Jag tycker nog i och för sig att läraren borde ha ingripit tidigare, så som situationen beskrivs. Lärarens reaktion tyder som flera redan sagt på att även läraren blev överraskad/påverkad av händelsen, vilket för mig visar att denne inte i tid sett vad som kunde komma att ske - något som är en av deras viktigaste uppgifter.
Det kan finnas tillfällen när det kan vara nyttigt att låta eleven lära sig av sina misstag, genom att först i ett sent skede ingripa med t.ex. en kraftig inbromsning - men det förutsätter ju att läraren har kontroll över situationen (och därmed vet att inget kommer att hända). Så verkar det inte varit i det här tillfället.
Dagen innan min uppkörning så hamnade jag och min trafiklärare i en situation som kunde gått dåligt, där jag helt misslyckades med en påfart på motorväg. Då jag bromsade (vilket ju är det enda som läraren inte kan häva med dubbelkommandot) så hade läraren ingen möjlighet att i tid påverka situationen (det hela gick väldigt fort), och vi båda var ganska påverkade efteråt. Men efter lektionen pratade vi om det som hänt, och varför läraren reagerade som hen gjorde. Som tur var så vart det ingen påfart på motorväg på min uppkörning följande dag (då hade jag nog inte klarat det, av ren rädsla), och uppkörningen gick bra. Två dagar efter att jag klarat uppkörningen tog jag två lektioner till på trafikskolan, och övade motorvägspåfart - bland annat på samma plats, för att få tillbaka självförtroendet och få bort rädslan.