Start > Körkortsforum > Mitt UppkörningsKugg - Löjligt…

Mitt UppkörningsKugg - Löjligt? - Lite Tips.

J 2009-10-06 16:54 ! Citera #
Hallo gott folk!

Precis hemkommen från min första uppkörning. Som misslyckades.

Såhär gick det till:
Presenterar oss, Sätter oss i bilen.
Jag justerar körställning samt gör en yttre säkerthetskontroll. -Pass direkt.
Jag försökte få igång lite småprat vid något tillfälle, det gick inte. Så tänkte aja, då koncentrerar jag mig ännu mer fullt på körningen.
Först cirkus en 25 minuter stadskörning. Det var det här jag var orolig för, men efteråt så kände jag mig riktigt nöjd. Låg bra, hade säkerhetsavstånd till allt. Bra uppsikt över alla vägskyltar/regler etc. Följde hela tiden bara hans anvisningar. Kör mot -> Anvisning. Och det flöt bra.
Motorvägskörning: Körde motorväg en mil både fram och tillbaka, med avtag/etc där. Gick smidigt och bra att komma av/på motorvägen. Sen på väg tillbaka mot kontoret så hamnar jag ( Fortfarande på motorvägen ) bakom en tung lastbil. Som givetvis puttrar i 80 KM/h. Jag planerar en omkörning ser mig noga omkring. Bara en svart bil 200 meter bakom som närmar sig. Ger tecken, och kör om lastbilen. Mot slutet av omkörningen har tidigare nämnda svarta bil kommit ikapp mig. Jag intar höger körfil och kör tillbaka.

Eftersnacket:

- Tyvärr J så kommer jag inte att godkänna dig idag.
*Väntar på fortsättning*
- Det var bara en sak idag. Omkörningen på väg tillbaka mot stan. Det kom en bil bakom som var tvungen att bromsa in lite. Den här gången var det inte så farligt, men det är ju en potentiellt livsfarlig situation.
- Var det bara det? Jag höll mig ju till reglerna, skötte omkörningen lagom. Höll 110 genom hela omkörningen ( En Delvis accelererad omkörning ).
- Ja, jag har ingenting mer att anmärka på.
- Men är det inte han som ska hålla avstånd och följa trafikreglerna? Jag menar inte att skylla ifrån mig. Jag hade dessutom uppsikt över bilen, men trodde att det inte skulle vara något problem.
- Det är mer situationen i sig. Du får lycka till nästa gång istället.
- Okey. Hur tycker du att jag ska jobba med det här? Ska jag kontakta körskolan?
- Nej, det behövs nog inte. Tänk på det lite mer bara. Träna lite hemma.
- Jag kan inte bara tänka på det själv då?
- Jo, det är ju en idé.
- Hade du kuggat mig om jag legat bakom lastbilen hela vägen tillbaka och kört i 80 km/h?
- Det vet man aldrig. Hej då nu!

Är det bara jag eller känns det här lite mer än måttligt surt? Det är ju visserligen ”omoget beteende” att försöka hitta felen hos andra, men jag kan tycka att det nästan var lite väl petigt. Aja. Akta er för lastbilar och omkörningar är väll mitt tips till er.
lordi_ro 2009-10-06 19:52 ! Citera #
Ja, lastbilar är alltid jobbiga, speciellt i stadstrafik då de döljer bakomvarande trafik. Better luck next time!
Gäst 2009-10-06 19:54 ! Citera #
Jo det kan vara lite farligt ibland eftersom de flesta vad jag har märkt kör i mer än max hastighet på den vänstra körfältet. En annan sak är också att uppkörningsgubbarna är så himla petiga med allt.

Hoppas det går bättre nästa gång.
Gäst 2009-12-21 20:21 ! Citera #
Såna här situationer är alltid jobbiga, och jag förstår att det känns väldigt irriterande.
Problemet i detta är att när det väl kommer till kritan så står ditt ord mot hans, en ”vild galen ungdom” mot en ”erfaren och kompetent” examinator.

Ifall du är rädd att följande historia ska upprepas så skulle jag rekommendera dig att ta med din pappa, mamma eller annan handledare i bilen då du ska köra upp. (De flesta vet nog inte om att man får göra detta, men det är tydligen tillåtet - Jag vet att min kompis pappa fick göra det) Ifall dialog skulle uppstå så är du i ett helt annat läge att hävda din rätt, då du har en erfaren (ändock fortfarande partisk) bilförare på din sida.

Ifall det är du som har gjort fel bedömning kommer det nog hjälpa dig att höra din privata handledare säga det till dig, då det kanske känns mindre orättvist när det inte bara är examinatorn som tycker som så.
Ifall det är så att examinatorn har gjort fel (han är människa han också :P )så kommer du ha en förhoppningsvis större chans att överklaga beslutet. (Som också är möjligt enligt en tråd som finns i detta forum, och som antagligen inte heller så många vet om)
sisko 2009-12-25 20:29 ! Citera #
Jag kuggade i tisdags för 3 gången:( men har klarat teorin.. jag känner mig helt deppig sen dess. i tisdags gick det sämre än dom andra gångerna.. det kom en sur gubbe så jag vart så nervös och missa massa avfarter och fick motorstopp och körde riskfyllt.. men när jag körde 2 gången var den en jätte snäll kille.. det va så nära då hade bara 3 fel från körkortet:8.. surgubben sa att jag måste skaffa en bättre lärare och att jag kör som en nybörjare:(.. fast jag kan ju köra bra och kan reglerna:(.. vad ska man hitta på? snälla hjälp mig
Corrina 2010-01-11 14:32 ! Citera #
Jag vet inte, men jag kanske skulle kontakta vägverket - om du körde 110, då är det inte ditt problem att bilen bakom körde snabare än vad man får. Då han SKA bromsa, tycket jag. Def finns regel så man kan ingnorera om det behövs, men att köra för fört utan anledning är inte en av dom.
Corri
Gäst 2010-03-27 18:34 ! Citera #
Hej!

Låter tråkigt att missa sin uppkörning på grund av en sån grej, trist. Ett riktmärke kan ju vara att köra saktare, det är aldrig fel att köra för sakta så vida det inte är onödigt sakta, men i denna situationen hade det nog fungerat, tolkar jag det som.

På Vägverket lägger man oerhörd vikt vid riskbedömningen och trafiksäkerheten. Att köra sakta underlättar, tror jag!!
Gäst 2010-04-22 16:15 ! Citera #
Det låter som du kört upp i borås, här är dom alltid lite sura xD
bella 2010-04-24 14:27 ! Citera #
Men jag undrar om man blir kuggad för att man kör bakom den där lastbilen i 80km/h.... finns det nåt som säger att jag inte får göra det? ... om det var jag, skulle jag kanske vänta med att köra om ett tag... eller kanske inte köra om alls... vet inte... jobbigt... ibland kan det vara att man har tur elr inte bara...

vilken tjurgubbe du fick till inspektör! hoppas inte jag får det... usch.. jag blir påverkad av såna.. om pers är tjurig blir jag ännu tjurigare!
Mysig 2010-05-08 14:27 ! Citera #
Ingen ide att säga någonting egentligen, försök att typ påpeka att du nu insett vad som var felet och kom med en lösning om det går....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 18:09
8
I dag 18:08
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest