Helt rätt, på en parkering där det inte finns andra bilar eller människor kan det ite hända särskilölt mkt. Där kan ni köra tills dina föräldrar anser och känner sig någorlunda säkrai att du kan köra på vägarna. Vill de inte det heller känns det ju som om det är ett annat problem de handlar om, inte din körförmåga (tid? bilen? osv... det kan ju naturligtvis inte jag veta iom att jag inte känner dig eller dina föraldrar)
Jag tycker Västberga industriområde söder om Stockholms innerstad är ett bra ställe att provköra på vid nybörjarnivå, det är ett väldigt folktomt område kvällstid och helger, annars tycker jag att föräldrar borde kunna övningsköra med sina barn (under förutsättning att barnen fyllt 16 år och fått körkorts- och övningskörningstillstånd förstås) inom ett villaområde som exempelvis gatorna Blackensvägen/Tröskverksvägen, där jag förresten bodde till för två år sen då föräldrarna bestämde sig för att sälja huset där. Såna små villagator är relativt folktomma och lugna och perfekta för övningskörning på absolut nybörjarnivå.
Det föräldrarna behöver låta sitt barn träna mest på vid absolut nybörjarnivå är grundläggande manövrering som start från stillastående läge och bromsning, när man har tränat tillräckligt mycket på sånt på små villagator som Blackensvägen så kan man ta nästa steg som är att ge sig ut på större villagator som exempelvis Johan Skyttes väg, Långbrodalsvägen, Svartlösavägen och Vantörsvägen (det här är stora gator jag känner till hemma i Älvsjö/Långbro-området, det finns säkert mycket fler liknande gator i andra Stockholmsförstäder), där man som övningskörningselev kan träna på körning i högre hastigheter än 20-30 km/tim, och när man är tillräckligt van vid körning i en hastighet 40-50 km/tim så kan man ta ytterligare ett steg som är att ge sig ut på en motorväg eller motorled som Huddingevägen, för att vänja sig vid körning i en hastighet 70+, sånt kan man lätt vänja sig vid under bara en dag om man bara lär sig redan vid absolut nybörjarnivå att manövrera, växla, styra och bromsa på tillfredsställande nivå.
Det är dock viktigt att se till att undvika uppförslutningar så ofta som det går när man övningskör på nybörjarnivå, eftersom det kan vara ovant att starta i uppförsbacke som nybörjare. Man bör regelbundet, inför uppkörningen, träna ordentligt på att starta i backe, det bästa sättet att öva på start i backe är att stanna mitt i en uppförslutning för att provstarta därifrån; det man ska tänka på är generellt att vid start höja kopplingen försiktigt till dragläget ungefär, och direkt vid dragläget ge så mycket gas som möjligt, för att få bilen i rull; det är något man bör träna på helst varje dag under övningskörning på nybörjarnivå, och i Älvsjö-Långbro-området i södra Stockholm där jag bor finns det ganska gott om uppförsbackar. De bästa uppförsbackarna för övning på start i backe är backen på Skimmelvägen och backen på Fru Marias väg direkt efter korsningen med Svartlösavägen.
Hade pappan övningskört såhär med mig redan när jag var mellan 16 och 17 år gammal så hade jag sannolikt redan då känt mig tillräckligt körvan, och då kanske kunnat göra uppkörning redan som 17-åring, om det bara vore tillåtet att ta körkort redan efter att ha fyllt 17; åldersgränsen för att få ta körkort smygsänktes ändå (på begränsad nivå) till 17 år i Finland under sommaren 2018 men Sverige verkar inte ha planerat att göra en likadan smygsänkning.