Start > Körkortsforum > Lägre VS högsta hastighet

Lägre VS högsta hastighet

Björn He 2024-03-30 23:09 ! Citera #
Gäst 2019-03-11
Den blåa skylten ”rekommenderad lägsta hastighet” och den svarta ”Rekommenderad högsta hastighet”. De säger exakt samma. För snart kontakta trafikverket eller något snart.
Ett blått fyrkantigt vägmärke med en angiven maxhastighet, i de flesta fall ”max 30 km/tim”, betyder ”Lågfartsväg” om man skall vara korrekt. På en lågfartsväg är det tillåtet att köra i 40 eller 50 km/tim, beroende på om det är en 40- eller 50-väg, om det är lämpligt med hänsyn till trafiksäkerheten men det anses normalt inte som lämpligt att köra fortare än 30 varför max 30 är angiven som rekommenderad högsta hastighet, men rekommenderad högsta hastighet är icke detsamma som högsta tillåtna hastighet.
Björn He 2024-04-01 03:08 ! Citera #
Tem 2018-06-03
Haha skapligt provocerande, denna mrg och gäst förstår ju inte alls vad du menar. Jag undrar också vad just skillnaden är. Onödigt med två skyltar som betyder samma sak men har olika namn. Det enda jag hittar är att den svarta är provisorisk.
Det är provocerande att ha olika typer av hastighetsmärken. Medan det finns vanliga förbudsskyltar som anger en viss högsta tillåtna hastighet så finns det också en annan fyrkantig blå skylt med texten ”Max 30 km/tim” eller ibland ”Max 20 km/tim” eller kanske ”Max 10 km/tim”, texten ”Max 30 km/tim” kan kanske lätt tolkas som att man inte får köra mer än 30 men det är en felaktig tolkning, den korrekta tolkningen är att man rekommderas köra max 30 km/tim med hänsyn till att det inte anses lämpligt att köra i högre hastighet men det är INTE otillåtet att köra i 40 eller 50 km/tim (beroende på om vägen är 40- eller 50-väg) även om det är sant att en fordonsförare har skyldighet att anpassa fordonshastigheten efter vad trafiksäkerheten kräver, men det är upp till föraren själv att köra i 50 km/tim (på en 50-gata) om det är (tillräckligt) trafiksäkert med hänsyn till omständigheterna att köra så fort.

För övrigt är det provocerande att hastighetsbegränsningarna inte (alltid) är anpassade efter de specifika vägförhållandena, det borde exempelvis vara ett krav på att ha max 30 km/tim som hastighetsbegränsning inom vägsträckor med anlagda farthinder eller upphöjda övergångsställen, med hänsyn till att bilen riskerar att ta skadligt mycket stryk om man försöker köra över ett fartgupp i mer än 30, alternativt ett krav på att fartgupp INTE får vara anlagda på vägar med hastighetsbegränsning över 30 eller 40 km/tim, men det behöver inte alltid vara farligt att köra 40 eller t.o.m. 50 över ett gupp, det beror väl på vilket; min kompis David har sagt att han körde i 50 över något så kallat ”farthinder” (av misstag) när han var i Västerås, och bilen han körde skadades inte (som tur var), det var antagligen den där stenlagda upphöjningen vid Våghusbron, som tydligen inte var så lätt att se klart och tydligt, Våghusbron borde byggas om med mer hastighetsdämpande åtgärder om det nu ska vara lätt att se det där ”farthindret” klart och tydligt.
Man kanske inte skall köra 50 över det där guppet på uppkörningen men för en som redan har körkort är det okej att köra i 50 över ett sånt gupp, om man nu vågar, det är ändå en fordonsförares eget ansvar om bilen eventuellt skadas…

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 12:43

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest