Start > Körkortsforum > Uppkörning i Landskrona

Uppkörning i Landskrona

DruiD 2016-02-17 15:43 ! Citera #
Hejsan allihopa..
Ja, som rubriken lyder så är det dags för uppkörningen om en vecka.

Jag tänkte köra upp i Landskrona eftersom jag bor i Landskrona trakten.

Så ni som har kört upp i Landskrona, körde ni mycket stadstrafik?
Vilken landsväg fick ni köra på?
Hur länge fick ni köra?
Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni göra?

Är oerhört orolig inför uppkörningen trots att jag har övningskört rätt länge.

Kom med råd, förslag och tipps.
Uppskattar verkligen era svar. 8-)
Gäst 2016-02-17 19:53 ! Citera #
Jag körde upp i Karlstad, men då alla uppkörningar i princip går till på liknande sätt (om man nu inte gör omprov) så tänkte jag ändå ge dig svar på det jag kan.

Du kommer att få köra under ca 25 minuter.

Jag fick kontrollera däcken, eftersom det var halt. Men gå igenom allt, eftersom det är alltid säkrast.

Ett hett tips, är att ha uppvärmningslektion precis innan uppkörningen. Övningskör antingen privat till trafikverket, eller kör med körskolan. Uppvärmning is the shit! Har man värmt upp innan, så är man liksom inne i körningen på ett sätt. Och det hade iallafall en lugnande effekt för mig.

Kör som du brukar, och kom ihåg att det är helheten som räknas. Ett misstag behöver inte betyda att du kuggas, om det endast sker en gång, och det inte var farligt.

Ska jag vara helt ärlig, så tyckte jag att uppkörningen var det enklaste provet jag nånsin gjort! Nervositeten försvann när jag väl satt i bilen och hade provet. Och 25 minuter senare var körkortet mitt!

Sen är det givetvis individuellt, men jag oroade mig verkligen helt i onödan för uppkörningen. Jag tyckte det var så mycket värre att göra teorin. (Mest för att de var massa tjejer som hade kuggat, så de var helt hyperaktiva för att de var nervösa för att kugga igen. På uppkörningen väntade jag och läraren i bilen, och slapp därmed nervösa tjejer).

När du känner att du är orolig/nervös. Tänk såhär: - Den dagen klarar jag körkortet galant! (Har du tex uppkörningen på tisdag, så byter du ut ”den dagen” mot tisdag, imorgon osv.) Detta hjälpte mig mycket att bli lugn. Varje gång jag kände tendenser till nervositet, tänkte jag: - På fredag klarar jag körkortet galant!

Psyket påverkar en mycket, så genom att säga så tyst för sig själv, tror jag att du blir hjälp en del.

Lycka till! :)
DruiD 2016-02-17 20:18 ! Citera #
Gäst 2016-02-17
Jag körde upp i Karlstad, men då alla uppkörningar i princip går till på liknande sätt (om man nu inte gör omprov) så tänkte jag ändå ge dig svar på det jag kan.

Du kommer att få köra under ca 25 minuter.

Jag fick kontrollera däcken, eftersom det var halt. Men gå igenom allt, eftersom det är alltid säkrast.

Ett hett tips, är att ha uppvärmningslektion precis innan uppkörningen. Övningskör antingen privat till trafikverket, eller kör med körskolan. Uppvärmning is the shit! Har man värmt upp innan, så är man liksom inne i körningen på ett sätt. Och det hade iallafall en lugnande effekt för mig.

Kör som du brukar, och kom ihåg att det är helheten som räknas. Ett misstag behöver inte betyda att du kuggas, om det endast sker en gång, och det inte var farligt.

Ska jag vara helt ärlig, så tyckte jag att uppkörningen var det enklaste provet jag nånsin gjort! Nervositeten försvann när jag väl satt i bilen och hade provet. Och 25 minuter senare var körkortet mitt!

Sen är det givetvis individuellt, men jag oroade mig verkligen helt i onödan för uppkörningen. Jag tyckte det var så mycket värre att göra teorin. (Mest för att de var massa tjejer som hade kuggat, så de var helt hyperaktiva för att de var nervösa för att kugga igen. På uppkörningen väntade jag och läraren i bilen, och slapp därmed nervösa tjejer).

När du känner att du är orolig/nervös. Tänk såhär: - Den dagen klarar jag körkortet galant! (Har du tex uppkörningen på tisdag, så byter du ut ”den dagen” mot tisdag, imorgon osv.) Detta hjälpte mig mycket att bli lugn. Varje gång jag kände tendenser till nervositet, tänkte jag: - På fredag klarar jag körkortet galant!

Psyket påverkar en mycket, så genom att säga så tyst för sig själv, tror jag att du blir hjälp en del.

Lycka till! :)
Tusen tack för ditt råd och dina tips. Dem betyder jätte mycket för mig. Jag har uppkörningen på torsdag nästa vecka och jag har velat få körkort sen jag var typ 11-12 år gammal. Att köra bil är det roligaste jag vet och brinner verkligen för att få körkortet så jag hoppas verkligen att det kommer gå bra.

Måste bara bli av med nervositeten men jag tror att om jag klarar kunskapsprovet på tisdag så kommer jag vara oerhört taggad på uppkörningen. Men den jobbiga känslan är att sitta bara och vänta en vecka till :( .

Jag har också bokat en uppvärmningslektion (40 min) innan själva uppkörningen så det kommer nog att hjälpa också...

Alla ni som har gjort uppkörningen är välkomna med tips oavsett var ni har gjort själva provet..

Tusen tack!! 8-)
Jossan88 2016-02-17 21:14 ! Citera #
Jag hade min uppkörning i Katrineholm, och jag fick gå igenom alla lysen på bilen(hade min uppkörning mitt i sommaren) var också super nervös innan, hade även jag en körlektion precis innan, och den gick skit dåligt, men jag tänkte att det kan ju inte bli sämre, så nu jäklar kör vi!!!

Men så fort jag hade klarat av säkerhetskontrollen och satte mig i bilen och startade bilen så försvann min nervositet på en gång. Fik en jätte trevlig tjej som inspektör som verkligen hjälpte mig att slappna av. Vi pratade om vad vi gillade göra på fritiden, hur vår framtid såg ut o.s.v.. Kändes mera som om man skjutsade runt på en kompis :D

Efter 30 minuter var jag klar med allt och klarade uppkörning på första försöket.
Lycka till!!
DruiD 2016-02-17 21:58 ! Citera #
Jossan88 2016-02-17
Jag hade min uppkörning i Katrineholm, och jag fick gå igenom alla lysen på bilen(hade min uppkörning mitt i sommaren) var också super nervös innan, hade även jag en körlektion precis innan, och den gick skit dåligt, men jag tänkte att det kan ju inte bli sämre, så nu jäklar kör vi!!!

Men så fort jag hade klarat av säkerhetskontrollen och satte mig i bilen och startade bilen så försvann min nervositet på en gång. Fik en jätte trevlig tjej som inspektör som verkligen hjälpte mig att slappna av. Vi pratade om vad vi gillade göra på fritiden, hur vår framtid såg ut o.s.v.. Kändes mera som om man skjutsade runt på en kompis :D

Efter 30 minuter var jag klar med allt och klarade uppkörning på första försöket.
Lycka till!!
Jag hoppas bara att min uppkörning kommer bli godkänd eftersom jag vet att jag kan köra tusen gånger bättre än hur jag kommer köra under uppkörningen men som sagt, har en hel vecka på mig att öva ännu mer, privat alltså, och lära mig alla små vägar i Landskrona trakten så får jag väl hoppas på det bästa!

Era positiva erfarenheter får mig att slappna av verkligen.

Tusen tack för er engagemang :D
Gäst 2016-02-19 07:41 ! Citera #
DruiD 2016-02-17
Jag hoppas bara att min uppkörning kommer bli godkänd eftersom jag vet att jag kan köra tusen gånger bättre än hur jag kommer köra under uppkörningen men som sagt, har en hel vecka på mig att öva ännu mer, privat alltså, och lära mig alla små vägar i Landskrona trakten så får jag väl hoppas på det bästa!

Era positiva erfarenheter får mig att slappna av verkligen.

Tusen tack för er engagemang :D
Ja, öva så mycket du kan! Har du möjlighet, kan du också innan uppkörningen typ dan innan, läsa på igen om trafikregler och så. För att repetera.

Det är normalt att vara nervös. Men jag var faktiskt inte så nervös alls. Sov som en stock innan, o på körskolan i väntan på lektionen, var jag bara lika spänd som om det vore vanlig lektion. Fråga mig inte varför. Men kände väl på mig att jag skulle klara det eller något. För var somsagt inte så nervös. Men lite grann.

När jag hade klarat teoriprovet, blev jag så sjukt glad, för hade varit jättenervös för det. Så då kändes det typ som om man redan hade körkort haha.

Mitt tips är att känner du att du är nervös, så försök att inte tänka på det. Tänk på något annat, samt detta med: -På tisdag klarar jag körkortet galant!

Lycka till!
DruiD 2016-02-23 16:15 ! Citera #
Klarade kunskapsprovet idag, feels good 8-)

Bara uppkörning kvar övermorgon 8-)
Taggad som f*n :D
Vega 2016-02-23 20:55 ! Citera #
Kära du, inget att vara nervös för. Ät, drick och sov ordentligt innan. Försök att vara lugn och fokuserad och ta
situationerna som de kommer. Andas....och TRO på dig själv! Detta fixar du! :):):)
DruiD 2016-02-24 01:37 ! Citera #
Vega 2016-02-23
Kära du, inget att vara nervös för. Ät, drick och sov ordentligt innan. Försök att vara lugn och fokuserad och ta
situationerna som de kommer. Andas....och TRO på dig själv! Detta fixar du! :):):)
Aa det hoppas jag verkligen 8-) :lol:
Lotus 2016-02-25 06:50 ! Citera #
Hej! Körde upp i Karlshamn för 2 dagar sen. Var väldigt nervös veckan innan och trodde med all säkerhet att mina nerver skulle ställa till det på uppkörningen. Men lugnet kom konstigt nog under uppvärmnings-lektionen vi hade innan. ( var betydligt nervösare när jag satt och skrev teorin) jag fick göra kontroll av blinkers och bromsljus. Sedan körde vi lite landsväg, cirkulation, backa runt hörn, plankorsning, motortrafikled. Samt lite stadskörning, som min trafiklärare sa så är det helheten som räknas. Så släpp tanken på ”gjorde jag rätt där” och fokusera på nuet och kör som att du hade körkortet :) jag fick mitt körkort i tisdags och känslan går knappt att beskriva (även om det nog tar en tid att fatta) haha! Stort lycka till idag! Du fixar det :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo