Start > Körkortsforum > Mitt UppkörningsKugg - Löjligt…

Mitt UppkörningsKugg - Löjligt? - Lite Tips.

jspyro 2010-07-16 14:17 ! Citera #
Min första tanke är att, som många andra sagt, ligga efter lastbilen och köra långsamt, och antingen vänta tills instruktören ev. säger åt en att köra om, eller fråga om han/hon tycker att man ska köra om.

Men så kommer jag att tänka på att man ju inte ska låta sig påverkas av sina medpassagerare, kanske framförallt när det gäller att blåsa på och köra om. Tror ni man skulle kunna bli kuggad av en sån grej?
Typ ”Nej jag tycker att du ska visa att du tar beslut om omkörning själv”

Hursomhelst, det känns som att man vinner på att ta så lite initiativ som möjligt, och därigenom utsätta sig för så få risker att misslyckas som möjligt, när man kör upp.
Led. 2010-07-20 00:32 ! Citera #
Jag kuggade första gången idag på grund av höghastighet och på grund av de även miljö körning samt att ja råkade köra mot rött och inte saktade ner i god tid vid väjningsplikt och allt detta kom eftersom jag va nervös, inte för att kugga, utan att kugga och inte hitta nya tider i tid !
Gäst 2010-07-20 11:50 ! Citera #
Led.
Jag kuggade första gången idag på grund av höghastighet och på grund av de även miljö körning samt att ja råkade köra mot rött och inte saktade ner i god tid vid väjningsplikt och allt detta kom eftersom jag va nervös, inte för att kugga, utan att kugga och inte hitta nya tider i tid !


Rödljuskörning på en uppkörning? Då var det ju i alla fall inte konstigt att du blev kuggad. Var trafikljuset skymt eller hur lyckades du missa det?

Edit: Vad gällande trådens egentliga frågeställning så skulle jag nog ha legat kvar i högerfilen. Att köra förfort på en uppkörning känns som ett stort misstag.
Gäst 2010-08-01 03:24 ! Citera #
Hej,
Tråkigt att kugga på just det om allt annat gick så bra som du sa. Jag skulle inte ge upp utan kör vidare så tar du förhoppningsvis körkortet nästa gång :)
Bra tips där med att ta med dig någon i bilen då har du i alla fall en till person som kan bedöma det hela.

Lycka till!
akooha 2010-08-02 14:43 ! Citera #
Tycker det låter väldigt märkligt att du blev kuggad på de grunderna. Nu börjar jag bli lite nervös att jag får någon surtant/gubbe.
NymN 2010-08-07 00:16 ! Citera #
Jag hade en kompis som också kuggade p g a en omkörning då den var lite för riskfylld. Jag tror att det är säkrast att skippa att köra om under uppkörningen, det kan man väl inte kugga på i alla fall :)
Gäst 2010-08-07 11:49 ! Citera #
NymN
Jag hade en kompis som också kuggade p g a en omkörning då den var lite för riskfylld. Jag tror att det är säkrast att skippa att köra om under uppkörningen, det kan man väl inte kugga på i alla fall :)


Hamnar du bakom en personbil med obromsat släp som kör enligt reglerna på en rak och fin 70-väg med goda möjligheter att köra om så blir du nog kuggad om du inte gör det.
Mada 2010-09-20 21:29 ! Citera #
Har en kompis som kuggades endast pga av en anmärkning, det var att han inte accelerade tillräckligt fort i en uppförsbacke när han hade en lastbil ungefär 100 meter bakom sig.
Christoball 2010-09-21 19:23 ! Citera #
Oftast blir man nog kuggad när man ska in på motorvägen från acc.sträckan o inte har tillräckligt med fart, gillar inte det där med ecokörning heller men du behöver väl bara göra det en halvtimme av ditt liv för att klara provet. Hade en polare förut som körde upp och hans lärare satt bredvid och läste tidningen under hela resan, sen när dom stannade till slut så sa han att han kuggat för att han inte bad läraren ta ner tidningen som blockerade ena sido spegeln. själv hade jag åkt in för mord då typ...
Gäst 2010-10-01 15:49 ! Citera #
Blev kuggad igår på MC-uppkörningen, så jävla surt! Det var lite tvärtom för mig, jag låg bakom en bil som körde ca 70 på 90-väg och körde inte om. Han sa att jag skulle gjort det, alternativt blinkat åt sidan och underlättat för bakomvarande bilar (de körde om ändå, jag låg ändå lite åt höger, och är ju i vilket fall ganska liten när jag kör MC). Tilläggas bör att jag körde upp för Lätt MC, så det var inget fartvidunder direkt... Tar säkert 20 s att accelerera från 70 till 90. Jag var också för feg in i en rondell, och jag släppte gasen när jag åkte igenom (vad jag tyckte var) potentiellt riskfyllda korsningar där jag körde på huvudled. Inte så att jag bromsade som på högerregelsväg, snarare att jag saktade ner till kanske 35-40 på 50-väg och hade bromsberedskap. Känns surt att kugga på det då Risk 2an till stor del handlar om hur dåligt man syns som motorcyklist, och att man inte ska lita på att andra ser en... Iofs kan jag väl hålla med honom om att det är ju inte så kul att bli påkörd bakifrån, men risken för det vid en så liten fartminskning tycker jag kan försummas. Bilisten bakom ska ju inte sitta och sova heller.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest