Start > Körkortsforum > Halkbanan (tips m.m)

Halkbanan (tips m.m)

Gäst 2017-06-17 12:39 ! Citera #
Gäst 2017-06-17
Nej, du kan kugga halkan om du inte kommer upp i fart. Då misslyckas du med övningarna helt. Folk har blivit hemskickade över det. Det finns noll poäng med övningarna om du inte kommer upp i angiven fart.
Du har helt rätt i det, man måste ju kunna komma upp i rätt fart för att kunna fullfölja övningen fullt ut...
Men hur dålig är man som bilförare om man inte ens kan hinna komma upp i fjuttiga 70 km/h på en lång halkbana?

Då kanske man vart bokad lite väl tidigt, och borde egentligen träna mer på landsvägskörning och accelerations tekniker ett tag till :)
:/ 2017-06-19 18:40 ! Citera #
Kom förberedd.....och utvilad.

Det var jävligt kul ;)......och lärorikt.

Rekomenderar varmt Gillinge, man får bla känna hur det känns o sitta i en upponervänd bil.....och hur göra....samt känna hur det känns o krocka (en slags släde).....

Syftet är att få känna på hur det känns...och tipps på hur agera/hantera....sen klrs en provrubda igen.....

Jag ger höga poäng på den....

Tänk på att det är inget prov du gör....;)...

Mkt nyttigt på Halkkörningen.
Gäst 2017-06-19 23:08 ! Citera #
:/ 2017-06-19
Kom förberedd.....och utvilad.

Det var jävligt kul ;)......och lärorikt.

Rekomenderar varmt Gillinge, man får bla känna hur det känns o sitta i en upponervänd bil.....och hur göra....samt känna hur det känns o krocka (en slags släde).....

Syftet är att få känna på hur det känns...och tipps på hur agera/hantera....sen klrs en provrubda igen.....

Jag ger höga poäng på den....

Tänk på att det är inget prov du gör....;)...

Mkt nyttigt på Halkkörningen.
Det du beskriver som du fick göra på Gillinge är inte något speciellt då dom allra flesta halkbanor har just samma övningar :)
Men håller med om att halkbanan är klart den roligaste övningen under hela körutbildningen :D
Nella 2018-04-04 13:54 ! Citera #
Ska göra halkan om 3 veckor, riktigt nervös. Hehe! Men försöker vända det till något positivt. Jag är väl mest rädd för att bli kuggad antar jag ;) Hur går halkan till? :)
Gäst 2018-04-04 18:00 ! Citera #
Nella 2018-04-04
Ska göra halkan om 3 veckor, riktigt nervös. Hehe! Men försöker vända det till något positivt. Jag är väl mest rädd för att bli kuggad antar jag ;) Hur går halkan till? :)
Halkan går till så att du ska ha kul och sluta oroa dig över andra saker.... tänk bara på å lyssna så blir du inte kuggad.
Lisa 2018-04-04 23:53 ! Citera #
Hur många min innan var ni på er trafikskolan innan ni gick till halkan
Gäst 2018-04-05 11:03 ! Citera #
Lisa 2018-04-04
Hur många min innan var ni på er trafikskolan innan ni gick till halkan
Jag hade min halkkörning i slutet av min körutbildning, så om du går via en körskola så sköter dom om allt :D
Feras 2024-10-15 13:47 ! Citera #
Jag ska halkbana och där kör man 30 50 70 på torr och halkväg.
Vet nån hur många meter tar bilen för att stanna på de olika hastigheter och vägar.
RiverOak 2024-10-17 20:12 ! Citera #
Feras 2024-10-15
Jag ska halkbana och där kör man 30 50 70 på torr och halkväg.
Vet nån hur många meter tar bilen för att stanna på de olika hastigheter och vägar.
Det får du lära dig där! Rent praktiskt dessutom.
Oroa dig inte för att inte veta saker i förväg när du kommer dit. Det är inget prov. Du ska vara aktiv deltagare bara.
Gäst 2024-10-21 15:51 ! Citera #
Om en bil är framhjulsdriven och man kör i på halkbanan och ska köra först rakt fram och sen svänga höger.Bakändan kommer åka ut åt vänster om man svänger för mycket åt höger. Är det så. Ska man då vrida ratten åt samma håll som bakändan svänger. Trafikläraren sa att han skulle förklara det på lektionen innan vi började med halkan när jag frågade men sen förklarade han inte hur man skulle tänka och göranärvi väl varute på halkan. Kan någon trafiklärare förklara vad som gäller och hur man ska göra. När jag åkte rakt fram i cirka 50 km/h utan att bromsa och svängde åt höger för mycket snurrade bilen ett varv åt höger. Jag svängde ratten åt samma håll som bakändan åkte, precis innan jag svängde nästan ett helt varv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest