Start > Körkortsforum > Jag är fortfarande väldigt ner…

Jag är fortfarande väldigt nervös efter att ha tagit körkortet...

Gäst 2015-12-23 01:32 ! Citera #
Hej!

Jag vet inte om ni känt detsamma, men jag har alltid känt lite ångest inför bilkörning. Jag är rädd för att göra fel eller orsaka en olycka, jag har till och med lyckats köra bil i USA och jag har haft körkortet i en månad.

Hur kan jag göra för att lindra min oro?
Gäst 2015-12-23 07:16 ! Citera #
Det enda sättet att komma över oron är att köra mycket bil. Finns inte så mycket annat att göra. Det kommer att släppa ju mer du kör.
Maria 2015-12-24 13:05 ! Citera #
Jag håller med, du kan bara komma över din oro genom att köra så mycket du kan.
Hur ska du annars kunna bli säkrare och därmed bli av med din oro om du aldrig kör?

Så låna en bil om du inte har en egen och ge dig ut på vägarna ;)
Börja med mindre vägar med lite trafik om du är FÖR nervös, för att sedan trappa upp.

Lycka till!
Gäst 2015-12-24 21:57 ! Citera #
Jag har också körkort i en månad och ibland lånar jag en bil och kan nästan inte sova dagen innan jag ska köra. Folk är också såååå elaka när de kör, inga tålamod när jag får motorstopp eller när jag kör 40 i stan lol. Det känns hemskt. Jag hoppas att jag kan köpa en bil snart och köra dagligen. Det är det ända som jan hjälpa oss att känna säkrare.
Gäst 2015-12-26 20:22 ! Citera #
Folk ÄR jäkligt otåliga runt en i trafiken, förstår din känsla. Men jag tänker iaf inte provoceras och ta risken att köra för fort på grund av någon annans dumhet och otålighet.
Gäst 2015-12-26 21:23 ! Citera #
Känner så igen mig! Folk är så stressade och otåliga. Jag kör lagligt, och på ett säkert sätt.

Men ändå blir jag omkörd hela tiden när jag är ute o kör. Och dom tutar o har sig. Haft körkort en månad. I början blev jag irriterad på det, men nu har jag insett att det inte är värt att lägga energi på. Jag kör ju lagligt, och man får försöka att släppa det. Nu har jag kört nästan varje dag sen jag fick kortet o nu bryr jag mig inte lika mycket. Tycker nästan det är skönt att inte ha några bilar bakom sig.

Mitt bästa tips är att försöka att ta det lugnt, och andas. Så länge du kör som man ska, behöver du inte bry dig om hur de andra kör. Men ja, det är grymt stressande.

Men som man säger: bättre att man kommer sent, än inte alls.
Gäst 2015-12-26 21:58 ! Citera #
Kör som du har blivit lärd att man ska köra och skit i alla andra!
Tutar folk bakom dig så låt dom tuta, tycker dom att du kör för långsamt så får dom väl köra om..
Gäst 2016-01-13 14:30 ! Citera #
Har tagit mitt körkort igår och idag körde jag till örebro blev orolig och stressad på hur folk kör de hade till och med väjningsplikt innan de körde på motorvägen men sket i det och jag var tvungen att bromsa tur att jag hade min man som satt bredvid mig bor nämligen i kumla så det är rätt lungt här. Är orolig att köra själv till större och mer trafikerade ställen ????? Har ni känt likadant? Och kommer det släppa efter ett tag? Är orolig att jag kommer vara så hela tiden och inte vågar köra till örebro själv????
Gäst 2016-01-13 15:16 ! Citera #
Gäst 2016-01-13
Har tagit mitt körkort igår och idag körde jag till örebro blev orolig och stressad på hur folk kör de hade till och med väjningsplikt innan de körde på motorvägen men sket i det och jag var tvungen att bromsa tur att jag hade min man som satt bredvid mig bor nämligen i kumla så det är rätt lungt här. Är orolig att köra själv till större och mer trafikerade ställen ????? Har ni känt likadant? Och kommer det släppa efter ett tag? Är orolig att jag kommer vara så hela tiden och inte vågar köra till örebro själv????
Hejsan!
Jag bor i Vingåker och åker ofta till Örebro, i början var jag också väldigt stressad och orolig att köra själv i ”stora” Örebro :) Men alt handlar om erfarenhet, ju mer du kör där, ju mindre kommer du tycka att det stressande och läskigt. För som du säger så är ju inte Kumla speciellt stort, och du är bara van vid att köra på en mindre ort.
Gäst 2016-01-13 18:28 ! Citera #
Jag var stressad ibörjan av att köra i städer, då jag är ”bonde”. Men eftersom jag hade massa ärenden där hela tiden, så försvann oron snabbt. Ju mer du kör, desto mindre läskigt blir det. Och man ska inte undvika läskiga/stressiga situationer mm, för då blir det bara värre. Kör mycket i Örebro, så ska du se att det snart släpper.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov