Jag körde upp i Karlstad, men då alla uppkörningar i princip går till på liknande sätt (om man nu inte gör omprov) så tänkte jag ändå ge dig svar på det jag kan.
Du kommer att få köra under ca 25 minuter.
Jag fick kontrollera däcken, eftersom det var halt. Men gå igenom allt, eftersom det är alltid säkrast.
Ett hett tips, är att ha uppvärmningslektion precis innan uppkörningen. Övningskör antingen privat till trafikverket, eller kör med körskolan. Uppvärmning is the shit! Har man värmt upp innan, så är man liksom inne i körningen på ett sätt. Och det hade iallafall en lugnande effekt för mig.
Kör som du brukar, och kom ihåg att det är helheten som räknas. Ett misstag behöver inte betyda att du kuggas, om det endast sker en gång, och det inte var farligt.
Ska jag vara helt ärlig, så tyckte jag att uppkörningen var det enklaste provet jag nånsin gjort! Nervositeten försvann när jag väl satt i bilen och hade provet. Och 25 minuter senare var körkortet mitt!
Sen är det givetvis individuellt, men jag oroade mig verkligen helt i onödan för uppkörningen. Jag tyckte det var så mycket värre att göra teorin. (Mest för att de var massa tjejer som hade kuggat, så de var helt hyperaktiva för att de var nervösa för att kugga igen. På uppkörningen väntade jag och läraren i bilen, och slapp därmed nervösa tjejer).
När du känner att du är orolig/nervös. Tänk såhär: - Den dagen klarar jag körkortet galant! (Har du tex uppkörningen på tisdag, så byter du ut ”den dagen” mot tisdag, imorgon osv.) Detta hjälpte mig mycket att bli lugn. Varje gång jag kände tendenser till nervositet, tänkte jag: - På fredag klarar jag körkortet galant!
Psyket påverkar en mycket, så genom att säga så tyst för sig själv, tror jag att du blir hjälp en del.
Lycka till!