättats till.
Gäst 2016-08-30 11:18 ! Citera #
Jag menade att det kan vara en marginal på ca 6% som bedömer antingen ”strängare” eller ”snällare”
Det är helt rimligt då bilkörningsprovet
inte är någon absolut vetenskap.
Gäst 2016-08-30 20:29 ! Citera #
Vad är då problemet?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest