Start > Körkortsforum > Köra med föräldrar

Köra med föräldrar

monchou 2009-08-13 17:15 ! Citera #
Ska börja övningsköra på riktigt nu. men.. hur ska jag få mina föräldrar att ens våga köra med mig? har kört några gånger på trafikskola, så att jag klarar ”grunderna”, och min lärare säger att jag kör bra för att vara ny - ändå vägrar mina föräldrar att köra med mig utan de vill att jag ska gå ännu mer på trafikskola innan. men.. hur kul är det att kasta ut flera tusen när både jag själv, och min lärare säger att jag är redo för att börja mängdköra.. vad är föräldrar så rädda för egentligen? och vad kan man säga till dem så de förstår att nästan alla andra föräldrar törs köra med sina barn? är det bara jag som är i denna situation eller??
sf12 2009-08-30 20:36 ! Citera #
Du bör nog säga till de vad din lärare på körskolan sagt att de borde tänka på vad du vill och inte på bilen :) Det är också viktigt att du visar dig intresserad av att vilja ta körkort och att du vill köra på deras villkor för att mjuka upp de lite.
matildaea 2009-09-17 22:09 ! Citera #
Låt dina föräldar följa med på en körlektion, så kan de få tips o råd, och ser dessutom att du kan! Det ger verkligen väldigt mycket tillbaka, fråga din körlärare!
Gäst 2009-09-24 09:32 ! Citera #
Du kan be dina föräldrar att ni åker till en stor parkering som det inte är några bilar på eller något annat fält. Där kan du köra runt och visa dina föräldrar vad du kan. De ser då kanske att du är redo att bege dig ut på vägarna och börja övningsköra.
Gäst 2009-09-26 09:23 ! Citera #
Be din lärare prata direkt med dina föräldrar och be henne ge tips vars ni kan köra och göra första gången. Jag körde med min far på ett grusfällt första gången där det aldrig är bilar. Alt går det ju bra med skogsväg också. Jag körde med honom innan jag började på körskola, därför att jag ville inte slänga iväg tusenlappar på att lära mig på körskola hantera broms, koppling, dragläge och tex start i backe. Det hade ju varit helt slöseri med pengar! Herregud, ta dig ett snack nu. Jag vet ju inte hur mycket pengar ni har, men börja köra hemma nu. I den där takten lär du få köra massvis på körskola och det är ju inte gratis.
andreas 2009-10-26 17:31 ! Citera #
Håller med tidigare inlägg. Ta ut dina föräldrar på en tom parkering för att visa att du kan hantera grunderna. Ta er sedan mot en landsväg där trafiken är knapp och svängarna få. Det funkade fint för mig även om jag stötte på en älg vid första turen på landsvägen. Att köra i dagsljus är rekommenderat :D
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:43 ! Citera #
Helt rätt, på en parkering där det inte finns andra bilar eller människor kan det ite hända särskilölt mkt. Där kan ni köra tills dina föräldrar anser och känner sig någorlunda säkrai att du kan köra på vägarna. Vill de inte det heller känns det ju som om det är ett annat problem de handlar om, inte din körförmåga (tid? bilen? osv... det kan ju naturligtvis inte jag veta iom att jag inte känner dig eller dina föraldrar)
Björn He 2024-04-02 01:50 ! Citera #
Någon gång under höstterminen i årskurs 1 i gymnasiet började jag och pappan att övningsköra i smyg, jag var då såpass ovan att styra att jag inte styrde åt höger i en högerkurva utan körde rakt fram istället, och det kunde ha gått illa, men jag var tydligen tillräckligt beredd att bromsa in, och sen backade jag tillbaka. Det var bara en liten provkörning. Vi var någonstans i Västberga industriområde, där det är väldigt folktomt på kvällar och helger, och det var en ganska lämplig plats att provköra på. Vi var tillbaka där en gång senare under vårterminen för att låta mig provköra på nytt, och då gick det något bättre. Nu efteråt kan jag tycka att pappan helst skulle ha låtit mig övningsköra hela vägen hem därifrån, under förutsättning att jag inte hade kört motorvägen hem utan bara småvägar, hade jag kört mindre vägar så hade jag haft god tid på mig att vänja mig vid att manövrera ordentligt. Någon gång efter midsommar på sommarlovet mellan årskurs 1 och 2 fick jag lov att övningsköra lite i villaområdet där vi bodde då och det gick rätt så bra, det bästa vore om pappan då hade tagit med mig på en lite längre övningskörningstur, inom hela villastadsdelen och sen några mindre körturer ute på E4/E20, för då hade jag kanske fått tillfälle att bli van vid körning på större gator och motorvägar redan när jag var nästan 17 år, nu började jag inte övningsköra så på allvar förrän något år senare, när jag var nästan 18, men det spelar kanske ingen jättestor roll, för jag kunde ju ändå inte ta körkort innan dagen jag fyllde 18 år. Hade jag varit i USA så hade jag kanske kunnat ta körkort redan efter att ha fyllt 16 år, eller 15 år i vissa delstater, men 15-17 år gamla ungdomar som tagit körkort i USA får såvitt jag vet INTE köra bil i Sverige, eftersom ett amerikanskt körkort är ”ogiltigt” i Sverige sålänge körkortsinnehavaren är yngre än 18. 17-åriga ungdomar som har körkort i Storbritannien, där åldersgränsen för körkort är 17, får tydligen inte heller köra bil i Sverige (sålänge de är under 18 åtminstone). Jag tycker Sverige borde införa en ny regel som ger undantag från kravet att ha fyllt 18 år för att få köra bil, framförallt med hänsyn till att grannlandet Finland sedan snart 6 år tillbaka har en ny körkortslag som ger ungdomar rätt till dispens från kravet att ha fyllt 18, och Sverige borde anpassa sig efter den dispenslagen!

Enligt den dispenslag som infördes i Finland sommaren 2018 nån gång kan ungdomar ansöka om dispens från åldersgränsen på 18 år och därigenom få ta körkort högst ett år före sin 18-årsdag, under förutsättning att ungdomarna har godtagbar motivering till att kunna få körkort redan efter att ha fyllt 17 år, den vanligaste motiveringen brukar vara att ungdomarna är bosatta på landsbygden där det är begränsade eller kanske inga allmänna kommunikationer som bussar, varför ungdomarna anser sig beroende av att kunna köra bil för att kunna färdas mellan hemmet och gymnasieskolan. Något fånigt är att de 17-åriga ungdomar som fått dispens från 18-årsgränsen i Finland inte har rätt att åka över till Sverige och köra bil, skulle en 17-åring göra det så skulle väl den riskera att dömas för olovlig körning, och det är tydligen ingen ursäkt att inte ha vetat om att man måste ha fyllt 18 år för att få köra bil i Sverige.
Björn He 2024-04-06 15:58 ! Citera #
Annnnnnnnnn 2009-11-02
Helt rätt, på en parkering där det inte finns andra bilar eller människor kan det ite hända särskilölt mkt. Där kan ni köra tills dina föräldrar anser och känner sig någorlunda säkrai att du kan köra på vägarna. Vill de inte det heller känns det ju som om det är ett annat problem de handlar om, inte din körförmåga (tid? bilen? osv... det kan ju naturligtvis inte jag veta iom att jag inte känner dig eller dina föraldrar)
Jag tycker Västberga industriområde söder om Stockholms innerstad är ett bra ställe att provköra på vid nybörjarnivå, det är ett väldigt folktomt område kvällstid och helger, annars tycker jag att föräldrar borde kunna övningsköra med sina barn (under förutsättning att barnen fyllt 16 år och fått körkorts- och övningskörningstillstånd förstås) inom ett villaområde som exempelvis gatorna Blackensvägen/Tröskverksvägen, där jag förresten bodde till för två år sen då föräldrarna bestämde sig för att sälja huset där. Såna små villagator är relativt folktomma och lugna och perfekta för övningskörning på absolut nybörjarnivå.
Det föräldrarna behöver låta sitt barn träna mest på vid absolut nybörjarnivå är grundläggande manövrering som start från stillastående läge och bromsning, när man har tränat tillräckligt mycket på sånt på små villagator som Blackensvägen så kan man ta nästa steg som är att ge sig ut på större villagator som exempelvis Johan Skyttes väg, Långbrodalsvägen, Svartlösavägen och Vantörsvägen (det här är stora gator jag känner till hemma i Älvsjö/Långbro-området, det finns säkert mycket fler liknande gator i andra Stockholmsförstäder), där man som övningskörningselev kan träna på körning i högre hastigheter än 20-30 km/tim, och när man är tillräckligt van vid körning i en hastighet 40-50 km/tim så kan man ta ytterligare ett steg som är att ge sig ut på en motorväg eller motorled som Huddingevägen, för att vänja sig vid körning i en hastighet 70+, sånt kan man lätt vänja sig vid under bara en dag om man bara lär sig redan vid absolut nybörjarnivå att manövrera, växla, styra och bromsa på tillfredsställande nivå.

Det är dock viktigt att se till att undvika uppförslutningar så ofta som det går när man övningskör på nybörjarnivå, eftersom det kan vara ovant att starta i uppförsbacke som nybörjare. Man bör regelbundet, inför uppkörningen, träna ordentligt på att starta i backe, det bästa sättet att öva på start i backe är att stanna mitt i en uppförslutning för att provstarta därifrån; det man ska tänka på är generellt att vid start höja kopplingen försiktigt till dragläget ungefär, och direkt vid dragläget ge så mycket gas som möjligt, för att få bilen i rull; det är något man bör träna på helst varje dag under övningskörning på nybörjarnivå, och i Älvsjö-Långbro-området i södra Stockholm där jag bor finns det ganska gott om uppförsbackar. De bästa uppförsbackarna för övning på start i backe är backen på Skimmelvägen och backen på Fru Marias väg direkt efter korsningen med Svartlösavägen.

Hade pappan övningskört såhär med mig redan när jag var mellan 16 och 17 år gammal så hade jag sannolikt redan då känt mig tillräckligt körvan, och då kanske kunnat göra uppkörning redan som 17-åring, om det bara vore tillåtet att ta körkort redan efter att ha fyllt 17; åldersgränsen för att få ta körkort smygsänktes ändå (på begränsad nivå) till 17 år i Finland under sommaren 2018 men Sverige verkar inte ha planerat att göra en likadan smygsänkning.
H 2024-04-06 21:07 ! Citera #
Alltså jag har sagt det här förut, varför väcker du trådar som är 15 år gamla? Svara istället på nya frågor, forumet är inte en plats där du ska få ut dina åsikter utan en plats där folk kan diskutera AKTUELLA ämnen som någon känner ett behov av att starta en tråd för.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor