Start > Körkortsforum > Min lillebror övningkörde i 3 …

Min lillebror övningkörde i 3 dagar och fick körkortet.. hur?

Jossan88 2016-06-11 13:57 ! Citera #
Maggan 2016-06-11
Christoffer hur kan du övningsköra med dig själv?
Du måste ju övningsköra på trafikskolan el privat med en handledare som gått handledar utbildning! Du kan ju inte övningköra själv!

Sedan är det helt omöjligt att bara ha två lektioner och få körkortet!
Ingen lär sig att bli en förare på två lektioner det enda du uppnår är att hamna i TV eller ännu värre på akuten!
Det krävs mycket träning och kundskap för att någon ska släppas ut i trafiken
Jag vill absolut inte möta någon som fått körkortet på det sättet och den besiktningsman som isåfall godkänt detta måste anmälas ocv det omgående!!

Det är inget att sträva efter att man gått få lektioner
Ju fler lektioner du fått desto bättre förare!
Bra skrivet Maggan!
Håller med om allt utom det sista du skrev..
En förare som klara sin uppkörning på 10 körlektioner behöver inte alls vara sämre bilförare än en förare som klarade sin uppkörning först efter 25-30 lektioner. Alla lär vi oss olika snabbt...

Men att klara sin uppkörning efter bara 2 lektioner är rent skitsnack, man hinner inte ens gå igenom alla körmoment som man ska kunna på bara 2 körlektioner. Så redan där brister det i trovärdighet att detta skulle stämma, man jag antar att trådskaparen till denna tråd måste lida av mytomani :D
Gäst 2020-11-24 16:14 ! Citera #
Jag tror på dig lika mycket jag tror på jultomten.
Gäst 2020-11-26 15:21 ! Citera #
Fyra år senare...
Riskettan 2020-12-04 13:10 ! Citera #
Men asså hahahaha hur fan fick han in riskettan och risktvåan? Man måste ha båda godkända innan man ens får sätta sig i bilen för att köra upp.
Svenskättling 2020-12-04 20:34 ! Citera #
I just wanted to say that I have passed the test in Switzerland, where it’s just about as hard to pass if not harder than in Sweden, after just 3 lessons.

I’ve driven simulators on PC (with a steering wheel/pedals/clutch/handbrake) though for 100+ hours, both boring City ones with terrible graphics as well as Dirt rally lol. And it might sound very stupid, but it has definitely helped me to drive very well. The city ones for instance are very good for learning about roundabout handling etc.

The simulators got me to the point where I could drive a manual without stalling even once. I have also watched about 25h of Youtube videos off mock tests and theory.

I passed with one minor.

What I’m saying is that it might well be true that he passed after just 3 days. Maybe he has other skills that translate very well that you as a brother don’t know about.


Btw, the reason for me doing it this way was due to the Covid situation here. But I firmly believe that this could be a good alternative for many people in the future. This coupled with like 5-6 lessons.

Cheers :)
Skeptisk 2021-01-30 20:16 ! Citera #
Gäst 2016-04-03
Så tråkigt att man ibland inte vet om folk bara larvar sig eller menar allvar.på den här sidan. Trist.
Killen är nog den ende i världen som tog körkort efter bara tre lektioner. Och så finns jag också, som tog körkort på första försöket utan några körlektioner alls. En kompis till min lillebror berättade för mig hur man kör.
De flesta menar nog allvar på den här sidan.
Inte Skeptisk alls.... 2021-01-30 21:28 ! Citera #
Nu är tråden flera år gammal men måste bara säga:

Det är helt klart möjligt att ta körkortet efter 2 lektioner om:

1) Man haft erfarenhet av andra fordon tidigare

2) Man kört upp på någon liten håla - klassiska ”landsbygdskörkort” som inte har något värde när man ska helt plötsligt börja att köra mitt i Stockholm... Fusk som fan, men sånt är livet.

3) Inspektören varit extra snäll och ignorerat många misstag.

Så ja, det är inte omöjligt.

Däremot hade det varit näst intill omöjligt om killen kört upp i Stockholm... Här behöver man betydligt flera lektioner än så om man inte vill utsätta andra för faror.
Saban 2022-12-25 15:10 ! Citera #
För att få ett svensk körkort så ska man kunna manövrera bilen,regler, trafikljus, rondeller, landsvägen, motorvägen och med mera.
Vi lär oss på olika sätt, vissa långsammare eller snabbare.Det finns ingen människa som kan få körkort på 3 dagar med 2 körlektioner.
Erik 2023-01-12 11:20 ! Citera #
Klart det går. Vi är alla olika.

När jag körde upp första gången hade jag enbart övningskört automat i två veckor samt kört manuell bil i 2h.

Totalt ca 20h övningskörning, inte en timme med trafikskola.
Gäst 2023-05-30 00:40 ! Citera #
Det är omöjligt att ta körkort på 2 körlektioner.
Man behöver minst mellan 30-40 körlektioner x40min.
I Dubai så skulle du klara dig med med 2 körlektioner för att körkorts utbildningen är där bara 24 timmar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov