Start > Körkortsforum > Automat körkort

Automat körkort

Gäst 2016-01-18 12:07 ! Citera #
Hej!
Jag är sugen på att ta automatkörkort istället för manuellt eftersom att jag känner att det inte går så bra med manuellt…
Min fråga är hur man tar sig till väga samt priset för att ta körkort för automat. Bör man då köra upp och göra teoriprovet som man gör för att ta manuellt körkort? Och i så fall hur är det då billigare att ta automatkörkort?
Tack på förhand.
Nybörjaren 2016-01-18 13:00 ! Citera #
Gäst 2016-01-18
Hej!
Jag är sugen på att ta automatkörkort istället för manuellt eftersom att jag känner att det inte går så bra med manuellt…
Min fråga är hur man tar sig till väga samt priset för att ta körkort för automat. Bör man då köra upp och göra teoriprovet som man gör för att ta manuellt körkort? Och i så fall hur är det då billigare att ta automatkörkort?
Tack på förhand.
Du märker automat din bokning med automat vid trafikverkets hemsida så ska du få göra uppkörningen med automat, jag vet inte hur teorin ser ut men det ska nog inte vara något om koppling etc om det nu är så att du ska köra automat tycker jag då, det har ju inte direkt någon betydelse, fast de får du nog ringa in till trafikverket och fråga om.

Förstår inte vad du menar med att det är billigare med automatkörkort men det kan väl vara att du lär dig snabbare då du slipper att lära dig att koppla, hitta dragläge, bromsa, koppling + växla etc, det är flera moment som du slipper tänka på.

Priset är detsamma för manuell och automat verkar det som, kollade upp det precis och båda ligger på 1525, i sthlm iaf.
http://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/boka-korkortsprov/

in och kolla :)
Gäst 2016-01-18 20:17 ! Citera #
Du pluggar ingen annorlunda teori, eller ”slipper” några teorifrågor som rör manuell körning fastän du tar körkort med villkor automat.

Jag tog körkort på automatväxlad bil enbart för 2 månader sedan. När jag skrev in mig på körskolan sa jag bara helt enkelt att jag ville ta på automat (körskolan erbjöd lektioner med automatväxlad bil).
Gäst 2016-01-19 12:23 ! Citera #
Nybörjaren 2016-01-18
Du märker automat din bokning med automat vid trafikverkets hemsida så ska du få göra uppkörningen med automat, jag vet inte hur teorin ser ut men det ska nog inte vara något om koppling etc om det nu är så att du ska köra automat tycker jag då, det har ju inte direkt någon betydelse, fast de får du nog ringa in till trafikverket och fråga om.

Förstår inte vad du menar med att det är billigare med automatkörkort men det kan väl vara att du lär dig snabbare då du slipper att lära dig att koppla, hitta dragläge, bromsa, koppling + växla etc, det är flera moment som du slipper tänka på.

Priset är detsamma för manuell och automat verkar det som, kollade upp det precis och båda ligger på 1525, i sthlm iaf.
http://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/boka-korkortsprov/

in och kolla :)
Jaha men då förstår jag att det är billigare genom att man lär sig mycket snabbare och så. Tack så mycket för ditt svar och ska kolla in sidan :)
Gäst 2016-01-19 12:24 ! Citera #
Gäst 2016-01-18
Du pluggar ingen annorlunda teori, eller ”slipper” några teorifrågor som rör manuell körning fastän du tar körkort med villkor automat.

Jag tog körkort på automatväxlad bil enbart för 2 månader sedan. När jag skrev in mig på körskolan sa jag bara helt enkelt att jag ville ta på automat (körskolan erbjöd lektioner med automatväxlad bil).
Okej nu hänger jag med. Tack så mycket för ditt svar! :)
Gäst 2016-01-19 16:59 ! Citera #
Överväg nackdelarna!! Du kommer bli begränsad med automatkort. Jag hade så jobbigt att lära mig kopplingen, så jag ville inte ens ha körkort. Men sen tog jag en paus och kämpade vidare, o nu har jag manuellt kort.

Tänk på att du blir låst med ett automatkort. Jag rekommenderar ingen att ta automat bara för att det är ”billigare” eller går ”snabbare”. Tänk om din bil pajjar och den enda bilen som finns tillgänglig är manuellt växlad??

Jag rekommenderar faktiskt att kämpa på med manuell, för sen får du ju ändå köra både manuell och automat bäst du vill. Det kommer lossna!!

Teorin är densamma. Så du måste alltså veta hur en manuellt växlad bil fungerar. Har förstått att de som ska ta automat kan ha svårare för vissa grejer inom teorin ibland, för att de inte kör manuell.

Huruvida det är billigare med automat eller ej, kan man inte säga. På min körskola är priset detsamma. Och du kan ändå behöva fler lektioner, av många olika anledningar.

Personligen tycker jag att automatkort ska man bara ta om man har fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Men du gör ju naturligtvis som du vill. Det är ditt körkort. Ville bara informera att det kan vara värt slitet med att lära sig växla, för det lossnar. Med tanke på problem som kan uppstå. :)
Gäst 2016-02-05 13:56 ! Citera #
Läs : https://korkortonline.se/forum/5297/
Niklas 2016-02-05 14:08 ! Citera #
Gäst 2016-01-19
Överväg nackdelarna!! Du kommer bli begränsad med automatkort. Jag hade så jobbigt att lära mig kopplingen, så jag ville inte ens ha körkort. Men sen tog jag en paus och kämpade vidare, o nu har jag manuellt kort.

Tänk på att du blir låst med ett automatkort. Jag rekommenderar ingen att ta automat bara för att det är ”billigare” eller går ”snabbare”. Tänk om din bil pajjar och den enda bilen som finns tillgänglig är manuellt växlad??

Jag rekommenderar faktiskt att kämpa på med manuell, för sen får du ju ändå köra både manuell och automat bäst du vill. Det kommer lossna!!

Teorin är densamma. Så du måste alltså veta hur en manuellt växlad bil fungerar. Har förstått att de som ska ta automat kan ha svårare för vissa grejer inom teorin ibland, för att de inte kör manuell.

Huruvida det är billigare med automat eller ej, kan man inte säga. På min körskola är priset detsamma. Och du kan ändå behöva fler lektioner, av många olika anledningar.

Personligen tycker jag att automatkort ska man bara ta om man har fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Men du gör ju naturligtvis som du vill. Det är ditt körkort. Ville bara informera att det kan vara värt slitet med att lära sig växla, för det lossnar. Med tanke på problem som kan uppstå. :)
Nu tycker jag att du är väldigt enögd, visst kan det finnas nackdelar med att ha automatkort.
Men nu är det faktiskt så att dom allra flesta bilfirmor, körskolor och även arbetsplaster plockar in fler och fler automatbilar. Och gällande kostnaden så är inte en automatbil så mycket dyrare i inköp än vad en manuell är.

Jag har själv körkort för manuell, och kan förstå att vissa vill ta för automat, vill dom det så ska man inte sitta och skriva att det bara är ”personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som ska ha körkort för automat”
Vissa kan tycka att det är jobbigt och stressande att behöva tänka på att växla vid korsningar eller liknande, sedan är det ju bättre att ha ett körkort för en automat än inget körkort alls. För som sagt så kommer det mer och mer automatbilar på våran bilmarknad.

Däremot kan jag hålla med om att det inte behöver gå snabbare eller bli billigare att skaffa det körkort
Gäst 2016-02-06 12:09 ! Citera #
Niklas 2016-02-05
Nu tycker jag att du är väldigt enögd, visst kan det finnas nackdelar med att ha automatkort.
Men nu är det faktiskt så att dom allra flesta bilfirmor, körskolor och även arbetsplaster plockar in fler och fler automatbilar. Och gällande kostnaden så är inte en automatbil så mycket dyrare i inköp än vad en manuell är.

Jag har själv körkort för manuell, och kan förstå att vissa vill ta för automat, vill dom det så ska man inte sitta och skriva att det bara är ”personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som ska ha körkort för automat”
Vissa kan tycka att det är jobbigt och stressande att behöva tänka på att växla vid korsningar eller liknande, sedan är det ju bättre att ha ett körkort för en automat än inget körkort alls. För som sagt så kommer det mer och mer automatbilar på våran bilmarknad.

Däremot kan jag hålla med om att det inte behöver gå snabbare eller bli billigare att skaffa det körkort
Du har en poäng.

Du har vänt på detta som jag skrev om priset, och det fick mig att inse att jag uttryckt mig ganska klumpigt och otydligt. Det är tyvärr inte första gången det händer för mig. Ibland borde jag hålla mig undan från internet. eftersom jag är klantig haha :)

Så tänkte förtydliga det lite grann

Angående priset så skrev jag: ”på min körskola, är priset detsamma”. (Vare sig man tar automat eller manuell).

Naturligtvis får man ta automatkort om man vill, min personliga åsikt har ju ingenting med nån annans beslut att göra? Eller?

Även om det uppenbarligen misstolkas, så menade jag faktiskt bara väl, och ville inte hoppa på någon. Jag har själv varit den som övervägde automatkort, då jag över 3 års tid, kämpade med växlingen, men det ville sig inte. Jag har haft otaliga kvällar då jag grät mig till sömns över detta. Jag gav till och med upp drömmen om körkort, bara för att det gick så trögt för mig.

Men nu har jag mitt manuella körkort, tack vare en väldigt duktig körlärare. Men vill man byta till automat, istället för att kämpa på,så ska den personen naturligtvis få göra det.

Det var väl egentligen så jag menade. Sen märkte jag nu, att det som sagt, framfördes på ett helt annat sätt.

Givetvis får man göra som man vill, hellre automat än inget körkort alls, som du skriver.
Tänkte bara informera om vad det innebär. Men det var uppenbarligen ganska onödigt.

Eftersom mitt inlägg misstolkades fullständigt, pga att jag inte tänkte och läste igenom innan, ber jag så hemskt mycket om ursäkt till TS eller övriga personer, som eventuellt har tagit illa upp.

Ta vilket körkort ni vill allihopa!! (Och jag ska hålla mig borta från internet i fortsättningen, haha) :)
R 2016-03-07 16:11 ! Citera #
Automat låter jätte bra! Jag ska också ta det till sommaren (har mer eller mindre varit trafikrädd i hela mitt liv fram till nu) :)

Har redan en bil tillsammans med min sambo som är ganska ny och som är automat, när den bilen och våra tidigare bilar som har varit manuella har varit inne på någon form av lagning har lånebilen ALLTID varit automat, då har vi inte bett om det heller eftersom att sambon kör bägge! Plus att sambon själv sagt att han aldrig mer kommer att köpa en manuell bil efter att ha kört automat. Jag vill heller aldrig ha en manuell bil så varför ta kort för det? Finns inga fördelar med det heller om man ändå aldrig tänkt köra manuell.

Det här med manuell är ännu en Svensk norm om rätt och fel. Det finns inget rätt och fel det finns bara vad man själv föredrar :lol:

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor