Start > Körkortsforum > Ändra hastighet DIREKT?

Ändra hastighet DIREKT?

Hektor 2015-11-30 18:09 ! Citera #
Hej har en fråga som jag är lite osäker på. Då hastigheten ändras, måste man ha den hastighet som anges på skylten PRECIS när man kör förbi skylten? Blir jag kuggad på uppkörningen då? Eller är det ok om instruktören märker att jag har börjat sänka hastigheten, även om jag når den slutgiltiga hastigheten 10-20 m efter hastighetsskylten? T.ex om jag kör på en väg där hastigheten är 70 km/h och sedan ändras till 50 km/h - är det lugnt om jag börjar ta ned farten så att jag kör med typ 60 km/h vid den nya skylten och når 50 km/h några sekunder senare? Känns ibland som det krävs en tvär inbromsning eller onödigt lång motorbromsning om hastighetsändringen ska vara klar vid skylten...

Tack på förhand
Maria 2015-11-30 21:22 ! Citera #
Nej det är inte tillåtet att åka fortare än vad skylten säger, så du kommer med säkerhet bli kuggad om du beskrev att du kunde göra..

Kör du i 70 km/h och kommer fram till en skylt där det är 50 km/h så gäller 50 från och med skylten och inte 10-20 meter efter skylten..

Om du tycker att detta är knepigt så måste du träna mer på att anpassa din hastighet :)
Gäst 2015-11-30 21:35 ! Citera #
Maria som har svarat tidigare har helt rätt!

50 km/h gäller fr.o.m. 50 skylten, skule du ligga i 60 km/h vid skylten så lär du tyvärr få boka en ny uppkörning, för med 99.9% säkerhet så kommer du bli kuggad.

Det är ju aldrig okej att köra för fort, så varför skulle du bli godkänd om du gjorde det på din uppkörning?
Detta är ett lysande exempel på att inspektören kan se att du har en bra planering i din körning samt kan anpassa din körning. Dessutom är det väldigt enkelt att ändra hastighet, och behöver inte alls krävas någon hård inbromsning eller en onödigt lång motorbromsning.. Det låter som om du inte är redo för att köra upp ännu.. Bara ut och träna :)
M4X 2015-12-01 09:23 ! Citera #
Bra svar i tråden redan! 8-) Hur tänkte du Hektor? Att lagen säger ”du får vara olaglig en liten stund”? Jag har aldrig upplevt det som ett problem att sänka farten innan skylten, är lätt tycker jag. Stegen är oftast 70->50->30 och inte 70->30. Är det 70->30, står det en varnande tilläggstavla som säger att om x antal meter blir det 30.
Gäst 2016-06-29 16:42 ! Citera #
Min körlärare säger att jag inte heller får, om man nu tar exemplet med 70 väg till 50 väg, börja bromsa innan 50... Utan att jag ska göra en snabb inbromsning men det verkar ju jätte ologiskt med tanke på allt som sagts här... Help! Uppkörning om två dagar och känner mig jätte förvirrad pga min körlärare!
Gäst 2016-06-29 17:22 ! Citera #
Gäst 2016-06-29
Min körlärare säger att jag inte heller får, om man nu tar exemplet med 70 väg till 50 väg, börja bromsa innan 50... Utan att jag ska göra en snabb inbromsning men det verkar ju jätte ologiskt med tanke på allt som sagts här... Help! Uppkörning om två dagar och känner mig jätte förvirrad pga min körlärare!
Din körlärare har fel, du ska däremot inte bromsa för tidigt, utan precis i lagom tid.
Gäst 2016-06-29 17:22 ! Citera #
Gäst 2016-06-29
Min körlärare säger att jag inte heller får, om man nu tar exemplet med 70 väg till 50 väg, börja bromsa innan 50... Utan att jag ska göra en snabb inbromsning men det verkar ju jätte ologiskt med tanke på allt som sagts här... Help! Uppkörning om två dagar och känner mig jätte förvirrad pga min körlärare!
Har du bilar bakom så ja, då får du bromsa senare helt enkelt. Men 50 ska du ha vid skylten.
Karin 2020-01-18 16:22 ! Citera #
När det gäller åt andra hållet så lärde jag mig i trafikskolan för länge sen att man får accelerera upp till en högre hastighet så man har den högre hastigheten när man är i höjd med vägskylten som visar den högre hastigheten.
Håller ni med?
Gäst 2020-01-18 21:05 ! Citera #
Karin 2020-01-18
När det gäller åt andra hållet så lärde jag mig i trafikskolan för länge sen att man får accelerera upp till en högre hastighet så man har den högre hastigheten när man är i höjd med vägskylten som visar den högre hastigheten.
Håller ni med?
Det blir fel där....accelerera innan högre hastighets skylt..hur tänker du nu...när ska man då börja accelerera då?...
10m innan, 100m, 200m innan eller 500m innan, förklara det för polisen som klockar din hastihet om de nu skulle stå där....

Jag har lärt mig, accelerera efter den högre hastighets skylten, inte före.

Samma som anpassa hastigheten, ex från 70 ner till 50, släpper gasen så får jag ser den nya hastighets skylten, o passerar sen skylten i 50, lungt o fint.
Gäst 2020-01-19 02:54 ! Citera #
Gäst 2020-01-18
Det blir fel där....accelerera innan högre hastighets skylt..hur tänker du nu...när ska man då börja accelerera då?...
10m innan, 100m, 200m innan eller 500m innan, förklara det för polisen som klockar din hastihet om de nu skulle stå där....

Jag har lärt mig, accelerera efter den högre hastighets skylten, inte före.

Samma som anpassa hastigheten, ex från 70 ner till 50, släpper gasen så får jag ser den nya hastighets skylten, o passerar sen skylten i 50, lungt o fint.
Precis. Kör du snabbare än tillåten hastighet innan skylten så kör du för fort. Man accelererar efter man passerar skylten, inte innan. Säger väl sig självt egentligen att kör du på en 40-väg och det blir 70 längre fram att du inte kan accelerera upp till 50-60 innan den nya hastigheten...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov