Tjena jag har verkligen svårt för att räkna ut såna här frågor då man måste räkna i huvudet
Hur mycket starksprit (40 %) motsvarar 50 cl folköl med 3,5 volymprocent alkohol?
Lösning: 3,5 * 50 * 0,025 = 4,38 ? 4 cl
Har ni några tips på hur man ska tänka när man gångar med 0.025 tex.. kommer det sådana frågor på provet?
Körkortonline > Körkortsforum > Räkna ut alkohol mängd och oli…
Räkna ut alkohol mängd och olika tal
Du får ha miniräknare på teoriprovet, https://korkortonline.se/nyheter/2014/miniraknare-teoriprov/
Det kan komma sådana frågor, men jag hade ingen sådan fråga.
Inte heller min sambo eller 3 av våra vänner hade någon sådan fråga.
De mesta frågorna jag fick handlade om olika trafikregler.
Så jag tycker provet var väldigt lätt
Inte heller min sambo eller 3 av våra vänner hade någon sådan fråga.
De mesta frågorna jag fick handlade om olika trafikregler.
Så jag tycker provet var väldigt lätt
Nu är det här ett gammalt tråd men för alla nya som har problem med det här är mitt tips:
0.025= 1/40 alltså dela på 40. avrunda för att göra det enklare
annars kan du göra som mig och göra det enkelt för dig, memorisera lite inför provet:
Folköl 50cl = stark öl 50 cl = vin 15cl = sprit 4cl
alltså motsvara 100cl folköl ca. 8cl stark öl. Tada inget räknande krävs! hoppas det här hjälper någon
0.025= 1/40 alltså dela på 40. avrunda för att göra det enklare
annars kan du göra som mig och göra det enkelt för dig, memorisera lite inför provet:
Folköl 50cl = stark öl 50 cl = vin 15cl = sprit 4cl
alltså motsvara 100cl folköl ca. 8cl stark öl. Tada inget räknande krävs! hoppas det här hjälper någon
En frisk man konsumerar 40-procentig sprit. Hur många cl alkohol förbränner han på en timme? (Hur ska man räknar detta) Finns nåt formulär?
Jag som dricker inte 2021-08-15
En frisk man konsumerar 40-procentig sprit. Hur många cl alkohol förbränner han på en timme? (Hur ska man räknar detta) Finns nåt formulär? På 1 timme förbränner man cirka ett gram alkohol i genomsnitt per 10 kg kroppsvikt. Om en person väger 70 kg innebär detta att personen förbränner alltså 7 gram/timme.
Varje cl innehåller cirka
Lättöl 0,2 gram
Folköl 0,3 gram
Starköl 0,4 gram
Lättvin 0,8 gram
Dessertvin 1,3 gram
Starksprit (40%) 3,3 gram
Och enligt Systembolaget:
Ett standarglas alkohol innehåller 12 gram ren alkohol. Vilket motsvarar till exempel 50 cl folköl, ett litet glas vin eller 4 cl sprit.
Så en person på 120kg bränner ca 4cl på en timme om jag tolkar det rätt. Och så får man beräkna själv hur det blir för olika vikter i olika cl.