Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta Imorgon

Uppkörning Farsta Imorgon

Gäst 2016-05-18 22:52 ! Citera #
Körning i Farsta imorgon!!! Kommer bli nervös, relativt lugnt nu men...
Några sista minuten tips? Någon som vet om det är backvarnare eller om man får använda dem i bilarna på uppkörning?
Får man använda handbroms i dragläge backe ?
Och får man använda ”fartmätaren” om man får köra VW Golf, alltså som man ser sin hastighet digitalt eller hur man ska förklara det. Har nämligen kört en VW passat nu där man kan använda sig av den vilket gör det något lättare att se sin hastighet.

Många frågor :P

Tacksam för svar! :)
Gäst 2016-05-18 23:23 ! Citera #
Ta det säkra före det osäkra och använd handbroms i backen om de väljer att testa det. Om backen är brant är annars risken för motorstopp stor. Om de börjar prata med dig. Vänd aldrig blicken mot dem utan ha kvar den rakt framåt + regelbundna kollar I speglar. Annars finns det risk att de samtidigt ingriper o du blir kuggad på ngt. Om de ber dig extremt sent att åka nånstans. Kolla noga så du inte åker över heldraget eller tar ngt annat beslut som gör att du kuggar. Mjuka fina långsamma starter och inbromsningar. När du backar - gör det långsamt och ha halva kroppen vriden bakåt och titta var du backar med regelbundna tittar åt andra håll så du hinner stanna om det snabbt kommer en bil. När du ska köra om eller byta körfält på motorvägen - visa tydligt att du tittar i speglarna och döda vinkeln och SEDAN blinkar om det är fritt att byta körfält. När du kör av motorvägen - släpp gasen precis när du kommit på avfarten och bromsa ned om nödvändigt (mjukt) för att anpassa till ny hastighetsbegränsning. Växla sedan ner anpassat efter den lägre hastigheten.

Rondeller - stanna och avvakta för att åka in tills det är fritt. Det kan komma en bil i hög hastighet rakt in i rondellen som du måste ha uppsikt på. Vänta tills packet har åkt igenom och kör sen.

Om du åker på en hyfsat trafiktom gata som är rätt bred i ditt körfält (men det får plats två bilar och är egentligen 2 körfält) och det finns massa parkerade bilar på höger sida - håll ut från de parkerade bilarna - om du åker för nära dem kan du bli kuggad.

Prata bara så mkt som inspektören vill att du ska prata. För att förstå vad jag menar - titta på avsnittet ”soup nazi” i Seinfeld (säsong 7, avsnitt 6)

Undvik kommentarer som ”jag kan ju de här vägarna, har övningskört mkt i Farsta”

LYCKA TILL
Gäst 2016-05-19 07:09 ! Citera #
Bra tips ! Uppskattas! :)
Gäst 2016-05-20 12:26 ! Citera #
Hur gick det?
Gäst 2016-05-20 13:20 ! Citera #
Klarade 4-5 , fick åka med D**k någon dom kört med honom? Tydlig och förklarade bra det jag måste träna mer på, uppmärksamhet , tror nervositeten spelade in men men.. Blev en 50/50 duell på en kort påfart där han tyckte jag skulle kräma på.
Gäst 2016-05-20 17:29 ! Citera #
Ah. Om det hade varit en annan inspektör skulle hen lika gärna kunnat säga att det är för farligt att kräma på och bättre att avvakta. Vilken hastighet var du uppe i?
Gäst 2016-05-20 17:29 ! Citera #
Vilka moment testades du på?
Gäst 2016-05-20 17:47 ! Citera #
Var en påfart på 70 väg , tror jag iaf låg där omkring men hade behövt ligga med högre fart och efter han sa till så krämade jag på. Annars fick backa in i parkeringsficka , motortrafikled, rondeller. Sj hur går det?
Gäst 2016-05-20 19:39 ! Citera #
Har kuggat sju gånger. Bokade nya uppkörningar typ varje dag efter första kuggningen. Borde inte gjort det. Har tagit break på typ 2 veckor nu och kör med körskola varje dag. Har klarat teorin. Har typ 1 månad på mig att fixa uppkörningen. Tror jag jobbat bortse flesta gillar fortfarande inte diesel-bilarna. Känns som att man måste köra på lägre växlar med dem.
Gäst 2016-05-20 19:40 ! Citera #
Tror jag jobbat bort de flesta bristerna skulle jag säga

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest