Start > Körkortsforum > Krypköra på tvåan

Krypköra på tvåan

Gäst 2016-06-20 13:48 ! Citera #
Elev 2016-06-20
När du kör in i en parkeringsplats och ska parkera in i en ruta har du då ettan eller tvåan?
Det beror helt på omständigheterna samt hur mycket folk som är i rörelse samt hur stor parkeringen är :)
En liten och smal parkering så kör jag på 1:ans växel, men en stor och rymlig parkering så kan jag ha 2:ans växel i :D
Pricken 2024-02-09 11:29 ! Citera #
Asså, det här undrar jag med.
Min dotter har haft en Trafiklärare som tjatar om att hon ska sparköras och då krävs, växel 2 för att krypköra, jobba mycket med kopplingen och ha växel 2, För det är bra för miljön. Håll bilen i rull , växla ej till 1:an och vid Trafikbelysningen ska man pricka grönt. Och så blir det en massa motorstopp.
Hur bra för miljön kan detta vara?
Gäst 2024-02-09 14:08 ! Citera #
Pricken 2024-02-09
Asså, det här undrar jag med.
Min dotter har haft en Trafiklärare som tjatar om att hon ska sparköras och då krävs, växel 2 för att krypköra, jobba mycket med kopplingen och ha växel 2, För det är bra för miljön. Håll bilen i rull , växla ej till 1:an och vid Trafikbelysningen ska man pricka grönt. Och så blir det en massa motorstopp.
Hur bra för miljön kan detta vara?
Motorstopp = öva mer på dragläge.
Om man tar ettan eller tvåan beror ju på hastighet men alla som kör manuell ska kunna starta på tvåan från stillastående utan att det ska kännas ansträngt.
Gäst 2024-02-11 12:21 ! Citera #
Pricken 2024-02-09
Asså, det här undrar jag med.
Min dotter har haft en Trafiklärare som tjatar om att hon ska sparköras och då krävs, växel 2 för att krypköra, jobba mycket med kopplingen och ha växel 2, För det är bra för miljön. Håll bilen i rull , växla ej till 1:an och vid Trafikbelysningen ska man pricka grönt. Och så blir det en massa motorstopp.
Hur bra för miljön kan detta vara?
Ja hon kanske har missuppfattat trafikläraren, eller så är den ute och cyklar, men visst en del av det stämmer. Men det beror ju på hur situationen ser ut och vilken hastighet hon har.

Man kan ju överdriva sparsam körning och då kommer bilen få mycket stryk och det är ju inte så jag tycker att man ska köra bilen..
Jag tycker att man har 1:ans växel när man startar och krypkör.
Björn He 2024-03-06 19:00 ! Citera #
Om man kör med 2:an ilagd så krypkör man väl inte? När man har tvåans växel ilagd så håller bilen konstant fart omkring 15 km/tim och det kallar jag inte att krypköra. Krypköra är ju att köra i gångfart = 5-7 km/tim och det gör man genom att ha ettans växel ilagd och höja och sänka kopplingspedalen omkring dragläget; på en automatväxlad bil ska man dock höja och sänka bromspedalen kring dragläget eftersom automatväxlade bilar saknar koppling och istället har bromspedal som ska trampas ned för att växla mellan stoppläge och körläge.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo