Start > Körkortsforum > Automat och manuell

Automat och manuell

Gäst 2009-08-26 15:29 ! Citera #
När man skall börja övingsköra så är det ju bättre med manuell men kan man övningsköra både automat och manuell eller får man då välja antingen eller nä man går handledarkursen skulle vilja göra både och eftersom jag har chansen till det men att köra upp med manuell kan man övningsköra med både automat och manuell
tirsa 2009-08-27 15:11 ! Citera #
Hade jag haft tillgång till bägge delar för den privata övningskörningen så hade jag tveklöst valt bort automatlådan. Varför krångla till det mer än nödvändigt?
sf12 2009-08-30 19:15 ! Citera #
Så här är det. Ska du ta körkort för manuell så får du köra automat också. Ska du ta körkort för automat bara så får du bara köra automat. Men jag tänker rekommendera att om du ska ta körkort för manuell så övningskör du bara på den eftersom man inte behöver anpassa sig så mycket till en automatväxlad bil då den bara har 2 pedaler och lite annorlunda växel. Enligt en kompis så tänkte han att han måste börja övningsköra lite på parkeringen ifall han börjar köra med en manuell bil eftersom han vant sig vid den automatväxlade bilen (har redan körkort).
valkyriana 2009-09-02 17:47 ! Citera #
Tycker definitivt att du ska övningsköra med manuell. Man kan ju ta ett speciellt ”automat b-kort”, men det verkar inte som du är ute efter det.
Mycket i utbildningen handlar ju om växling och koppling mm, att ha det i ryggmärgen är att rekommendera. Så övningskör så mycket du kan med en manuell bil,men visst, får du chansen att övningsköra extra med en automat är väl inte det fel. All träning är ju till det bättre!
Lycka till!
Gäst 2009-09-07 18:38 ! Citera #
Det är mycket enklare med automat så har man tänkt att köra automat sedan man tagit körkort så behöver man ju inte
träna med manuell.

PS : Utomlands kör man oftast med automat för det anses säkrare
DennisCM 2009-09-28 10:59 ! Citera #
Jag skulle rekommendera dig att köra manuellt. Det är mycket mer frihet och själv tycker jag ju att det är det som är det roligaste i körningen. Om man kör automat så är det ju bara att gasa och bromsa.
Men det beror ju helt och hållet på dig om du verkligen vill köra automat så ska du ju självklart göra det, men det är inget jag skulle göra iallafall :)
kullen 2009-09-30 08:31 ! Citera #
Jag har möjlighet tt övningsköra med båda (privat) men väljer att bara köra med den manuella. Tror det rör till det hela lite om man övningskör med automat...
Gäst 2009-10-06 19:19 ! Citera #
Och dessutom drar automat lite mer bränsle och går igenom alla växlar istället för att hoppa över :D Men o andra sidan får man väl inget motorstopp :D
oofcoourse 2009-11-12 19:05 ! Citera #
Båda sidor har ju för och nackdelar, men personligen föredrar jag manuell. Självklart är ju automat mycket lättare, men kan du köra manuell kan du köra automat, men inte vice versa.
Det är därför en klar fördel att köra manuell, för då kan (och får) du senare köra alla bilar.

När man börjar övningsköra, och skall ta vanligt körkort, så blir det ju bara dubbelarbete om du börjar med automat, för då måste du lära dig allting från början sedan när du skall börja med manuella. Men kör du från början med manuell så lär du dig direkt. Bara som exempel: Start i backe...

Personligen tycker jag bäst om manuell, automat är så tråkigt - man gör ju ingenting! Bara gasa och bromsa, heltrist. Fast självklart är det ju då, som sagt, enklare.
Men...smaken är som baken. ;)
iiaa 2009-11-13 13:41 ! Citera #
Om du har tillgång till både automat och manuell borde du absolut mängdträna med den manuella. Jag har båda och väljer att köra med den manuella. Däremot tycker jag att det är bra att köra med automatbilen också, bara för att känna på hur det känns att köra andra bilar. Det är annars mycket lätt att man vänjer sig alltför mycket vid bilen man övningskör och att det sen blir svårt att köra andra bilar. Det är särskilt bra om dina bilar har olika storlekar så man lär sig manövrera både stora och små. Så tänker jag i alla fall :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo