Start > Körkortsforum > Krypköra på tvåan

Krypköra på tvåan

Elev 2016-06-17 14:54 ! Citera #
Min fråga är om det är okej att köra på tvåan tillsammans med kopplingen nere, låt oss säga hastigheten är så låg men man har inte stannat än. Då börjar bilen gunga på tvåan iaf min bil. (Gångfartshastighet) När jag tillexempel ska köra över ett farthinder i vilaområde så brukar jag bromsa , stanna på tvåan och hålla ner koppling lite sen ta upp och gasa. Får man lov att göra det under uppkörning eller ska man växla till ettan har hört att ettan får endast användas när man har stannat.
Gäst 2016-06-17 17:10 ! Citera #
Ettan får användas när situationen kräver det. Håller du nere kopplingen och krypkör på 1an så ska du använda den.
Gäst 2016-06-17 18:51 ! Citera #
Ha absolut inte i kopplingen när du har 2:ans växel i, du kommer få motorstopp då. Vill du krypköra ha då 1:ans växel samtidigt som fu har kopplingen i
Elev 2016-06-17 23:52 ! Citera #
Får man inte lov att krypköra på tvåan med dragläge menar jag nu istället för ettan , ex: när man ska parkera i en parkeringsruta
Gäst 2016-06-18 08:26 ! Citera #
Elev 2016-06-17
Får man inte lov att krypköra på tvåan med dragläge menar jag nu istället för ettan , ex: när man ska parkera i en parkeringsruta
Kopplingen använder man ju endast vid växling samt krypkörning med 1:ans växel i. Din handledare eller körskolelärare kommer avråda dig köra med koppling i samtidigtcsom du har 2:ans växel i.
Gäst 2016-06-18 11:12 ! Citera #
Elev 2016-06-17
Får man inte lov att krypköra på tvåan med dragläge menar jag nu istället för ettan , ex: när man ska parkera i en parkeringsruta
Det går ju knappt att krypköra med 2:ans växel, farten är på tok för långsam så att man bara skulle få motorstopp.
Ska du krypköra så använd 1:ans växel.. 1:an är ju en lågväxel/startväxel, så ska du köra långsamt så använd den, inget annat!!
Elev 2016-06-18 23:37 ! Citera #
Gäst 2016-06-18
Det går ju knappt att krypköra med 2:ans växel, farten är på tok för långsam så att man bara skulle få motorstopp.
Ska du krypköra så använd 1:ans växel.. 1:an är ju en lågväxel/startväxel, så ska du köra långsamt så använd den, inget annat!!
Hurdå har gjort det flera gånger, men min fråga är om man får göra det under uppkörningen. Låt oss säga du köra över ett farthinder kör du på ettan eller tvåan? När det är en hög farthinder så försöker jag köra/krypa över men bilen börjar skaka då.
Gäst 2016-06-19 02:29 ! Citera #
Krypkör inte på 2an... använd ettan för sådant... sedan bör man kunna klara av farthinder på 2ans växel utan att krypköra.
Gäst 2016-06-19 10:18 ! Citera #
Elev 2016-06-18
Hurdå har gjort det flera gånger, men min fråga är om man får göra det under uppkörningen. Låt oss säga du köra över ett farthinder kör du på ettan eller tvåan? När det är en hög farthinder så försöker jag köra/krypa över men bilen börjar skaka då.
Om bilen börjar skaka när du kör på 2:ans växel så är det ett tecken på att du har för högväxel, så växla ner till 1:an så ska du se att den går bättre :)

Sedan är det klart att du får köra så på uppkörningen, men jag garanterar inte att din inspektör skulle bli så glad då :D
Elev 2016-06-20 02:53 ! Citera #
Gäst 2016-06-19
Om bilen börjar skaka när du kör på 2:ans växel så är det ett tecken på att du har för högväxel, så växla ner till 1:an så ska du se att den går bättre :)

Sedan är det klart att du får köra så på uppkörningen, men jag garanterar inte att din inspektör skulle bli så glad då :D
När du kör in i en parkeringsplats och ska parkera in i en ruta har du då ettan eller tvåan?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo