Start > Körkortsforum > Prata i telefon, smsa under öv…

Prata i telefon, smsa under övningskörning

monchou 2009-08-13 17:48 ! Citera #
Får handledarna sitta och svara på sms och prata i telefon (privata alltså, ej jobbsamtal) när en oerfaren elev sitter bredvid och ska köra? undrar bara för min handledare gör det och jag har bara kört några gånger. det blir ju liksom inte direkt att han koncenterar sig på mig. och det är ju han som har hela ansvaret? eller?
Gäst 2009-08-15 21:51 ! Citera #
Nej det är handledaren som har ansvaret när ni övningskör. personen skall kunna hjälp dig och ge dig instruktioner när det behövs. det är olämpligt att personen gör andra saker när han egentligen skall koncentrera sig på eleven :)
Gäst 2009-09-24 09:36 ! Citera #
I teorin står det att det är handledaren som kör. Så om du skulle köra i köra för fort så är det handledaren som får stå för det. För i papprena står han som förare.
Gäst 2009-09-25 13:40 ! Citera #
Det är väl absolut inte okey. Som handledare är det ju den som kör rent teoretiskt och dessutom ska man väl då föregå som gott exempel. Det är det definitivt inte att smsa eller prata i tfn. Pinsamt av den som gör det tycker jag.
Attaraxi 2009-10-18 14:49 ! Citera #
Jag tycker det är ytterst olämpligt att ahn eller hon gör det då det är denne som ska lära dig hur du ska köra,,,vara uppmärksam på olika situationer, och även ansvarar om olyckan är framme.. hur ska denne kunna lära dig något om den inte ser var du kör eller vilka situationer som dyker upp..
Gäst 2009-10-18 22:21 ! Citera #
Man ska vara fokuserad på att köra och inte lägga sin koncentration på något annat anser jag
Gäst 2009-11-18 21:38 ! Citera #
Handledaren ska ABSOLUT inte prata i telefon under körlektionen. Du har ju betalat närmare 600kr för din lektion, och du kommer inte lära dig någonting du inte redan visste ifall han inte ser på när du kör. Riktigt dåligt beteende om du frågar mig. Han borde inte få vara handledare mer, tycker synd om eleverna som fått köra med honom.

En handledare ska fokusera sig hela tiden på eleven, för att kunna se då eleven gör fel, så att han kan rätta till felen och visa hur det ska gå till, gör han inte det kan han lika gärna söka ett annat jobb. Liksom alla andra jobb ska ju läraren göra skäl för pengarna han tjänar, smsa kan han göra på sin fritid.

Mvh David
sanna1 2010-01-22 18:15 ! Citera #
Hmm, pratar vi om privata handledare eller är det körskolelärare??
ceciliajournalist 2010-02-06 22:30 ! Citera #
Frågan om mobiltelefoner är ytterst klurig i och med att det inte är förbjudet enligt lag här i Sverige att prata eller sms:a medan man kör. Alltså betyder det att in handledare som ”officiellt är den som kör” inte gör något lagligt fel när han använder telefonen under era lektioner. Dock bör det poängteras att det är oerhört oprofessionellt om det är din trafikskolelärare som gör detta i och med att du betalar för att åka omkring med honom. Är det din privata lärare är det bara i ren bemärkelse oschysst.
MStrandberg 2010-02-23 17:56 ! Citera #
Min lärare på körskolan pratar ofta i telefon under körning, jag känner mig dock ganska avslappnad då men det kan ju finnas de som har problem med det. Undra om det är okej.

//MS

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest