Start > Körkortsforum > Automat körkort

Automat körkort

TTrick 2017-03-11 14:31 ! Citera #
Enligt en körskola behöver en person ta halva antalet lektioner med automat mot en manuellt växlad bil.

De uppgifter (obekräftade) som samma bilskola uppgav är också att du endast behöver köra upp med en manuell växel för att få manuell godkännande.

Då blir det billigare med automat och manuell , om du när du kan köra bil kan öva med manuell utan att också lära dig köra i trafik.

Notera att antalet elbilar (alltid automat) kommer att öka.
Gäst 2017-03-12 13:09 ! Citera #
TTrick 2017-03-11
Enligt en körskola behöver en person ta halva antalet lektioner med automat mot en manuellt växlad bil.

De uppgifter (obekräftade) som samma bilskola uppgav är också att du endast behöver köra upp med en manuell växel för att få manuell godkännande.

Då blir det billigare med automat och manuell , om du när du kan köra bil kan öva med manuell utan att också lära dig köra i trafik.

Notera att antalet elbilar (alltid automat) kommer att öka.
”Enligt en körskola behöver en person ta halva antalet lektioner med automat mot en manuellt växlad bil. ”

Låter som en väldigt bra källa att det skulle ta 10 lektioner istället för 20... när man lär sig manuell på 1-2 lektioner...
Nick 2017-03-23 19:15 ! Citera #
I närheten av hälften lektioner låter inte orimligt om man väljer för automat. Många körlektioner i körskola går åt till manövrering, många problem som försvinner i en automat.
Gäst 2017-03-23 21:45 ! Citera #
Nick 2017-03-23
I närheten av hälften lektioner låter inte orimligt om man väljer för automat. Många körlektioner i körskola går åt till manövrering, många problem som försvinner i en automat.
”Många körlektioner”.... Det beror ju helt på hur snabbt man lär sig, själv satte jag växlingen efter 2 lektioner..
Och det är det värt för att ta för manuell..
Gäst 2017-03-29 21:58 ! Citera #
Låter rimligt. Inte alla som sätter växlingen på några få lektioner. Då kan automat absolut vara ett bra alternativ.
gäst 2019-01-05 12:54 ! Citera #
Alltså oj lyssna inte på ovanstående. Min sambo jobbar högt inom bilbranschen och har väldigt lång erfarenhet och insikt och han säger att det är helt värdelöst att ta manuellt körkort idag för att om bara några år kommer det knappt att finnas manuellt växlade bilar på marknaden. Ingen av de jobb jag sökt har krävt manuellt körkort för manuella bilar håller liksom helt på att fasas ut och som någon nämnde så är de så gott som icke-existerande hos de stora arbetsgivarna redan idag. Totalt slöseri med tid att ta manuellt körkort
Gäst 2019-01-05 13:25 ! Citera #
gäst 2019-01-05
Alltså oj lyssna inte på ovanstående. Min sambo jobbar högt inom bilbranschen och har väldigt lång erfarenhet och insikt och han säger att det är helt värdelöst att ta manuellt körkort idag för att om bara några år kommer det knappt att finnas manuellt växlade bilar på marknaden. Ingen av de jobb jag sökt har krävt manuellt körkort för manuella bilar håller liksom helt på att fasas ut och som någon nämnde så är de så gott som icke-existerande hos de stora arbetsgivarna redan idag. Totalt slöseri med tid att ta manuellt körkort
Jag tvivlar väldigt starkt på att din sambo jobbar inom bilindustrin om han säger så, för han om någon vet ju att det tillverkas nästan lika många manuella bilar idag som det görs automatiska. För hela 48% av alla nytillverkade bilar är manuella.
Så jag har väldigt svårt att se att manuella kommer att fasas ut på det sättet som du beskriver.
Visst kommer dom att försvinna, men knappast inom några år, nu talar vi kanske 30-50 år framåt i tiden :D

Så om din sambo har yttrat sig så som du påstår, ja då borde han kanske byta yrke :D :D :D
Börje Kugg 2019-02-27 02:36 ! Citera #
Det finns många jobb som ställer krav på manuellt körkort, det är den främsta anledningen till att ha det.

Men är man redan etablerad i yrkeslivet och enbart planerar köra sin egna bil, ja då är det inga problem begränsa sig med villkor automat.
Andy 2019-04-17 15:16 ! Citera #
Men herregud, bara en pajas säger att skita i manuellt överhuvudtaget.... Varför ens begränsa sig överhuvudtaget?? Lär dig manuell så kan du allt utan problem mycket billigare i längden.... Om något händer kan du inte köra en manuell bil trots att du har körkort, väldigt ironiskt.... Sen ska du betala ytterligare mer för när du väl väljer att fixa manuellt.... Dessutom kostar automatbilar mer än manuella bilar.... Samma bil och modell är billigare som manuell än automat.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo