Start > Körkortsforum > Trafikskolor för personer med …

Trafikskolor för personer med funktionsnedsättning?

TesaHjul 2009-09-30 19:18 ! Citera #
Känner endast till en i göteborg och letar efter fler eftersom jag vill ha valmöjligheter, som alla andra.

Problemet är ju att få bilskolor har bilar med handreglage till pedalerna, men egentligen skulle det faktiskt inte vara så illa om alla deras bilar var utrustade med ett sådant eftersom även läraren då skulle ha möjlighet att kontrollera bilen.
När vi gick handledarutbildningen påpekade min handledare saken och bilskoleläraren höll med om att det inte vore så illa, men som allt annat är det en kostnadsfråga. Dock anser jag att efter kontroll av bilskolornas priser så borde de ha råd med den ganska lilla kostnaden som ett handreglage ligger på, ca 8 - 9 000 kr. Alltså inga stora pengar för bilskolan, dessutom skulle de kunna rikta sig till en större målgrupp och på så vis tjäna in sina utlägg. :D
mitzerl 2009-10-11 00:17 ! Citera #
I Hedemora (tror jag det var) finns det en trafikskola för personer med funktionshinder och som har intensivkurser. Har man ett fysiskt funktionshinder så kan man ju också få bidrag till körkortet av försäkringskassan. Jag har en kompis som sitter i rullstol och som tog sitt körkort där, hon var där i flera veckor och betalade inte mycket alls själv för det. Hon fick det betalt av försäkringskassan, typ. Så pröva med något sådant, vet ja.

Själv har jag också en funktionsnedsättning, men inte av sådan art att försäkringskassan betalar mitt körkort. Jag har ADHD och problem med motorik och koordination och sånt, och behöver därmed betydligt fler körlektioner än alla andra, men jag får betala allt helt själv. Har inte ens någon att övningsköra med privat.
Gäst 2015-02-11 08:35 ! Citera #
Vi på Hedinstrafikskola i Partille och Alingsås har en bil med handreglage och även för vänstergas.
Besök oss gärna på .hedinstrafikskola.se
Eman 2022-10-21 15:16 ! Citera #
Hej, jag vill veta om jag kan ta körkort då jag har mitt sjukintyg som bevisar att jag inte kan vända på nacken då jag inte kan se den döda vinkeln och om ja kan du förklara för mig vilken körkort ska jag få
Gäst 2022-10-21 23:10 ! Citera #
Eman 2022-10-21
Hej, jag vill veta om jag kan ta körkort då jag har mitt sjukintyg som bevisar att jag inte kan vända på nacken då jag inte kan se den döda vinkeln och om ja kan du förklara för mig vilken körkort ska jag få
Prata med din läkare samt kontakta transportstyrelsen beträffande ditt fall.

För inte kunna se döda vinkeln av att man inte kan vrida så pass mycket på huvudet så är det nej. , vilket du kan förstå.
Kolsum 2023-03-21 13:36 ! Citera #
Fogels Nya Trafikskola i Stockholm erbjuder körkortsutbildning på en Audi S6 Avant som har handreglage med knappar och även rattspinnare med knappar, sedan vänsterögas och förhöjt golv med pedalställ och vänstergas.

Sedan erbjuder dom även utbildning på en fullt utrustad Chrysler Town & Country, golvsänkt med ramp, 9 olika olika styrdon så som miniratt, 2-4 vägs joysteer etc.(ring för ytterligare frågor 08-673 12 00) för de som sitter i permobiler och inte kan förflytta sig från sin Permobil över till en vanlig bil. Denna bilen är också utrustad med dubbelkommando.
Finns lite bilder och filmer på trafikskolans Facebook och Instagram.
Kan varmt rekommenderas

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo