Start > Körkortsforum > Mest irriterande i trafiken?

Mest irriterande i trafiken?

arg 2021-01-09 01:55 ! Citera #
Fartkameror, tänker särskilt då på polisens nya automatiska trafikövervakningskameror som numera sitter i alla nya snutbilar som övervakar konstant. :x
Björn He 2021-01-10 14:27 ! Citera #
Något irriterande för kollektivtrafiken är ju bilar som kör i busskörfält trots att inte busskörfält är tillåtna för trafik med andra fordon än bussar i linjetrafik. Bilar som tjuvkör i busskörfält kan ju faktiskt i värsta fall orsaka onödiga störningar och hinder för bussförarna.

Jag skulle föreslå att man sätter upp nya trafikkameror liknande hastighetskamerorna men som övervakar busskörfält och fotograferar eventuella fordon som tjuvkör i busskörfältet, för därigenom kan man ju försöka kräva bilister som tjuvkör i busskörfält på straffavgifter och därigenom kanske minska antalet bilar som kör i busskörfält.

Om det nu finns trafikkameror som registrerar fordon som åker i för hög hastighet så borde det väl likaså finnas trafikkameror som registrerar andra brott mot Trafikförordningen, som exempelvis körning i ett körfält som endast är tillåtet för bussar i linjetrafik.
ingetNamn 2021-02-20 15:34 ! Citera #
De som inte använder blinkers, t.ex. när de svänger ut i en rondell. Men även i övrigt.

När man kör på t.ex. en rak 70 km/h utan trafik, hinder eller dålig sikt och ändå är det nån
som kör i typ 40-50 km/h. Då pratar jag inte om äldre heller, utan oftast medelålders människor som
kanske har en diskussion med passageraren i fordonet och därför inte fullt fokus på körandet.
Gäst 2021-02-21 15:28 ! Citera #
Bönder eller andra osäkra förare som onödigt hindrar andra förares körning genom att inte använda parkeringsfickor eller vägrenar för att ”tömma av trafik bakom sig” :x
Björn He 2021-06-16 22:22 ! Citera #
Gäst 2021-02-21
Bönder eller andra osäkra förare som onödigt hindrar andra förares körning genom att inte använda parkeringsfickor eller vägrenar för att ”tömma av trafik bakom sig” :x
Det vore ju bra om så många större landsvägar som möjligt byggs bredare så att det får plats två körfält på åtminstone vissa sträckor där höger körfält är påbjudet körfält för långsamtgående trafik och vänster körfält för fordon som kan köra i högre hastighet än långsamtgående fordon. Sen tycker jag personligen att lantbrukare eller liknande personer skall undvika körning med traktor och motorredskap, framförallt på vägar med högre hastighet, varför skall traktorer köra på landsvägar och tvinga alla övriga fordonsförare till mycket lägre hastighet?
Gäst 2021-06-19 18:15 ! Citera #
Björn He 2021-06-16
Det vore ju bra om så många större landsvägar som möjligt byggs bredare så att det får plats två körfält på åtminstone vissa sträckor där höger körfält är påbjudet körfält för långsamtgående trafik och vänster körfält för fordon som kan köra i högre hastighet än långsamtgående fordon. Sen tycker jag personligen att lantbrukare eller liknande personer skall undvika körning med traktor och motorredskap, framförallt på vägar med högre hastighet, varför skall traktorer köra på landsvägar och tvinga alla övriga fordonsförare till mycket lägre hastighet?
Nu tänkte du till eller? clever..

lantbrukare måste ju kunna ta sig till sina åkrar, fält mm...så att du kan få din potatis o brödbit.

men skicka in en motion till regeringen att dra vägarna runt böndernas områden istället.
Hondo 2021-07-09 08:34 ! Citera #
På tal om jordbruksfordon....

Nu har jag en fråga till er som sitter med färskare kunskaper än jag(tog B-behörighet tidigt 1997); vad gäller för t.ex. traktorer, hjulgrävare och andra fordon med konstruktionsmässig max hastighet av 40km/h på flerfältsväg med högre hastighet(>100km/h)? När jag läste teori var detta strängt förbjudet med körkortindragning som följd om du blev ertappad. Jag bor sen 2007 i Norge och här är det tillåtet, till stor irritation för oss andra bilister, speciellt när man rattar nån gammal trött lastbil.. När jag var en vända i Sverige i maj månad i år såg jag vid flera tillfällen traktorer på dessa vägar, gärna med en stor dyngspridare bakom. What gives? Är det bönder som ger blanka f-n eller är det farbror blå som inte orkar ta tag i problemet? Har de lättat på reglerna(verkar ju helt befängt)?

Inga spekulationer nu, utan endast om du har ställt frågan och fått svaret från en utbildad trafiklärare, eller om det står i klartext i gällande teoriböcker.
Björn He 2021-07-09 14:34 ! Citera #
Det vore väl bra om traktorer och motorredskap hade fått köra i högre hastighet än enbart 40-50 km/tim, åtminstone 70 km/tim ungefär som en bil med släpvagn. I filmen ”Vi hade i alla fall tur med vädret - igen” fick man ju se han Gösta göra ett försök att köra om en traktor som körde i enbart 30 km/tim på en landsväg men som plötsligt ökade farten kraftigt vid omkörningsförsöket, trots att inga traktorer får köra i sådan hög hastighet men den här traktorn var tydligen trimmad och konstruerad för att gå i åtminstone 70 km/tim; det är relativt många 15-17-åriga ungdomar som ertappats av trafikpoliser för att ha haft sina så kallade A-traktorer eller mopedbilar konstruerade för så höga hastigheter som 70 till 100 km/tim - trots att ett sånt fordon får vara konstruerat för endast 45 km/tim.

Om traktorer och motorredskap skall vara konstruerade för en hastighet som är högst 40 km/tim så bör landsvägar åtminstone på så många sträckor som möjligt ha minst två körfält (utan tillåten mötande trafik) som ger övriga fordonsförare möjlighet att köra om långsamtgående fordon (eller LGF-fordon som de kallas).
Björn He 2021-07-22 20:27 ! Citera #
Gäst 2015-10-01
Öhh? Mycket större risk att bli påkörd och få bilen förstörd + en whiplashskada?

Kul att tänka ”ska jag bromsa för lekande flickan med bollen och därmed bli påkörd bakifrån av Herr Idiot, eller köra över flickan och klara mig från påkörning bakifrån”.......
Man är skyldig att stanna om det krävs för att undvika kollision med annan trafikant, och stannar man så skall eventuella bakomvarande trafikanter också stanna i god tid bakom. Enligt en paragraf i Trafikförordningen är en fordonsförare skyldig att köra med ett avstånd till framförvarande fordon som är tillräckligt stort för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar, och således är det absolut obligatoriskt att hinna stanna i god tid bakom ett framförvarande fordon som har stannat eller annars sänkt sin hastighet.

Påkörning bakifrån, eller kanske rättare sagt körning med otillräckligt avstånd till framförvarande fordon, är såvitt jag fått veta ett mycket grovt brott mot Trafikförordningen, som i många fall ger påföljden indraget körkort.

Sen har jag själv kört på ett fåtal bilister bakifrån, kan jag erkänna, när bilisterna hade väjningsplikt men ändå trängde sig in i vägen för mig, ena gången vid en cirkulationsplats och andra gången vid en T-korsning där bilen i och för sig kom högerifrån men det är EJ högerregeln där eftersom just den vägen är huvudled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo