Start > Körkortsforum > 3:e gången gillt... Uppkörning…

3:e gången gillt... Uppkörning på onsdag. Snälla, tips och råd!

Gäst 2016-01-18 13:07 ! Citera #
Jag har kuggat 2 gånger tidigare och har nu en sista chans innan min teoritid går ut... Första gången förstår jag, körde för fort och var allmänt stressad vilket gjorde att körningen gick sådär. Blev underkänd på trafikregler och trafiksäkerhet. Min andra uppkörning gick som på räls, jag var väldigt nöjd med min körning och förväntningarna var höga. När jag hörde att jag inte var godkänd kom det som en smäll i ansiktet och jag kunde inte komma på något fel jag gjort. ”Accelererade för sakta på påfart av landsväg pga snabbt kommande bil bakifrån”. Ahhhhhh! Jag grät mig igenom hela dagen och tänkte verkligen ge upp. Läste igenom mitt protokoll och blev alltså underkänd på trafiksäkerhet, ENDAST med anmärkning vid påfart av landsväg. Jag förstår absolut hans val men eftersom det var det enda som stod på det där jävla protokollet sved det rejält.

Så.... TIPS? Berätta era erfarenheter? Mitt psyke klarar inte den enorma påfrestningen av att kugga så många gånger till... Känns som jag kommer gå under medan alla mina vänner får körkort på första försöket...
Ante 2016-01-18 13:25 ! Citera #
Förstår precis va du menar. Konstigt ändå att han kugga dig pga det. Går ju inte att accelerera lika fort på vinterväglag, då spinner du ju bara. Jag förstår känslan. Jag själv kugga för jag körde in på en infartsförbuds skylt. Stressad o såg den inte. Var nervös för hade svängt av fel och blev stressad så jag såg inte skylten.. Annars var allt kanon bra. Kugga på samma som dig, trafik regler och säkerhet...

Ska också köra upp nu 2a gången på Onsdag, är sjukt nervös så jag förstår dig till 100%.

Vart ska du köra upp?

Tänk som jag försöker tänka. Om de bara va den lilla grejen så borde du klara dig galant nästa gång. Ta det lugnt och tänk på vad han sagt bara. Lycka till!
Cl 2016-01-18 14:01 ! Citera #
Jag önskar er all lycka till. Man blir LESS. Min teori tid tar också slut snart ....
Ante 2016-01-18 14:13 ! Citera #
CI jag läste din tråd. Jag är ledsen att det inte har gått som du velat. Men ge inte upp!
VroomVroom 2016-01-18 18:49 ! Citera #
Synd att läsa.

Kanske inte det bästa tipset men kan försöka iaf utifrån hur jag tänkte när jag körde upp.

#1 Hur mkt du än vill klara det och inte göra om det, tänk inte på att du ”bör” eller ”måste” klara det. Få bort
sådana tankar. Tänk mer att du kör med en kompis eller nåt bredvid. Om du nu får ett kort och kör en bil
hur kör du då? I slutändan så är det det som egentligen bedöms.

#2 Ha mer fokus på trafiken än massa tankar om att du hoppas att inte misslyckas igen eller att snacka
iväg din koncentration med trafikinspektören. Kom ihåg varför du är där - att visa att du kan köra bil och
följa trafiklag.

#3 Slå in tanken att det ”värsta” som kan hända är att du kuggar. Missförstå mig inte, jag förstår verkligen hur
surt det är men radera sådana tankar. Det är ändå inte mellan liv och död. Du kan misslyckas 100 gånger. Och det bästa är att du ändå kan lära dig av dina misstag.

Tänk mer så även om fallet inte är så (tex. att du redan spenderat mkt pengar osv).

#4 En grej jag gjorde och tror var en bra grej var att förklara lite hur jag tänkte när jag gjorde nåt. Vänta dock
inte till efter eller nåt utan du kan nämna det medan du gör det eller precis efter.
Gäst 2016-01-20 15:53 ! Citera #
HEJ ALLA och tack för att ni tog er tid och svarade. Idag blev körkortet mitt och lyckan är obeskrivlig. Till alla som kämpar - ett gott humör och en positiv inställning kommer man långt med!!!!
Gäst 2016-01-21 10:38 ! Citera #
Grattis! Kan dock tillägga att hur vet du att dina kompisar får kortet på första försöket? Jag får uppfattningen om att många kuggar på teorin. Alltså klarade man isåfall inte det på första. Sen kan de faktiskt kugga, fast de erkänner inte. Men vad spelar det för roll? Nu har du ju körkort!
Jossan88 2016-01-21 15:18 ! Citera #
Gäst 2016-01-21
Grattis! Kan dock tillägga att hur vet du att dina kompisar får kortet på första försöket? Jag får uppfattningen om att många kuggar på teorin. Alltså klarade man isåfall inte det på första. Sen kan de faktiskt kugga, fast de erkänner inte. Men vad spelar det för roll? Nu har du ju körkort!
Exakt så tror jag också att det är, många säger att dom klarade allt på första försöket bara för att imponera på sina vänner. Men i själva verket så kanske dom har kuggat ett par gånger :D

Men vad är det för vits med att ljuga om en sådan skitsak egentligen?
Alla är vi olika, och därmed behöver vi olika mycket tid på att klara av vissa saker.

Jag kan helt ärligt säga att jag klarade både teorin och körprov på första försöket, medans min sambo kuggade sin uppkörning första gången med klarade sig den andra gången. Men jag ser mig inte som bättre bilförare bara för att jag klarade allt på första.

Dessutom så sätter det bara en massa onödig press på den som ska ta körkort att klara det på försöket bara för att ”deras kompisar gjorde ju det”.. Säger dom som sagt.. Jag tror att det är anledningen till att många bokar sina prov för tidigt, när dom inte är helt redo för antingen teorin eller uppkörningen.

Låt det ta den tid det tar, alla är vi olika som sagt.
Och man får sitt körkort tillslut i alla fall!
Stort lycka till, till alla ni som håller på med eran körkortsutbildning!
Gäst 2016-01-22 09:05 ! Citera #
Jossan88 2016-01-21
Exakt så tror jag också att det är, många säger att dom klarade allt på första försöket bara för att imponera på sina vänner. Men i själva verket så kanske dom har kuggat ett par gånger :D

Men vad är det för vits med att ljuga om en sådan skitsak egentligen?
Alla är vi olika, och därmed behöver vi olika mycket tid på att klara av vissa saker.

Jag kan helt ärligt säga att jag klarade både teorin och körprov på första försöket, medans min sambo kuggade sin uppkörning första gången med klarade sig den andra gången. Men jag ser mig inte som bättre bilförare bara för att jag klarade allt på första.

Dessutom så sätter det bara en massa onödig press på den som ska ta körkort att klara det på försöket bara för att ”deras kompisar gjorde ju det”.. Säger dom som sagt.. Jag tror att det är anledningen till att många bokar sina prov för tidigt, när dom inte är helt redo för antingen teorin eller uppkörningen.

Låt det ta den tid det tar, alla är vi olika som sagt.
Och man får sitt körkort tillslut i alla fall!
Stort lycka till, till alla ni som håller på med eran körkortsutbildning!
Ja precis! Jag klarade också på första. Jag har också nära vänner som gjorde det. Men kan tillägga att jag också hade bekanta, som kuggade några gånger.

Och inte ser jag mig som en bättre förare än nån annan. Visst anser jag att jag kör bra, men jag ser verkligen inte ner på dom som kuggat.
Victoria 2016-01-22 12:13 ! Citera #
Hej!
Jag kuggade 2 gånger för att jag var så fruktansvärt nervös. Mitt enda tips är att övningsköra bilen som du skall köra upp i timmen innan du kör upp och också bekanta dig med det området som du skall köra upp i. Det var så jag till slut klarade min uppkörning.
Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor