Start > Körkortsforum > Misstro mot inspektören

Misstro mot inspektören

Gäst 2016-06-01 20:09 ! Citera #
Förarprövaren 2016-06-01
Skillnaderna har nog planat ut men annars ger ju Rikard Granlund svaret i artikeln. Man måste även ha i åtanke att kvalitén på aspiranterna varierar och att det kan ge en viss diff på procenten. Det vore intressant att se om samma inspektörer hade samma nivå från år till år...
http://uppkorningblog.com
Menar du skillnaden i kvalitet på aspiranter som tilldelas en viss inspektör? Menar du att den ”snälla” inspektören i artikeln som godkänner fler blir tilldelad bättre aspiranter?
Förarprövaren 2016-06-01 20:19 ! Citera #
Gäst 2016-06-01
Menar du skillnaden i kvalitet på aspiranter som tilldelas en viss inspektör? Menar du att den ”snälla” inspektören i artikeln som godkänner fler blir tilldelad bättre aspiranter?
Jag menar att den aspekten måste finnas med i beräkningen när man tittar på statistiken. OM det var så i detta fallet kan jag inte uttala mig om. Det är därför jag gärna ser statistik för samma inspektörer under minst tre perioder.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-06-01 20:48 ! Citera #
Förarprövaren 2016-06-01
Jag menar att den aspekten måste finnas med i beräkningen när man tittar på statistiken. OM det var så i detta fallet kan jag inte uttala mig om. Det är därför jag gärna ser statistik för samma inspektörer under minst tre perioder.
http://uppkorningblog.com
För om det skulle vara så finns det ju en systematik i det hela. Då handlar det inte bara om olika bedömningar utan att man medvetet slussar vidare vissa typer av aspiranter till en viss inspektör. Det är väldigt mycket allvarligare.
Förarprövaren 2016-06-01 21:50 ! Citera #
Gäst 2016-06-01
För om det skulle vara så finns det ju en systematik i det hela. Då handlar det inte bara om olika bedömningar utan att man medvetet slussar vidare vissa typer av aspiranter till en viss inspektör. Det är väldigt mycket allvarligare.
Haha du är allt för konspiratoriskt lagd! Hur skulle någon på Förarprov veta i förväg vem som är en bra eller dålig förare?
Gäst 2016-06-01 23:52 ! Citera #
Jag svarade på ”skillnaden i kvalitet på aspiranter” vilket skulle vara ett svar på varför en inspektör i Södertälje släpper igen mkt färre än en annan. Jag söker ett svar på vad som menas. Om du läser längre upp förstår du
Förarprövaren 2016-06-02 07:11 ! Citera #
Gäst 2016-06-01
Jag svarade på ”skillnaden i kvalitet på aspiranter” vilket skulle vara ett svar på varför en inspektör i Södertälje släpper igen mkt färre än en annan. Jag söker ett svar på vad som menas. Om du läser längre upp förstår du
Du missförstår mig. En inspektör tilldelas en aspirant på ett slumpmässigt vis. Ingen styr vem som åker med vem. Slumpen kan avgöra det så att någon får köra med dem som är sämre förberedda än andra och det kan spegla sig i statistiken. Därför vore det intressant att se hur statistiken för dessa två såg ut under en längre tid, ca tre år. Om samma förhållande råder då har det förmodligen med bedömning eller arbetssätt att göra. Annars beror skillnaden mest på tillfälligheter.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-06-02 09:41 ! Citera #
Aha. Ok. vad händer om det är för stora skillnader mellan olika inspektörer under en längre tid?
Gäst 2016-06-02 10:31 ! Citera #
Det svaret har du på sida 1
Gäst 2016-06-03 20:34 ! Citera #
Men när SVT mfl medier undersökte saken var ju skillnaden högre än 20% på flera ställen. Blev det omorganisation då eller vad hände då?
Jessica 2016-07-08 20:31 ! Citera #
Förarprövaren 2016-05-30
Jag har skrivit en text om den misstro som ofta finns mot Trafikverkets inspektörer. Jag vill att du läser den och funderar över hur du tänker. Känner du någon som är osäker på om man kan lita på inspektörerna så dela med dig av länken till dem.
https://uppkorningblog.com/2016/05/30/ar-inspektorens-bedomning-palitlig/
En fråga bara, eftersom du är gammal förarprövare... Körde upp igår och kuggade, men jag förstår varför så vill inte att detta skall handla om det men jag undrar om jag är känslig nu eller om jag faktiskt måste höra av mig till min inspektörs chef med detta eller inte.

Innan vi började köra så gick han igenom alla moment på hans padda varpå han stannar mitt i en mening och säger till mig: ” Nej men, jag glömde helt bort vad jag skulle säga, jag vill bara stirra in i dina vackra blå ögon...”

Såhär i efterhand kändes det lite olustigt och mina två lärare tyckte att det var högst opassande. Sen under uppkörningen svarade han även i sin telefon mitt i en korsning (höger+vänster) att jag var tvungen att fråga honom åt vilket håll han ville att jag skulle köra. Kändes också lite oprofessionellt när jag ändå har betalat för hans tid så att säga

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov