Start > Körkortsforum > Vad betyder AM??

Vad betyder AM??

Hej 2015-10-14 16:13 ! Citera #
Är AM/B (bara am) moped klass 1? så m jag har b körkort får jag automtiatiskt köra moped även om jag inte kan nått om moped o starta den osv? kan nån förklara..
Gäst 2015-10-14 18:06 ! Citera #
Hej 2015-10-14
Är AM/B (bara am) moped klass 1? så m jag har b körkort får jag automtiatiskt köra moped även om jag inte kan nått om moped o starta den osv? kan nån förklara..
AM betyder:
Moped klass I (EU-moped)
Behörighet AM ger även rätt att köra
- Moped klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II (motorredskap som är konstruerat för hastighet av högst 30 km/tim)

Med ett B-körkort får du köra följande:
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
- en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före den 1 januari 2000)
Gäst 2015-10-14 18:13 ! Citera #
Det är fortfarande inget svar till frågan.
Gäst 2015-10-14 23:47 ! Citera #
Gäst 2015-10-14
Det är fortfarande inget svar till frågan.
Kan du läsa eller?
Gäst skrev att om du har B körkort så FÅR du köra moped av både klass 1 och 2..
Så svar på frågan har du visst fått! :D :D
Hej 2015-10-15 00:15 ! Citera #
Men vadå. hur kan jag få köra dom om jag inte ens vet hur man startar en motorcykel? veta alla dess funktioner?


automatbil har jag rätt att köra även om jag ej kan ett piss om automat, men man fatttar de snabbt. MOPED DÄREMOT är ett helt helt annat fordon, får man fortfarande köra det?

ska man inte ta ett separat körkort för moped? om jag vill ha mopedkörkort?

eller räcker det om jag har B, s¨får jag allt annat automatiskt?
Gäst 2015-10-15 09:34 ! Citera #
Hej 2015-10-15
Men vadå. hur kan jag få köra dom om jag inte ens vet hur man startar en motorcykel? veta alla dess funktioner?


automatbil har jag rätt att köra även om jag ej kan ett piss om automat, men man fatttar de snabbt. MOPED DÄREMOT är ett helt helt annat fordon, får man fortfarande köra det?

ska man inte ta ett separat körkort för moped? om jag vill ha mopedkörkort?

eller räcker det om jag har B, s¨får jag allt annat automatiskt?
Du kommer en än gång få samma svar..
JA du får köra moped om du har B-körkort även om du inte kan ett skit om mopeder!!!
Mopedkörkort gäller ungdomar under 18 år eller personer som bara vill ta AM kort och inte ett B körkort
Förstår du nu?!?!
Gäst 2015-10-15 11:48 ! Citera #
Varför skulle de låta oss köra moped om vi inte kan något om mopeder?
Dr Rocket 2015-10-15 11:52 ! Citera #
Gäst 2015-10-15
Varför skulle de låta oss köra moped om vi inte kan något om mopeder?
Mopedkörning är inte raketforskning. Det farliga med att köra moped, är att inte kunna trafikregler och trafikvett. Har du B-körkort, så kan du det och är därför lämplig mopedförare.
Gäst 2015-10-15 14:42 ! Citera #
Dr Rocket 2015-10-15
Mopedkörning är inte raketforskning. Det farliga med att köra moped, är att inte kunna trafikregler och trafikvett. Har du B-körkort, så kan du det och är därför lämplig mopedförare.
Exakt!
Och man får även köra traktor eller lätt lastbil om man har b körkort, även om man aldrig i sitt liv suttit i en traktor..
Men det är ju som Dr Rocket säger, man har trafikvettet (Förhoppningsvis) om man har kunnat fått sitt B körkort :)
Mirre 2016-04-08 18:09 ! Citera #
Hej! Det är så att jag har bokat AM kurs den 27 maj, min kompis vill gärna gå samtidigt som mig men hon fyller alltså år den 31 augusti och är inte 14 år och 9 månader när kursen börjar, spelar det någon roll att hon inte är det när den börjar då de bara är teori då, körningen är nämligen veckan efter då hon har blivit 14 år och 9 månader. Tror ni det kommer gå eller tror ni man måste fyllt 14 år och 9 månader när man börjar sina teorilektioner också?? Tacksam för snabbt svar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest