Start > Körkortsforum > Tips på övningskörningsbil frå…

Tips på övningskörningsbil från ca 2000

Gäst 2015-05-31 14:07 ! Citera #
Hej, sett att det finns en del trådar som liknar detta förmdoligen men ska specifiera mig lite mer än de trådar jag hittar.
Jag behöver en bil att övningsköra med som sen blir en första bil. Eftersom jag också ska ha råd att ta körkortet är budgeten snålt satt till någonstans mellan 15.000-25.000 kronor. Kostar den 25.000 kronor så ska den helst vara skattad och ingen service nödvändig första året. Inser snabbt att det verkar vara modeller från ca 2000 som gäller.

Prio:
Manuell växlad, dock kommer jag ändå köpa elhybrid så småningom så ej nödvändigt egentligen och tar automatkort (billigare ändå).
Ingen Rost! 15 år gamla bilar är rostiga p.g.a. av undermåliga konstruktioner, gärna aluminium typ Audi A2 eller Lupo.
Kamkedja, kamrem är i min åsikt bara dumt.
Inga elektronikfel, småfel och skit (typ franska bilar)
Säkerhet
AC/ACC
ABS
Antisladd

Det går att leva med om allt annat stämmer:
Dyr försäkring
Dyr skatt
Bensinslukare, kommer ju inte köra så mycket.

Spelar ingen roll alls:
Utrymme baksäte, bagageutrymme
Rolig att köra.
elfönsterhissar, cd-spelare, BT struntar jag fullständigt i.

Finns nog mer men kommer inte på det nu. Har gjort iordning en lista på bilar som skulle kunna vara intressanta nedan:

VW Golf (dyrt kamremsbyte)
Volvo S60, S80 (höga miltal på de som säljs, elektronikfel, hög skatt)
BMW 316 (Rost?)
Lexus IS200 (Dyr att äga men får lyxig bil för det)
Toyota Prius (extremt driftsäker, batteri?, rost?, endast automat, vilket medför automatkort)
Audi A2 (dyr för begagnad bil men aluminium)
Mercedes A-klass (dyr service, koppling 20.000 kronor, rost?)
VW Lupo (extremt ful, liten, överpris dock aluminium)
Alfa Romeo 147 (Rostskydd 2)
Fiat Punto (liten, Rostskydd 2, kamrem men billig)

Vill också ha en bil som inte är alltför olik en uppkörningsbil sen heller, så småbil kanske inte är det smartaste? Aja, tips och råd mottages gärna!
Gäst 2015-05-31 14:09 ! Citera #
Gömde logga in när jag skrev det, men det är mitt inlägg över och det är år 2000 som menas med rubriken.
Gäst 2015-05-31 16:42 ! Citera #
Svårt att säga vad du ska välja, men som första bil så skulle jag personligen välja en liten småbil så man får in körerfarenheten ordentligt. En liten bil är ju lättare att veta vart man har alla hörnen när man ska backparkera/parkera på en stor parkering där det finns många andra bilar att hålla koll. Sedan ju mer man har kört så kan man byta upp sig till en större bil när man börjar känna sig allt säkrare, plus att en liten bil kostar mindre i både bensin och skatt.
Så en VW Golf är inget dumt val, men det finns även andra, själv har jag en Mazda 3 sedan 1 år tillbaka, tycker den är lagom stor och helt perfekt som min första bil. Den hade bara gått knappt 6000 mil när jag köpte den, och full servad, så det var bara att tuta och köra. Knappt någon rost och den gick igenom besiktningen utan anmärkning :)
Men att välja bil är väldigt personligt, så leta noga och välj inte första bästa du hittar...
Gäst 2015-05-31 16:53 ! Citera #
Kul attt du hittade en bil du trivs med. Dock har jag svårt att hitta någon Mazda öht i prisklassen jag tittar i som inte är i stort sett genomrostad. Jag vet inte vad en rostskyddsbehandling kostar men det verkar nödvändigt på dem. Annars har jag hört bra saker om dem. Men finns nog inte hela bilar som endast gått 6.000 mil för 25.000 kronor?

Men du har rätt i storleken vilket just nu gör Audi A2 mest intressant. Finns egentligen inget fel på den förutom priset på begagnatmarknaden och kamrem (hade fått fel information förut och trodde det var kedja).
Gäst 2015-05-31 21:09 ! Citera #
Les Paul
Kul attt du hittade en bil du trivs med. Dock har jag svårt att hitta någon Mazda öht i prisklassen jag tittar i som inte är i stort sett genomrostad. Jag vet inte vad en rostskyddsbehandling kostar men det verkar nödvändigt på dem. Annars har jag hört bra saker om dem. Men finns nog inte hela bilar som endast gått 6.000 mil för 25.000 kronor?

Men du har rätt i storleken vilket just nu gör Audi A2 mest intressant. Finns egentligen inget fel på den förutom priset på begagnatmarknaden och kamrem (hade fått fel information förut och trodde det var kedja).


Kolla på Blocket, jag kollade nu lite snabbt och hittade en väldigt fin Renault Clio -2006 för 23.000 kr
Samt en Nissan Micra -2004 för 24.900 kr.. Bägge såldes av bilfirmor, så dom är full servade och klara att köra direkt :)
Gäst 2015-05-31 22:12 ! Citera #
Ingen Renault Clio. Stod ingenting om kamremsbyte på den bilen som såldes så hög risk att det behöver göras omgående och Renault har höga serviceavgifter. Folksam har undvik som rekommendation för den ur säkerhetssynpunkt och dessutom uselt rostskydd och vanligt med elektronikfel. Låter som den kan bli en dyr historia i längden. Den faller i stort sett på alla punkter jag ser som viktiga.

Däremot är Nissan Micra betydligt mer intressant. Klarar egentligen alla mina krav utom bra rostskydd, men har iaf bensintanken i plast (varför gör vissa den i plåt?). Men det är ju iaf enkelt att se ganska snabbt om det är problem. Ska kika mer på den modellen. Den senaste generationen ska ju ha högre säkerhet också. Tackar för det tipset.
Gäst 2015-06-05 14:42 ! Citera #
Det blev en Volvo s60. Främst för att jag kunde köpa en från en kollega, men annars verkar det vara få (om någon) bil från år 2001 med lika bra rostskydd och säkerhet. Ska man köpa en så pass gammal bil får det väl vara den som var säkrast då. Får näst högsta säkerhetsbetyg av Folksam. Minuset är att den saknar antisladd, men något fick jag ge mig på. Långa intervall på kamremsbyte och billig service och reparationer var också anledning till valet. Nu vet jag inte så mycket som att köra, men folk verkar tycka den är rolig att köra och en bra motor också.

Fick hem körkortstillståndet i början av veckan och nu är det bara att gå ner i förrådet och hämta övningskörningsskylten och invänta introduktionskurs en om en vecka. Men kan ju börja att låta någon köra den till gör det själv hall så byter vi olja och kollar alla vätskor. Så kan man checka av den punkten i protokollet, dels på bilen, dels som lektion.
Gäst 2015-06-05 19:00 ! Citera #
Les Paul
Det blev en Volvo s60. Främst för att jag kunde köpa en från en kollega, men annars verkar det vara få (om någon) bil från år 2001 med lika bra rostskydd och säkerhet. Ska man köpa en så pass gammal bil får det väl vara den som var säkrast då. Får näst högsta säkerhetsbetyg av Folksam. Minuset är att den saknar antisladd, men något fick jag ge mig på. Långa intervall på kamremsbyte och billig service och reparationer var också anledning till valet. Nu vet jag inte så mycket som att köra, men folk verkar tycka den är rolig att köra och en bra motor också.

Fick hem körkortstillståndet i början av veckan och nu är det bara att gå ner i förrådet och hämta övningskörningsskylten och invänta introduktionskurs en om en vecka. Men kan ju börja att låta någon köra den till gör det själv hall så byter vi olja och kollar alla vätskor. Så kan man checka av den punkten i protokollet, dels på bilen, dels som lektion.


Grattis till bilköpet, men jag hade dock valt att köpa Micran istället för Volvon. Dels för att den är billigare i skatt och bensinförbrukning, och dels för att den har allt som en bil behöver, inkl antisladd :)
Sedan har jag en gammal arbetskamrat som har en S60 och han har sagt att det är dyrt med delar om nått gå sönder.
Men så länge du känner dig nöjd så är ju det huvudsaken! :D
Lycka till med körkortet! :D
Gäst 2015-06-06 10:20 ! Citera #
Jo, en micra hade nog varit bra i början och stan, men sen tänkte jag att jag skulle ha den några år och då lockade det med det stora bagageutrymmet. Sen känns det så otroligt mycket tryggare att köpa från en kollega än från Blocket. Den var iaf skattad till nästa år så det slipper jag på ett tag och sen kommer jag köra väldigt lite så ägandekostnaderna blir inte så höga första året. Dock är det turbomotorn som kräver helsyntetolja och det är inte billigt...
Gäst 2015-06-06 10:56 ! Citera #
Nej det har du rätt i, sådana oljor är inte billiga.. Min arbetskamrat som har en likadan bil var tvungen att byta en drivknut på hans Volvo efter knappt 13.000 mil, och den lilla delen kostade 1500 kr, och sedan tillkom kostnaden till bilverkstaden som bytte den åt honom eftersom han har tummen mitt i handen, men allt som allt gick på nära 5000 kr..
Men ja förstår ditt tänk att köpa en bil via en arbetskamrat istället för via blocket, skulle jag köpa bil via blocket så blir det via en bilfirma, för dom har ju alla papper som behövs, plus att nästan alla bilar är servade och besiktade..
Men alla är vi olika, hoppas som sagt att du är nöjd och inte kommer ha några problem med din bil :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov