Start > Körkortsforum > Lägre VS högsta hastighet

Lägre VS högsta hastighet

dada 2016-04-19 10:04 ! Citera #
Varför finns då den svarta skylten? Är inte den vanliga röd/gula den som bestämmer?
Förresten, den SVARTA skylten måste du inte följa! Läs om den: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e13/

Frågan återstår.
dada 2016-04-19 10:05 ! Citera #
Gäst 2016-04-18
Den svarta skylten MÅSTE du följa, medans den blåa bara är en rekommendation att du helst inte ska köra fortare.
Den SVARTA skylten måste du inte följa! Läs om den: https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e13/
Tem 2018-06-03 22:11 ! Citera #
Haha skapligt provocerande, denna mrg och gäst förstår ju inte alls vad du menar. Jag undrar också vad just skillnaden är. Onödigt med två skyltar som betyder samma sak men har olika namn. Det enda jag hittar är att den svarta är provisorisk.
Louise 2018-06-09 12:18 ! Citera #
Tem, du besvarar själv frågan! Den svarta är en tillfällig skylt, sitter uppsatt vid exempelvis vägarbeten, medan den blå skylten istället alltid gäller, kan vara ett farthinder eller liknande. Och ja, den blå skylten heter rekommenderad lägre hastighet (alltså att det är rekommenderat att köra en lägre hastighet än vad det vanliga hastighetsskylten visar) och den svarta skylten heter rekommenderad högre hastighet (alltså att det är rekommenderat att köra max i den hastighet som visas på skylten). Tror att de heter lägre/högre just för att kunna skilja dom åt, men det är bara en gissning. De betyder egentligen precis samma sak men den ena används alltså när hastigheten tillfälligt rekommenderas att sänkas, som vid tillfälligt hinder, vägarbete.
Louise 2018-06-09 12:24 ! Citera #
En sak som kanske gör det enklare att förstå skillnaden är att tänka att den svarta skylten egentligen beter sig som en orange skylt. De orangea skyltarna och gula vägmarkeringarna brukar ju användas vid vägarbete eller ombyggnationer och gäller under en viss period (även om man i de fallen måste följa skyltarna/markeringarna). De ser ut som vanliga skyltar och betyder samma sak men just färgen vittnar om att det endast är tillfälligt, precis som den svarta ”rekommenderad högsta hastighet” gör.
Gäst 2019-03-11 19:12 ! Citera #
Ingen har riktigt gett ett klart svar på denna fråga. Vad fan är skillnaden? Mellan rekommenderad högst och lägsta hastighet.
Gästen 2019-03-11 21:18 ! Citera #
Gäst 2019-03-11
Ingen har riktigt gett ett klart svar på denna fråga. Vad fan är skillnaden? Mellan rekommenderad högst och lägsta hastighet.
Rekommenderad högsta hastighet: tex. vid ett området dår det byggs ganska mycket.

Lägsta hastighet? Vad är det för något?
Gäst 2019-03-11 23:38 ! Citera #
Gästen 2019-03-11
Rekommenderad högsta hastighet: tex. vid ett området dår det byggs ganska mycket.

Lägsta hastighet? Vad är det för något?
Den blåa skylten ”rekommenderad lägsta hastighet” och den svarta ”Rekommenderad högsta hastighet”. De säger exakt samma. För snart kontakta trafikverket eller något snart.
Carl 2023-03-04 17:26 ! Citera #
Det är inte olagligt att inte följa svarta skyltar. Dessutom heter den ”rekommenderad högsta hastighet”. Den blå skylten, används ofta tillfälligt vid vägbyggen. Jag är också lite förvirrad över detta måste jag säga.
Carl 2023-03-04 17:28 ! Citera #
Carl 2023-03-04
Det är inte olagligt att inte följa svarta skyltar. Dessutom heter den ”rekommenderad högsta hastighet”. Den blå skylten, används ofta tillfälligt vid vägbyggen. Jag är också lite förvirrad över detta måste jag säga.
Den svarta skylten använda alltid tillfälligt, men även den blå skylten kan vara tillfällig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest