Öhh? Mycket större risk att bli påkörd och få bilen förstörd + en whiplashskada?
Kul att tänka ”ska jag bromsa för lekande flickan med bollen och därmed bli påkörd bakifrån av Herr Idiot, eller köra över flickan och klara mig från påkörning bakifrån”.......
Man är skyldig att stanna om det krävs för att undvika kollision med annan trafikant, och stannar man så skall eventuella bakomvarande trafikanter också stanna i god tid bakom. Enligt en paragraf i Trafikförordningen är en fordonsförare skyldig att köra med ett avstånd till framförvarande fordon som är tillräckligt stort för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar, och således är det absolut obligatoriskt att hinna stanna i god tid bakom ett framförvarande fordon som har stannat eller annars sänkt sin hastighet.
Påkörning bakifrån, eller kanske rättare sagt körning med otillräckligt avstånd till framförvarande fordon, är såvitt jag fått veta ett mycket grovt brott mot Trafikförordningen, som i många fall ger påföljden indraget körkort.
Sen har jag själv kört på ett fåtal bilister bakifrån, kan jag erkänna, när bilisterna hade väjningsplikt men ändå trängde sig in i vägen för mig, ena gången vid en cirkulationsplats och andra gången vid en T-korsning där bilen i och för sig kom högerifrån men det är EJ högerregeln där eftersom just den vägen är huvudled.