Start > Körkortsforum > Parkering på huvudled

Parkering på huvudled

Oskar 2015-07-28 09:14 ! Citera #
Hej!

Hamnade också på denna fråga nu och tycker att den är inte helt logisk, den ger ju garanterat utrymme för tolkningar. skärpning till de som utformar regler och skyltar!
Gäst 2015-07-28 23:05 ! Citera #
Oskar
Hej!

Hamnade också på denna fråga nu och tycker att den är inte helt logisk, den ger ju garanterat utrymme för tolkningar. skärpning till de som utformar regler och skyltar!


Eller skärpning till er som ska lära er dom, så jäkla svårt är det faktiskt inte :D :D
Gäst 2015-09-20 11:14 ! Citera #
I båda exempel refererar de till skylt T18 som har förklaringen ”Tillåten tid för parkering” hur kan den då ha olika betydelse?
Gäst 2015-10-07 10:24 ! Citera #
Haha, ingen jag pratat med som har körkort (5+ st.) har svarat rätt på fråga 27 i handledarhäftet där detta dyker upp så helt trivilalt är det knappast.

Alla svarar nej.
gummiboll 2016-10-23 06:36 ! Citera #
Gäst 2015-05-17
www.imgur.com/sx9Ll.jpg
Men varför skiljer det sig då mellan t.ex. dessa skyltar?
Ja, ett år senare så fattar jag inte mycket heller.

det gäller fråga

Fråga (9540)

Bild- två skyltar lodrätt: parkering24h och huvudled

Vad innebär dessa vägmärken?
Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid fritt
Parkeringsförbud
Parkering tillåten under högst 24 timmar alla veckans dagar
Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid parkeringsförbud


På elevcentralens sida, när jag gör prov, kommer fråga 9540 upp - fast då är rätt svar : Alternativ 1 - Övrig tid fritt

När jag får frågan på internet, på er hemsida, så är svaret alternativ 4 - Övrig tid parkeringsförbud
hät finns er fråga med svar, körkortsfrågor.nu/fraga/vad-innebar-dessa-vagmarken-2

När jag ställer frågan till trafikskolan som jag är kopplad till, så håller de fast vid att rätt svar är: Alternativ 1 - Övrig tid fritt

VAD är rätt på fråga med precis samma skyltar men två olika svar?

NÅGON??
Gäst 2016-11-09 00:21 ! Citera #
Gummiboll har du någon bild på det du menar?

Gällande ursprungsbilden; www.imgur.com/W5xyj9v
Gäst 2016-11-09 00:26 ! Citera #
Gummiboll, såg länken nu.
En P-skylt innebär max 24 timmar i följd, övrig tid fritt, alltså hela helgen. Körkortonline har fel svar på den frågan. Normalt sett är det parkeringsförbud, men eftersom P-skylten sitter där så gäller dess regler.

Alltså;
Måndag-fredag; max 24h i följd.
Lördag/söndag; fri parkering

Dvs parkerar du fredag klockan 15 kan du stå där tills måndag klockan 24.
Gäst 2016-11-09 00:29 ! Citera #
Gäst 2016-11-09
Gummiboll, såg länken nu.
En P-skylt innebär max 24 timmar i följd, övrig tid fritt, alltså hela helgen. Körkortonline har fel svar på den frågan. Normalt sett är det parkeringsförbud, men eftersom P-skylten sitter där så gäller dess regler.

Alltså;
Måndag-fredag; max 24h i följd.
Lördag/söndag; fri parkering

Dvs parkerar du fredag klockan 15 kan du stå där tills måndag klockan 24.
Menade körkortsfrågor, inte körkortonline :o
Sara 2016-11-10 10:21 ! Citera #
Gäst 2015-06-07
På vänster vägmärke har du 2 separata tilläggstavlor, de sitter med ett mellanrum. Då läser du dem så: Jag får parkera här i 2 timmar i rad på vardagar 9-18, men övrig tid är det förbjudet. Tilläggstavla med ”2tim” gäller som tidsangivelse för parkering.

På höger vägmärke sitter alla tilläggstavlor ihop i en ram, då läser du dem så: Jag får parkera här, i angivna tidsramar 2 timmar, övrig tid fritt. För att då 2 timmar handlar om just vardagar 9-18 osv.

Hoppas du förstår vad jag menar!
Råkade hamna här och TACK för ditt bra svar! Nu förstår jag precis hur det fungerar när det är sånna skyltar
Råffe 2017-03-13 11:20 ! Citera #
Har också förvånat mig över det här och några andra frågor till som inte verkar ge rätt svar på teoritesten på nätet.
Hoppas nu det löst sig genom svaren här..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest