Start > Körkortsforum > Ecodriving Opel -98

Ecodriving Opel -98

Gäst 2015-12-13 09:06 ! Citera #
Är det skadligt för en opel -98 att köra ecodriving?

Läste nånstans att bilar äldre än -00 kan ta skada av det.

Fast jag kan väl nästan bara köra ecodriving, eftersom jag är inlärd med det.
Niklas 2015-12-13 09:54 ! Citera #
Gäst 2015-12-13
Är det skadligt för en opel -98 att köra ecodriving?

Läste nånstans att bilar äldre än -00 kan ta skada av det.

Fast jag kan väl nästan bara köra ecodriving, eftersom jag är inlärd med det.
På vilket sett menar du att det skulle vara skadligt?
Det enda negativa med Ecodriving är att det kan sota igen motorn.
Så man bör varva ur motorn lite då och då för att se till att sånt inte sker. Liksom nån gång då och då bromsa in hårt och bestämt för att hålla bromsarna i bra skick.
Gäst 2015-12-13 10:32 ! Citera #
Niklas 2015-12-13
På vilket sett menar du att det skulle vara skadligt?
Det enda negativa med Ecodriving är att det kan sota igen motorn.
Så man bör varva ur motorn lite då och då för att se till att sånt inte sker. Liksom nån gång då och då bromsa in hårt och bestämt för att hålla bromsarna i bra skick.
Jag menade skadligt för motorn. Alltså att motorn sotas igen. Men nu har jag ju svaret :)

För övrigt finns det ju bara fördelar med ecodriving.
Niklas 2015-12-13 15:07 ! Citera #
Gäst 2015-12-13
Jag menade skadligt för motorn. Alltså att motorn sotas igen. Men nu har jag ju svaret :)

För övrigt finns det ju bara fördelar med ecodriving.
Japp, nu fick du svaret, det är därför man ska passa sig när man ska köpa en bil där det står ”Tjej körd”..
Inte för att vara negativ mot alla tjejer nu, men det är OFTAST dom som bara kör omkring och använder sig av Ecodriving hela tiden, vissa varvar inte ut motorn så att den får rensa sig, och då sotar hela motorn igen. Kan bli väldigt dyrt köp om man har en himla otur, men sånt känner och hör man när man provkör den innan köpet :)

Annars håller jag med dig om att det bara är positivt med Ecodriving :D
Gäst 2015-12-13 15:29 ! Citera #
Niklas 2015-12-13
Japp, nu fick du svaret, det är därför man ska passa sig när man ska köpa en bil där det står ”Tjej körd”..
Inte för att vara negativ mot alla tjejer nu, men det är OFTAST dom som bara kör omkring och använder sig av Ecodriving hela tiden, vissa varvar inte ut motorn så att den får rensa sig, och då sotar hela motorn igen. Kan bli väldigt dyrt köp om man har en himla otur, men sånt känner och hör man när man provkör den innan köpet :)

Annars håller jag med dig om att det bara är positivt med Ecodriving :D
”Sotar igen hela motorn” är väl lite väl överdrivet. Är ju inte en gammal moppe vi talar om...

Allt snack om att ”rensa ur” motorn är mest pga mekaniker som började med bilar från 50-60-70-talet (”så var det när jag lärde mig för 40 år sedan och INGET har förändrats, punkt slut!”). Riktigt gamla bilar kanske sotar igen, men moderna bilar? Nja, tveksamt.
Gäst 2015-12-13 15:50 ! Citera #
Niklas 2015-12-13
Japp, nu fick du svaret, det är därför man ska passa sig när man ska köpa en bil där det står ”Tjej körd”..
Inte för att vara negativ mot alla tjejer nu, men det är OFTAST dom som bara kör omkring och använder sig av Ecodriving hela tiden, vissa varvar inte ut motorn så att den får rensa sig, och då sotar hela motorn igen. Kan bli väldigt dyrt köp om man har en himla otur, men sånt känner och hör man när man provkör den innan köpet :)

Annars håller jag med dig om att det bara är positivt med Ecodriving :D
Haha! Så komiskt att jag är tjej! (Tar inte illa vid mig.) Får väl tänka på att varva ur motorn ibland bara (vilket händer ganska ofta haha)

Så det verkar inte vara någon större fara. :)
Gäst 2015-12-13 17:01 ! Citera #
Gäst 2015-12-13
”Sotar igen hela motorn” är väl lite väl överdrivet. Är ju inte en gammal moppe vi talar om...

Allt snack om att ”rensa ur” motorn är mest pga mekaniker som började med bilar från 50-60-70-talet (”så var det när jag lärde mig för 40 år sedan och INGET har förändrats, punkt slut!”). Riktigt gamla bilar kanske sotar igen, men moderna bilar? Nja, tveksamt.
Visst sotar motorer igen, modernare mindre lätt än äldre. Dagens bilar är väldigt effektiva förbränningsmässigt och har betydligt längre tid innan något sotas igen, än en gammel härk från 60talet. På 90talet blev biltillverkarna mycket mer miljömedvetna och utvecklade mycket effektivare motorer. Just din bil har en relativt effektiv motor och sotar inte igen det första. Renoverade själv en opel tigra från sent 90tal som sotat igen, så nog sotar dom alltid om än i human takt
Gäst 2015-12-13 17:31 ! Citera #
Visst kan motorn ta skada, alla personer har ju olika uppfattningar om vad ecodriving är och kör sina bilar aldeles för hårt.
Alla har ju varit med om det där hackande ljudet från motorn när man tar en backe eller dylikt i låg hastighet på en alldeles för hög växel, vilket gör att det slår väldigt mycket i motorn.
Vissa fattar inte att detta är dåligt för motorn och satsar på att ha varvtalet så lågt som möjligt, även om det betyder att köra i 30 på fyran och ha varvtalet på runt 700rpm.
Att låta motorn kämpa för att ens klara av att vara igång och inte få motorstopp är inte ecodriving!
Gäst 2015-12-13 18:16 ! Citera #
Gäst 2015-12-13
Visst kan motorn ta skada, alla personer har ju olika uppfattningar om vad ecodriving är och kör sina bilar aldeles för hårt.
Alla har ju varit med om det där hackande ljudet från motorn när man tar en backe eller dylikt i låg hastighet på en alldeles för hög växel, vilket gör att det slår väldigt mycket i motorn.
Vissa fattar inte att detta är dåligt för motorn och satsar på att ha varvtalet så lågt som möjligt, även om det betyder att köra i 30 på fyran och ha varvtalet på runt 700rpm.
Att låta motorn kämpa för att ens klara av att vara igång och inte få motorstopp är inte ecodriving!
Jag menar ecodriving som trafikskolorna lär ut.

Personligen innebär det att jag försöker köra mjukt, motorbromsa inför stopp (tex trafikljus), försöker när det går ligga på 1500 varv, men detta varierar naturligtvis på hur motorn låter osv.

Är väl i regel det. Kanske gör något mer ecodriving, men tänker inte på det när jag kör.
Gäst 2015-12-13 18:53 ! Citera #
Det är för mycket fokusering på själva Ecodriving utförandet i dagens läge, visst är det bra. Men det ska bara tillämpas när man kan göra det som mest effektivast, vissa idag vill köra miljölämpligt hela tiden, vilket i säg är helt omöjligt..

Och jag håller med om att motorn kan sota igen, kanske inte lika ofta eller drastiskt som vissa har skrivit härinne, men det är absolut en möjlighet, oavsett om man har en ny eller gammal bil. Och speciellt om man inte varvar ur motorn, och det är oftast tjejer/kvinnor som ligger bakom det, inte alla som sagt, men vissa! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I går 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor