Start > Körkortsforum > 3:e gången gillt... Uppkörning…

3:e gången gillt... Uppkörning på onsdag. Snälla, tips och råd!

Jossan88 2016-01-22 12:32 ! Citera #
Gäst 2016-01-22
Ja precis! Jag klarade också på första. Jag har också nära vänner som gjorde det. Men kan tillägga att jag också hade bekanta, som kuggade några gånger.

Och inte ser jag mig som en bättre förare än nån annan. Visst anser jag att jag kör bra, men jag ser verkligen inte ner på dom som kuggat.
Jag ser verkligen inte heller ner på dom som kuggat, speciellt inte om dom har kämpat på med teorin och sin övningskörning. Man kan ju kugga bara för att man blir så himla nervös.

Men det jag verkligen ogillar är när man folk kan sitta på denna sida och skriva att dom behöver tips på frågor som kommer på teoriprovet som dom ska ha om några dagar och inte ”hunnit eller orkat plugga.” Dom blir jag tokig på :x
Hur ska dom tro att dom ska hinna plugga in HELA teorin på bara några få dagar?

Samma sak gäller dom som söker efter en ”lättare plats att köra upp på”.. Det finns inga lätta eller svåra ställen att köra upp på, visst kan antalet medtrafikanter vara till en viss skillnad, men det ska man klara om man är redo och mogen för ett körkort. Bor man i Sthlm så anser jag att man ska köra upp i Sthlm eftersom det är där man kommer kör mest bil efter sin uppkörning, jag ser då inte vitsen med att åka till en annan ort som exempelvis lilla Sveg eller Flen!

Och som avslutningsvis har vi alla dom som klagar på sin inspektör som bara var ute efter att kugga dom.
En inspektör kuggar inte folk för nöjes skull, vad skulle dom tjäna på det?
Dessutom är det bevisat att alla inspektörer från Malmö i söder till Luleå i norr bedömer en aspirants körning lika till nästan 98% av alla gångerna. Så blir man kuggad så är det inte inspektörens fel, det är inte dom sitter bakom ratten och kör bilen, så den enda dom kan skylla på är sig själva. Och dom borde ta till sig vad inspektören säger och räna lite extra hårt på det istället för att skriva en massa skit på nätet :D
Jossan88 2016-01-22 12:36 ! Citera #
Victoria 2016-01-22
Hej!
Jag kuggade 2 gånger för att jag var så fruktansvärt nervös. Mitt enda tips är att övningsköra bilen som du skall köra upp i timmen innan du kör upp och också bekanta dig med det området som du skall köra upp i. Det var så jag till slut klarade min uppkörning.
Lycka till!
Grattis till körkortet Victoria!

Jag gjorde samma sak som du gjorde när jag hade min uppkörning, hade också en lektion i bilen som jag skulle köra upp i, visserligen var jag redan van vid den då jag lånade samma bil som jag brukade köra med på min trafikskola. Men det är ett jättebra tips från dig, och även om den lektionen går dåligt (som det gjorde för mig) så får man ändå viktig information om hur trafikflödet är just den dagen.
Dybala 2016-01-22 12:40 ! Citera #
Yes klara uppkörningen i sollentuna på
andra försöket.
Hampe 2017-04-19 20:38 ! Citera #
Kör aldrig upp i Farsta :x
Senaste statistik 40 % klarar uppkörningen, trodde inte på detta
kört 2 gånger nu och missat, andra gång var flummig motivation

så , byt plats som konsument måste man reagera
Kalle 2017-04-19 20:56 ! Citera #
Hampe 2017-04-19
Kör aldrig upp i Farsta :x
Senaste statistik 40 % klarar uppkörningen, trodde inte på detta
kört 2 gånger nu och missat, andra gång var flummig motivation

så , byt plats som konsument måste man reagera
Men ge dig! Du har inte tänkt på att den statistiken indikerar att det är fler som kör upp för tidigt i Farsta gentemot andra ställen i Sverige? Jag körde upp i Farsta för endast en vecka sen och blev godkänd på första försöket. Lär dig köra bil och kör upp därefter! Skyll inte ifrån dig på att ”Farsta är tuff”, om man måste byta plats där man kör upp pga. statistik då är man inte redo för körkortet.
Morbid 2017-04-20 14:12 ! Citera #
Ska jag vara ärlig, såhär gjorde jag:

Körde som en jävla kärring, 40 på 50 väg, alltså inne i stan då om det inte var 30. Satt som en hök hela tiden och snurrade på huvudet, tittade verkligen på ALLT, på gränsen (men inte över) till för mycket.

På landsvägen gasade jag på rejält, plattan i mattan (inte riktigt, men du förstår) för att få upp farten så bakomvarande inte behöver bromsa, sen när du når 70 så lägger du dig där och växlar upp till 5an eller 6an beroende på situation, behöver du bromsa ner 800 meter senare så är det väl knappt lönt att växla upp till 6an ..

Så gjorde jag, och det gick bra, gjorde ett par missar, som enligt mig själv borde kuggat mig. Men jag klarade mig, pågrund av säkerheten, jag tittade överallt och var uppmärksam, följde skyltarna och anvisningarna så gått jag kunde.

Så kortfattat: Kör DEFENSIVT, du behöver inte ligga i 50 på 50 väg, titta mycket runt dig, och lycka till!
Lena 2017-04-21 16:20 ! Citera #
Hej,
I det här forumet handlar det mycket om att hitta sätt som förenklar uppkörningen. Jag tror att det ligger ett generalfel i det. Om du verkligen känner att du är klar för uppkörning, jo visst tvekar man ,men om man känner att man har koll under lugna förhållanden tror jag att man bedöms utifrån det. Inspektörerna är ju skolade, och många med lång erfarenhet. Jag tror att de ser igenom nervositet och att de vill att du ska lyckas :)
Lena

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor