Start > Körkortsforum > Parkering på huvudled

Parkering på huvudled

Gäst 2015-05-10 17:48 ! Citera #
När får man parkera fritt på övrig tid på huvudled och när får man inte det?
Gäst 2015-05-10 18:28 ! Citera #
Parkeringsförbudet gäller alltid oavsett klockslag, men det kan finnas avvikelser och i så fall anges det på tavla.
Gäst 2015-05-10 20:19 ! Citera #
Jo men när det är parkering tillåten och tilläggstavlor finns så är det ibland fri parkering på övrig tid och ibland inte och det står ju inte, så hur vet man när det är respektive inte?
Gäst 2015-05-11 22:30 ! Citera #
Gäst
Jo men när det är parkering tillåten och tilläggstavlor finns så är det ibland fri parkering på övrig tid och ibland inte och det står ju inte, så hur vet man när det är respektive inte?


Övrig tid gäller efter dom klockslagen som finns angivna på tilläggstavlan... Hur svårt ska de vara!
Gäst 2015-05-12 20:40 ! Citera #
Jo det är ju ganska självklart, men om du kollar på exemplen i Trafikverkets vägmärkeshäfte så ser du att det ibland är fri parkering på övrig tid och ibland parkeringsförbud på övrig tid, jag undrar hur man ska kunna veta när det är vilket?
LinaLi 2015-05-16 21:03 ! Citera #
Eftersom huvudregeln är att det är parkeringsförbud på huvudled så blir det alltså parkeringsförbud övrig tid där.
Parkering tillåtet enligt skylten - övrig tid parkeringsförbud.
Gäst 2015-05-17 12:34 ! Citera #
www.imgur.com/sx9Ll.jpg
Men varför skiljer det sig då mellan t.ex. dessa skyltar?
Gäst 2015-06-07 10:42 ! Citera #
På vänster vägmärke har du 2 separata tilläggstavlor, de sitter med ett mellanrum. Då läser du dem så: Jag får parkera här i 2 timmar i rad på vardagar 9-18, men övrig tid är det förbjudet. Tilläggstavla med ”2tim” gäller som tidsangivelse för parkering.

På höger vägmärke sitter alla tilläggstavlor ihop i en ram, då läser du dem så: Jag får parkera här, i angivna tidsramar 2 timmar, övrig tid fritt. För att då 2 timmar handlar om just vardagar 9-18 osv.

Hoppas du förstår vad jag menar!
Gäst 2015-06-10 18:29 ! Citera #
Jag tycker att det var en bra fråga! för nu när jag har suttit och kollat hajjar jag inte heller tanken.

skylt 1. förstår jag. jag får parkera i 2 timmar 9-18

skylt 2. jag får parkera i 2timmar på vardagar 9-19 och lördagar 9-14 ... men vafan det är ingen skillnad på tilläggs tavlorna som det är förbud och fri parkering på
LinaLi 2015-06-20 12:50 ! Citera #
Skylt 1
Huvudled = Parkeringsförbud.
Parkeringsskyld = Ett undantag - du får parkera här.
Tillåtentidskyld = Du får max parkera i 2 timmar här.
Tidsangivelseskylt = Du får bara parkera mellan 9-18 här.
Du får alltså bara parkera i 2 timmar här. Du får också endast parkera mellan 9-18 här. Så kommer du kl 19 så får du inte parkera.

Skylt 2
Huvudled = Parkeringsförbud
Parkeingsskyld = Ett undantag - du får parkera här.
Tillåten tid under en viss tid skylt = Mellan givna klockslag får du bara parkera i 2 timmar.
Du får alltså bara parkera i 2 timmar den agivna tiden. Övrig tid får du parkera hur mycket som helst.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest