Start > Körkortsforum > Prata i telefon, smsa under öv…

Prata i telefon, smsa under övningskörning

Gäst 2010-09-22 11:30 ! Citera #
Jag tycker inte att dom borde smsa eller prata i telefon samtidigt. Dock så betyder ju det att dom faktiskt litar på dig som förare och i mitt fall blev jag mer självsäker i mitt körande. Det är ändå minst sagt ansvarslöst ifall något mot förmodan skulle hända.
robbo 2010-09-27 19:20 ! Citera #
Julle1337
Jag tycker inte att dom borde smsa eller prata i telefon samtidigt. Dock så betyder ju det att dom faktiskt litar på dig som förare och i mitt fall blev jag mer självsäker i mitt körande. Det är ändå minst sagt ansvarslöst ifall något mot förmodan skulle hända.

Håller helt med!
Min körskolelärare brukar faktiskt tala i telefon då och då när vi kör haha, vet att det låter ganska oseriöst men jag tar det också positivt att läraren litar på ens körning hehe. Själv skulle jag aldrig ta upp min telefon när jag själv kör och dröjer väl inte länge tills även vi i Sverige får förbud gentemot körning och prata i telefon samtidigt!
sandra k 2010-10-02 15:41 ! Citera #
Det låter ju helt sjukt, han ska koncentrerasig på dig och det är han som har ansvaret. barätta det för chefen som äger köskolan!!
Victor A 2010-10-03 23:01 ! Citera #
Han får de om han dricker öl samtidigt, men inte om de är en mariestads.

Självklart får han inte... han ska vara ditt tredje öga, han är du som ska supporta dig genom hela körningen
xeraN 2010-10-27 13:15 ! Citera #
Tjenare, min lärare har bara pratat en gång undet vi har kört och vi har bara kört 5 ggr han sa så här till mig bara är det okej om jag ringer ett samtal bara, ja sa ja
fannyjonsson 2010-11-18 20:21 ! Citera #
Jag tycker inte det är lämpligt att handledaren ska göra annat än att just handleda. Det handlar om ansvar, säkerhet och att man ska känna att de dyra pengarna man faktiskt betalar är till någon nytta. Min handledare har svarat i telefonen några gånger, jag gav honom onda ögat och då slutade han! Prova med det, annars säg till på skarpen. Vi ska ju få våra körkort.
Kaptenper 2010-11-24 10:00 ! Citera #
Att prata i telefon eller att svara på textmedelanden under en körlektion är ytterst olämpligt, även fast hela
ansvaret ligger på handledaren är det endå du som kör, så säg till om det gör dig obekväm. Han kan ha allt ansvar i världen, men du styr bilen så jag tycker att du borde nämna det.

Ett enkelt exempel ur egen historik är när jag övningskörde sist via en trafikskola och skulle in i en cirkulationsplats
kunde min handledare inte bestämma sig åt vilket håll vi skulle åt, detta gjorde mig självfallet nervös och stressad,
och om inte min handledare då under sin egen förtvivlan om vilket håll vi skulle åt haft focus hade vi krockat. Eftersom hon halvskrek ”höger!” när jag låg i vänstra körfältet.

Efter denna ”nära krock upplevelse” sa jag att jag ville byta handledare (vilket jag självfallet fick).
Så mitt tips till dig är: Körläraren har teoretiskt ansvar, men DU styr bilen.

Tack för mig och hoppas du tar/har tagit ditt körkort!!
Gäst 2010-12-18 05:09 ! Citera #
På folk här inne låter det som att det är helt ovanligt att detta händer. Jag hade själv en körlärare som var jävligt pigg på telefonen, men som tidigare nämnt så får man säkert ökat självförtroende av det. Dessutom ser körlärare mer än vad man tror. Dem har ju alltid ett vakande öga, men skulle det mot förmodan hända nåt sitter körläraren ordentligt i klistret, såklart :lol:
johannayyy 2011-02-02 21:54 ! Citera #
Jag skulle bli skitsur om körskoleläraren sysslade med annat under den tid jag är där. Jag betalar dyra pengar för att få hjälp med körningen, prata i telefonen får han göra efter lektionen är klar, inte betald arbetstid. Hur skulle det se ut om jag tog upp min telefon på mitt jobb när kunder kommer och vill betala? Skärpning!
agginator 2011-02-09 12:13 ! Citera #
Jag hade sagt till min lärare att jag inte tyckte det var ok att göra så.
Under lektionstiden så är det full fokus på mig som elev, och privata samtal har inget där att göra.
Det snittar ju på 10-15kr/minut hos körskolan och jag vill ha det jag betalar för när det är en så stor kostnad. :x

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov