Haha skapligt provocerande, denna mrg och gäst förstår ju inte alls vad du menar. Jag undrar också vad just skillnaden är. Onödigt med två skyltar som betyder samma sak men har olika namn. Det enda jag hittar är att den svarta är provisorisk.
Det är provocerande att ha olika typer av hastighetsmärken. Medan det finns vanliga förbudsskyltar som anger en viss högsta tillåtna hastighet så finns det också en annan fyrkantig blå skylt med texten ”Max 30 km/tim” eller ibland ”Max 20 km/tim” eller kanske ”Max 10 km/tim”, texten ”Max 30 km/tim” kan kanske lätt tolkas som att man inte får köra mer än 30 men det är en felaktig tolkning, den korrekta tolkningen är att man rekommderas köra max 30 km/tim med hänsyn till att det inte anses lämpligt att köra i högre hastighet men det är INTE otillåtet att köra i 40 eller 50 km/tim (beroende på om vägen är 40- eller 50-väg) även om det är sant att en fordonsförare har skyldighet att anpassa fordonshastigheten efter vad trafiksäkerheten kräver, men det är upp till föraren själv att köra i 50 km/tim (på en 50-gata) om det är (tillräckligt) trafiksäkert med hänsyn till omständigheterna att köra så fort.
För övrigt är det provocerande att hastighetsbegränsningarna inte (alltid) är anpassade efter de specifika vägförhållandena, det borde exempelvis vara ett krav på att ha max 30 km/tim som hastighetsbegränsning inom vägsträckor med anlagda farthinder eller upphöjda övergångsställen, med hänsyn till att bilen riskerar att ta skadligt mycket stryk om man försöker köra över ett fartgupp i mer än 30, alternativt ett krav på att fartgupp INTE får vara anlagda på vägar med hastighetsbegränsning över 30 eller 40 km/tim, men det behöver inte alltid vara farligt att köra 40 eller t.o.m. 50 över ett gupp, det beror väl på vilket; min kompis David har sagt att han körde i 50 över något så kallat ”farthinder” (av misstag) när han var i Västerås, och bilen han körde skadades inte (som tur var), det var antagligen den där stenlagda upphöjningen vid Våghusbron, som tydligen inte var så lätt att se klart och tydligt, Våghusbron borde byggas om med mer hastighetsdämpande åtgärder om det nu ska vara lätt att se det där ”farthindret” klart och tydligt.
Man kanske inte skall köra 50 över det där guppet på uppkörningen men för en som redan har körkort är det okej att köra i 50 över ett sånt gupp, om man nu vågar, det är ändå en fordonsförares eget ansvar om bilen eventuellt skadas…