Start > Körkortsforum > Hur lång tid ”får” det ta för …

Hur lång tid ”får” det ta för att komma iväg vid trafikljus?

Gästen 2016-05-06 21:09 ! Citera #
Om jag t.ex. stannar helt vid rött ljus (broms + koppling) och det sedan slår om till grönt typ direkt, hur lång tid får jag ta på mig för att komma iväg igen? Ska alltså hitta dragläget etc. om det är lutning också
Gäst 2016-05-06 21:52 ! Citera #
Helst innan det blir rött igen :D
Nej men, det vore ju bra om du inte hindrar eventuella bilar bakom dig, så det borde ju inte ta mer en max 2 sekunder..
Gäst 2016-05-07 14:53 ! Citera #
Säger så här; tar det mer än typ 1 sek kmr bilarna bakom börja tuta ihjäl sig, speciellt om du kör i Sthlm.

Och vet inte varför men många bilar ligger väldigt nära även när det är lutning och de vet att man kommer rulla bakåt. Skulle du känna dig osäker så kan du dra åt handbromsen. När du ska köra iväg så lägger du i växeln och börjar gasa, och till sist drar ner handbromsen.
Gäst 2016-05-07 22:05 ! Citera #
Gäst 2016-05-07
Säger så här; tar det mer än typ 1 sek kmr bilarna bakom börja tuta ihjäl sig, speciellt om du kör i Sthlm.

Och vet inte varför men många bilar ligger väldigt nära även när det är lutning och de vet att man kommer rulla bakåt. Skulle du känna dig osäker så kan du dra åt handbromsen. När du ska köra iväg så lägger du i växeln och börjar gasa, och till sist drar ner handbromsen.
Man ska aldrig lägga i friläge när man står vid rödljus, bilen drar mer bränsle utan växel i än vad den gör med växel i.
Annars håller jag med dig om allt de andra :D
Gäst 2016-05-08 00:04 ! Citera #
Gäst 2016-05-07
Man ska aldrig lägga i friläge när man står vid rödljus, bilen drar mer bränsle utan växel i än vad den gör med växel i.
Annars håller jag med dig om allt de andra :D
I slutändan så är det mer miljöförstöring att ha koppling nere eftersom man sliter på den, och en ny koppling kostar nog runt 10-12kkr + en jävla massa co2utsläpp.
Man drar inte mer bränsle med friläge i. Det vill jag ha bevis på om jag ska tro dig.
Gäst 2016-05-08 09:19 ! Citera #
Gäst 2016-05-08
I slutändan så är det mer miljöförstöring att ha koppling nere eftersom man sliter på den, och en ny koppling kostar nog runt 10-12kkr + en jävla massa co2utsläpp.
Man drar inte mer bränsle med friläge i. Det vill jag ha bevis på om jag ska tro dig.
Om din bil släpper ut ”en jävla massa co2utsläpp” så är det nog dags att byta bil :D
Dessutom så sliter man inte så himla mycket på kopplingen om man håller den nedtryckt och inte slirar på den.

Min trafiklärare visade mig att bilen drar mer bränsle när den står still om man har neutral växel i än vad den gjorde när man hade växel i och kopplingen nedtryckt. Han hade en digitalmätare som visade bränsle åtgången, och när man stod still med friläge så drog bilen 0,01L..Men om man hade växel i och kopplingen nedtryckt så visade mätaren 0.00L

Alltså drar bilen mer bränsle med friläge i än vad den gör med växel i.. Fråga mig inte hur eller varför, men jag vet vad jag såg och trodde inte heller att det skulle vara möjligt, men svårt att säga emot när han visade att det faktiskt var sant. För jag la alltid i friläge när vi stannade vid rödljus, men efter att han visade att bilen drar mer bränsle så har jag slutat med det.
Gäst 2016-05-08 12:47 ! Citera #
Gäst 2016-05-07
Man ska aldrig lägga i friläge när man står vid rödljus, bilen drar mer bränsle utan växel i än vad den gör med växel i.
Annars håller jag med dig om allt de andra :D
Menade inte att man ska ha i friläge dock. Skrev nog fel eller var det otydligt men jag brukar aldrig ha i friläge så det är inte det jag menade :)
Gäst 2016-05-08 14:35 ! Citera #
Gäst 2016-05-08
Menade inte att man ska ha i friläge dock. Skrev nog fel eller var det otydligt men jag brukar aldrig ha i friläge så det är inte det jag menade :)
Okej, så du brukar ha 1:ans växel i och sedan frikoppla?
Det är en annan femma :D
Så brukar jag också göra
Gäst 2016-05-08 18:10 ! Citera #
Gäst 2016-05-08
Om din bil släpper ut ”en jävla massa co2utsläpp” så är det nog dags att byta bil :D
Dessutom så sliter man inte så himla mycket på kopplingen om man håller den nedtryckt och inte slirar på den.

Min trafiklärare visade mig att bilen drar mer bränsle när den står still om man har neutral växel i än vad den gjorde när man hade växel i och kopplingen nedtryckt. Han hade en digitalmätare som visade bränsle åtgången, och när man stod still med friläge så drog bilen 0,01L..Men om man hade växel i och kopplingen nedtryckt så visade mätaren 0.00L

Alltså drar bilen mer bränsle med friläge i än vad den gör med växel i.. Fråga mig inte hur eller varför, men jag vet vad jag såg och trodde inte heller att det skulle vara möjligt, men svårt att säga emot när han visade att det faktiskt var sant. För jag la alltid i friläge när vi stannade vid rödljus, men efter att han visade att bilen drar mer bränsle så har jag slutat med det.
Om den drar 0,00L så grattis, ni har kommit på världens första evighetsmaskin.
När man slirar kopplingen så sliter man på lamell, när den är nedtryckt så slits urtrampningslager.
Menar dessutom att det är en jävla massa co2utsläpp att tillverka den nya delen. Innan du försöker motbevisa en fordonselev så får man bidra med bättre fakta än så ;)
Även vår lärare som arbetat med det i en 20-25 år säger att det inte drar mer bränsle oavsett typ.
Gäst 2016-05-08 18:20 ! Citera #
Gäst 2016-05-08
Om den drar 0,00L så grattis, ni har kommit på världens första evighetsmaskin.
När man slirar kopplingen så sliter man på lamell, när den är nedtryckt så slits urtrampningslager.
Menar dessutom att det är en jävla massa co2utsläpp att tillverka den nya delen. Innan du försöker motbevisa en fordonselev så får man bidra med bättre fakta än så ;)
Även vår lärare som arbetat med det i en 20-25 år säger att det inte drar mer bränsle oavsett typ.
Jag skiter väl i om du är en fordonselev eller inte, eller hur länge din lärare har jobbat :D
Jag såg det jag såg, och det litar jag mer på än vad du säger :D :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest