Start > Körkortsforum > Köra med föräldrar

Köra med föräldrar

Björn He 2024-04-06 21:10 ! Citera #
H 2024-04-06
Alltså jag har sagt det här förut, varför väcker du trådar som är 15 år gamla? Svara istället på nya frågor, forumet är inte en plats där du ska få ut dina åsikter utan en plats där folk kan diskutera AKTUELLA ämnen som någon känner ett behov av att starta en tråd för.
Man kan ju lika gärna försöka diskutera trådar som inte varit aktiva på många år?! Kanske någon idag är villig att diskutera övningskörning med förälder?!
Gäst 2024-04-07 00:44 ! Citera #
Björn He 2024-04-06
Man kan ju lika gärna försöka diskutera trådar som inte varit aktiva på många år?! Kanske någon idag är villig att diskutera övningskörning med förälder?!
Fast du verkar mest vilja få utlopp för din kreativa ådra när du skriver 3 a4.
Att du dessutom skriver typ ”det verkade som att jag va beredd på att bromsa trots att jag glömde att svänga i kurvan” så börjar man ju undra lite. Har du innerst inne koll på vad din kropp gör?
Björn He 2024-04-07 14:23 ! Citera #
Gäst 2024-04-07
Fast du verkar mest vilja få utlopp för din kreativa ådra när du skriver 3 a4.
Att du dessutom skriver typ ”det verkade som att jag va beredd på att bromsa trots att jag glömde att svänga i kurvan” så börjar man ju undra lite. Har du innerst inne koll på vad din kropp gör?
Det var väl bara första gången jag provkörde, under höstterminen i gymnasie-ettan, jag råkade styra rakt fram i en högerkurva, jag var väl lite för ovan att styra just då, men jag lyckades ju som tur var bromsa i tid och backa tillbaka. Om jag hade fått tillfälle att börja provköra redan när jag var 15 år så hade jag kanske haft mer tid på mig att vänja mig vid att styra, växla och bromsa men nu är det tydligen 16 år som är åldersgräns för att få övningsköra, och jag som är augustibarn fyllde inte 16 år förrän i slutet av sommarlovet före början på årskurs 1 i gymnasiet.
Det var i Västberga industriområde nånstans jag höll på att köra av vägen i en högerkurva där jag som var ovan att styra inte styrde höger utan råkade köra rakt fram, men andra gången jag och pappan var där och övningskörde så hade jag lyckats vänja mig vid att styra, och pappan borde då helst ha tänkt på att låta mig övningsköra ända hem efter en längre stunds provkörning i industriområdet, då hade jag kanske fått mer vana att manövrera rutinmässigt redan den dagen, man ska inte vara för tveksam och vänta för länge med att övningsköra för då blir man kanske aldrig körvan. När jag övade en längre stund på att manövrera, växla och bromsa, i industriområdet så började jag ändå att få in en viss vana vid manövrering så då hade jag eventuellt kunnat köra ända hem därifrån, under förutsättning att jag kört i högst 30-40 km/tim.
Björn He 2024-04-07 17:47 ! Citera #
Förresten tycker jag att föräldrar kan vara lite väl dåliga ibland på att lära ut grundläggande manövrering. Första gången jag övningskörde ”på riktigt” med pappan sa han åt mig att dra åt handbromsen medan jag har rött ljus och måste stanna, och det var något negativt. Jag tycker INTE det är en bra vana att ha handbromsen åtdragen medan man stannar vid rött ljus, utan man skall i en trafiksituation hellre trampa bromspedalen nere för att hålla bilen i stillastående läge, för när det är dags att börja köra vid omväxling till grönt ljus så är det viktigt att kunna starta så snabbt som möjligt, och det smidigaste sättet att starta är faktiskt att trampa bromsen nere sålänge man står still vid rött ljus, UTAN handbromsen ilagd, och vid växling till grönt ljus försiktigt höja upp kopplingen till dragläget och samtidigt släppa bromsen för att ge gas med högra foten; det brukar inte gå så smidigt att starta vid grönt ljus om man stannar vid rött ljus med handbromsen åtdragen, och det är ju onödigt att dra åt handbromsen om man hellre kan trampa bromspedalen nere för att hålla bilen stillastående.

Dessutom sa pappan åt mig att lägga ur växeln vid stopp vid rött ljus, och det är ingen jättebra vana heller. Man måste vara så beredd som möjligt på att köra vidare så fort det blir grönt ljus, och därför är det nödvändigt att behålla 1:ans växel ilagd samtidigt som man trampar kopplingen nere, för att kunna höja den till dragläge vid start efter växling till grönt. På en nyare bil (tillverkad tidigast omkring decennieskiftet 2010) kan det däremot vara bra att lägga ur växeln medan man stannar vid rött ljus, om man är tillräckligt van att manövrera på det sättet; (de flesta) nyare bilar stänger av motorn automatiskt (för att undvika tomgångskörning) när man stannar (vid rött ljus) och lägger ur växeln, och för att starta motorn igen så behöver man bara trampa på kopplingen för att lägga i startväxeln (strax före växling från rött till grönt ljus).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest