Start > Körkortsforum > Prata i telefon, smsa under öv…

Prata i telefon, smsa under övningskörning

angelique99 2011-02-27 20:57 ! Citera #
Jag tycker att mobiltelefon i bil är totalt livsfarlig,ofta har jag stött på någon som kör livsfarligt,vilnglar,byter fil utan att blinka och när man sen kör om ser man att denna talar i telefon :o
Inte värt att offra livet för,om du måsrte ringa under färd,stanna bilen,tag på en hörlur,häng mobilen runt halsen då har du två händer på ratten.
När man är handledare så är det full fokus på trafiken,du måste ju hinna få stopp på eleven innan något händer.
aaazhyd 2011-03-08 23:49 ! Citera #
Man ska naturligtvis aldrig acceptera att ens lärare pratar i mobil eller sms’ar under en lektion som man betalar för. Som privatist med privat handledare kan det ju vara lite svårare, det är ju ofta någon i familjen eller någon man känner. Men betala för en lektion där läraren sitter och babblar med något i mobilen... näe, absolut inte!
Gäst 2011-03-26 22:16 ! Citera #
Precis som alla andra tycker jag inte att det är okey alls. Du har betalt för lektionen och detta innebär inte bara att du ska få köra bilen utan också få handledning och instruktioner vilket denne knappast kan ge om den pratat i telefon. All fokus ska vara på dig och din körning. Dessutom är det handledaren ansvarig för ev trafikbrott!
Emil 2011-03-27 19:54 ! Citera #
Min körskolelärare satt och sms’ade under halva körningen. Det kändes inte så himla bra när han sa till mig om saker, när han inte såg vad jag gjorde. t.ex. Han så åt mig att kolla åt båda hållena när jag skulle svänga över en järnvägskorsning, fast jag gjort det. Så jag bad honom att lägga undan mobilen vilket han gjorde.
Det kändes mycket bättre efter det.
Crackaliciious 2011-04-03 00:34 ! Citera #
Bra gjort, Emil! Om en handledare ska försöka utbilda dig inom att köra och hantera en bil, måste han/hon också vara uppmärksam på vad eleven också gör. Det räcker inte med att bara vara där och inte vara 100 %
med i processen. Jag menar, det är inte som att du tog med han/ för att du ville ut och köra fritt, utan du valde antagligen honom/henne för att du tror på att personen skulle kunna lära dig något.

Jag personligen har ingen erfarenhet av det, då jag har en handledare som är väldigt mån om att jag lär mig så mycket så möjligt av min körstund med honom. Han skulle nog inte alls uppskatta om jag plockade upp en mobil mitt i allt körande och började skriva till polaren liksom. Det är inte respektfullt mot ledaren och vice versa.
Jossan-88 2012-10-23 22:10 ! Citera #
På min trafikskola måste vi ha mobilerna på ljudlöst under körning, inte ens körlärarna har sina ljudsignaler på slagna just för att det kan störa oss elever som kör. Jag tycker att det borde vara standard på alla trafikskolor. Och det ska gälla oavsett hur långt in i utbildningen man har kommit.
marquee moon 2012-11-28 16:26 ! Citera #
monchou
får handledarna sitta och svara på sms och prata i telefon (privata alltså, ej jobbsamtal) när en oerfaren elev sitter bredvid och ska köra? undrar bara för min handledare gör det och jag har bara kört några gånger. det blir ju liksom inte direkt att han koncenterar sig på mig. och det är ju han som har hela ansvaret? eller?



absolut inte men en jag körde med gjorde så hela tiden, ringde sin dotter och fru... kändes inte helt hundra faktiskt
Gäst 2014-11-24 17:52 ! Citera #
Min trafiklärare tog upp telefonen och ringde hem till kärringen sin och frågade om han skulle köpa med sig kinamat efter jobbet. Jag körde då in till vägkanten och stannade och stängde av motorn.

-Vad gör du, sa han?
- Jag väntar på att du har snackat klart för du ska inte hålla på med privata saker under min körtid. Jag har betalt mycket pengar, svarade jag tillbaka. -Den tid ditt samtal tog kommer jag köra extra, bara så du vet det. -Om dina andra elever får vänta skiter jag i.

Efter det har han telefonen avstängd, när jag kör i varje fall. Om det beror på att jag är 195 cm lång, väger 110 kg och ser enligt alla ”farlig ut” (trots att jag i själva verket är en snäll björn), låter jag vara osagt. ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo